جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
کد مطلب : 126919

تغییر بدون تغییر

گرانت شاپس پنجشنبه پس از استعفای بن والاس به حکم ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا بعنوان وزیر دفاع منصوب شد. دفتر «ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که پس از استعفای رسمی «بن والاس»، «گرانت شاپس» وزیر کشور پیشین بریتانیا بعنوان وزیر دفاع جدید بریتانیا منصوب شد.
این تغییر در حالی صورت گرفته است که پیش از این عنوان شده بود که والاس به دنبال دبیر کلی ناتو است و سعی دارد تا با کناره گیری از قدرت رایزنی‌های سیاسی برای رسیدن به این سمت را آغاز نماید. در کنار چرایی استعفای والاس این سوال مطرح است که آیا آمدن گرانت شاپس تغییری در سیاست‌های نظامی انگلیس ایجاد خواهد کرد یا خیر؟
در پاسخ به این پرسش پیش از هر چیز باید به این امر توجه داشت که کلیه امور نظامی و لشکری با شخص پادشاه فرانسه است و فرامین نظامی از سوی وی صادر می شود لذا تغییر اشخاص نمی‌توان صرفا به معنای تغییر سیاست‌های نظامی انگلیس باشد چرا که تصمیم نه با دولت بلکه با شخص چارلز سوم است.
دوم آنکه نگاهی به سیاست‌های انگلیس در صحنه جهانی نشان می‌دهد که این کشور همچون گذشته بحران و جنگ افروزی در جهان را مولفه حفظ قدرت خود و نظام سرمایه داری می‌داند چنانکه نخستین حامی جنگ افروزی‌های آمریکا در جهان نیز انگلیس بوده است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که تغییری در سیاست‌های انگلیس در قبال جنگ اوکراین و یا تقابل نظامی با چین و تحرکات نظامی که در یمن صورت می‌گیرد ایجاد نخواهد شد چنانکه شاپس در پیامی در خصوص حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه گفت: «و به حمایت از اوکراین در نبرد با حمله وحشیانه (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) ادامه می‌دهم». این نوع موضع گیری‌ها نشان می‌دهد که لندن همچنان به دنبال استمرار جنگ تا پایان سال 2023 حتی به روایتی تا سال 2025 است تا در نهایت اروپا و روسیه تضعیف و به زعم خویش از فروپاشی خویش در بحران‌های اقتصادی و سیاسی پس از خروج از اتحادیه اروپا جلوگیری نماید.

فرامرز اصغری

 
https://siasatrooz.ir/vdcfyvdy1w6d01a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی