جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
کد مطلب : 126698

زوایای یک بحران

پاکستان طی روزهای اخیر با بحران‌های سیاسی و به تبع آن امنیتی مواجه شده است. در اقدامی قابل توجه عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان برای 5 سال از فعالیت سیاسی منع شد در حالی که همزمان نیز نخست وزیر شریف از انحلال دولت برای انتخابات زودهنگام خبر داد.
مجموع این تحولات در حالی می تواند به بحران امنیتی در پاکستان منجر شود که در رخدادی قابل توجه  اسناد طبقه‌بندی شده افشا شده دولت پاکستان نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه آمریکا، دولت این کشور را در تاریخ هفتم مارس ۲۰۲۲ تشویق کرده تا به دلیل «بی‌طرفی» عمران خان در جنگ اوکراین، از سمت نخست وزیری برکنار کند. رسانه اینترنتی اینترسپت در این خصوص با انتشار گزارشی نوشت، در دیداری که بین اسد مجید خان سفیر پاکستان در واشنگتن با ۲ مقام وزارت امور خارجه آمریکا از جمله دونالد لو دستیار وزیر در امور جنوب و آسیای مرکزی برگزار شده، آنها از دولت پاکستان خواسته‌اند تا نخست وزیر سابق این کشور را به دلیل آنچه که بی طرفی در اوکراین خوانده شده، از سمتش برکنار کنند.
براساس گزارش منتشر شده، یک ماه بعد از دیدار سفیر پاکستان با مقامات وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن، عمران خان با رای عدم اعتماد پارلمان از سمت خود برکنار شد. این رای از حمایت نظامیان پرقدرت این کشور هم برخوردار بود.براساس سند فاش شده، وزارت امور خارجه آمریکا با سیاست هویج و چماق، وعده داده بود که در صورت برکناری عمران خان، روابط دو جانبه گرمتر خواهد شد و در غیر این صورت، واشنگتن برای انزوای اسلام آباد تلاش خواهد کرد.
این اسناد در حالی مطرح می‌شود که در وضعیتی قابل تامل شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که قصد دارد زودتر از فرارسیدن موعد مقرر از قدرت کناره‌گیری کند، در مصاحبه‌ای گفت که حمایت ارتش پاکستان عاملی کلیدی در توانایی او برای اداره دولت بود. این مسئله در حالی مطرح شده که کارنامه سیاسیون در پاکستان نشان می دهد که هر کس به دنبال کسب قدرت و تثبت آن باشد نیازمند حمایت‌های ارتش است چرا که بیشترین قدرت در عمل در دستان نظامیان است هر چند پس از پرویز مشروف در سال 2000 دیگر ارتش به صورت مستقیم وارد سیاست نشده است اما با ادعای امنیت و آینده پاکستان همواره نقش آفرینی گسترده‌ای داشته است. با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که شریف و حاکمان کنونی پاکستان با تکیه بر دو اصل همراهی با خواسته‌های امریکا که سرنگونی عمران خان بخشی از آن بوده در کنار کسب رضایت ارتش به دنبال کسب قدرت بیشتر در قالب انتخابات زودهنگام هستند حال آنکه به خیابان آمدن هواداران عمران خان می تواند این معادله را چالش مواجه سازد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcjhmevouqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی