دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
کد مطلب : 126817

تورقی بر کتاب مقتل امام‌ حسین «ع»

تورقی بر کتاب مقتل امام‌ حسین «ع»
کتاب مقتل امام‌ حسین (ع) نوشته علامه سید مرتضی عسگری را موسسه ایمان ماندگار منتشر کرده‌ است. این کتاب حوادث زندگی امام‌ حسین (ع) و اولاد و اصحابش را از زمان مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید بن‌ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) و همچنین ماجراهای پس از شهادت آن حضرت (ع) بررسی می‌کند.
این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به «حادثه عاشورا» را از لحظه مرگ معاویه و جانشینی فرزندش یزید آغاز می‌کند و سپس ماجرای بیعت نکردن امام (ع)، دعوت مردم کوفه، پیمان‌شکنی آنان، ماجرای حُرّ بن یزید ریاحی (ره)، حوادث شب عاشورا، ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، پس از حادثه ظهر عاشورا را با دقت علمی بسیار نقل و بررسی می‌کند.
کتاب مقتل امام حسین (ع) در مقایسه با سایر مقاتل ویژگی‌های خاصی دارد. «کثرت استناد به کتب دست‌ اوّل تاریخی» و«استفاده وسیع از منابع و کتب اهل‌سّنت» از ویژگی‌های این مقتل است.
مرحوم علامه عسگری (ره) مورّخی برجسته و متخصّص در زمینه تاریخ اسلام بوده‌اند. از این‌رو مطالب این کتاب با نگاه خاص و دقیقی نوشته شده حتی چگونگی ذکر ترتیبِ حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محقّقانه صورت‌ گرفته است.
ویژگی دیگر این مقتل، اظهاراتی است که خود مؤلّف در لابه‌لای نقل حوادث و معمولاً با عبارت: «مؤلّف گوید...»، ابراز می‌کند. این اظهارات غالباً نکاتی دقیق و تاریخی است.
 در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: در ذوحسمم خطبه خواند و حمد و ثنای خدا را به جای آورد و گفت: «می‌بینید که به چه چیزی مبتلا شده‌ایم؟! به ‌راستی که دنیا تغییر کرده و زشت شده است؛ خوبی‌هایش پشت کرده، درهم شکسته و بی‌مقدار شده است و چیزی جز به اندازه‌ی نَمی که در ته ظرفِ آب می‌ماند و یا زندگی بی‌ثمری که مثل کِشت‌گاهی خشک است، از آن باقی نمانده است. آیا نمی‌بینید که به حقّ عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌گردد؟! حقاً که مومن باید آرزوی لقاء الله کند! و من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز ملالت نمی‌بینم.»
 
نرگس مقبولی
https://siasatrooz.ir/vdccseqsm2bqi48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی