شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
کد مطلب : 126788

مثلت بحران ساز

کمپ دیوید آمریکا میزبان نشست سه جانبه‌ای میان مقامات ارشد آمریکایی، کره جنوبی و ژاپنی بود که در آن طرفین بر توسعه روابط و نیز ادامه حمایت از جنگ اوکراین تاکید کردند.  اگرچه در بیانیه پایانی نشست سه جانبه سران آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در کمپ دیوید واشنگتن، ۱۰ بار واژه صلح تکرار شده و در ظاهر حرفی از تشکیل ناتو کوچک در آسیا توسط ائتلاف این سه کشور و برخی دیگر از متحدان آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه زده نشد، اما رفتارها نشان می دهد که یکی از اهداف اصلی نشست کمپ دیوید، تشکیل یک ناتوی کوچک در آسیا با هر نام و پوشش دیگری است.
این نشست به یک پیمان دفاعی دسته جمعی به سبک ناتو منتج نخواهد شد. با این وجود پیام سیاسی قدرتمندی به پکن و پیونگ یانگ خواهد فرستاد.آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه پایانی نشست خود، ضمن اعتراف آشکار به مداخله در مسئله تایوان، تلاش کردند موضوع غیرقانونی داوری در مورد دریای چین جنوبی را که در سال ۲۰۱۶ مطرح شد به صورت قانونی دوباره طرح کنند؛ موضوعی حتی فیلیپین دیگر به آن اشاره نمی کند. هدف این دو اقدام بدون شک مهار چین است. به عبارتی دیگر این نشست نه تنها تمامیت ارضی چین بلکه امنیت منطقه را نیز هدف رار گرفته در حالی که در ظاهر ادعای رویکرد به صلح را سر می‌دهند.
امریکا با داشتن 47 هزار نیروی نظامی در ژاپن و نیز 32 هزار نیرو در کره جنوبی عملا سیاست و امنیت این کشورها را تحت سلطه دارد و آنها کمترین اختیار را در این حوزه‌ها دارند در حالی که در ظاهر آمریکا به دنبال الگو سازی از این کشورها برای سایر کشورها می باشد. حلقه تکمیلی این اقدام بحران ساز را در رویکرد آمریکا به ویتنام می‌توان مشاهده کرد چنانکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در میانه ماه سپتامبر(شهریور) و در سفر رسمی به ویتنام قرار است توافق شراکت استراتژیک با این کشور آسیای جنوب شرقی امضا کند.
در واکنش به سفر جنجالی معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا، 42 جنگنده و هشت کشتی چین از دیروز  رزمایش در اطراف تایوان را آغاز کردند.لای، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژانویه آینده تایوان، از ایالات متحده آمریکا بازگشت. پکن تاکید دارد که تسلیم تجزیه طلبان و ناتو پروران در منطقه نمی‌شود چنانکه رزمایش‌های اخیر این کشور با روسیه در این چارچوب قابل تعریف است.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcjomevouqe8az.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی