شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : 126984

سارکوزی از چه می‌گوید

این روزها افزایش حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین در حالی به یکی از ارکان اصلی مواضع سران غرب از جمله مکرون رئیس جمهور فرانسه مبدل شده است که در سخنانی تامل برانگیز نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه با تاکید دوباره بر درخواستش مبنی بر سازش و صلح بین مسکو و کی‌یف، گفت که اگر اوکراین به اتحادیه اروپا ملحق شود، آنگاه نفوذ آمریکا بر اروپا به شدت افزایش خواهد یافت و استقلال قاره سبز از بین می‌رود.رئیس جمهور اسبق فرانسه با خودداری از متجاوز خواندن روسیه در جنگ، گفت که به باور او، الحاق اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا، که کی‌یف سال‌های سال درصدد آن است، به صلح منجر نخواهد شد زیرا به اعتقاد او اگر اوکراین را به اروپا بیاورید، آمریکایی‌ها را قدرتمند خواهید کرد چون کشورهای شرق اروپا تحت سلطه واشنگتن هستند.
رئیس جمهور اسبق روسیه تصریح کرد: نمی‌توانیم صرفاً با گفتن جمله «تسلیحات بیشتر، کشتار بیشتر، مقاومت بیشتر» به جنگ دامن بزنیم؛ چطور می‌خواهید خود را از آن بیرون بکشید؟
این سخنان از سوی سارکوزی در حالی مطرح می‌شود که پیش از وی افرادی همچون کیسینجر مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز بارها خواستار دست کشیدن اوکراین از ادعای کریمه و حتی واگذاری بخش‌هایی از اوکراین به روسیه شده بود. در این میان نگاهی به رفتار آمریکا در قبال اروپا در قبال جنگ مذکور نشان می‌دهد که هر چند واشنگتن ادعای حمایت از اروپا در برابر تهدیدات را مطرح می‌سازد اما در عمل از یکئ سو در حال وابسته سازی اقتصادی اروپا به خویش با قیمتی گران است چنانکه اکنون نیز گاز را چهار برابر قیمت به آنها می‌فروشد و از سویی غذای این قاره را در دست گرفته است به عبارتی دیگر انرژی و غذا مولفه‌هایی است که آمریکا سالها علیه سایر کشورها به کار می برد و اکنون علیه متحدان قدیمی خود در اروپا به کار گرفته است.
این فرایند در کنار وابسته سازی نظامی و سیاسی عملا اروپا را به بازیچه‌ای در دستان آمریکا مبدل خواهد ساخت. فرایندی که برگرفته از افول جایگاه جهانی آمریکاست بگونه‌ای که از تسلیم سازی دشمنانش به اعمال فشار برای حفظ متحدانش معطوف شده تا شاید آخرین حامیان یک جانبه‌گرایی خود را حفظ نماید.
 
سید مهدی لنکرانی

 
https://siasatrooz.ir/vdch6-nzk23niwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی