يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
کد مطلب : 129334

تکلیف مصرف بی رویه بنزین چه خواهد شد؟!

در نوروز امسال، با آمار شگفت انگیزی در مصرف بنزین کشور روبه‌رو بودیم.
در تعطیلات نوروزی، بطور میانگین روزانه 121 میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور توزیع شد که این عدد در مقایسه با رقم 114 میلیون و 900 هزار لیتر طی مدت مشابه سال گذشته، شش میلیون و 100 هزار لیتر، در روز افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، تولید بنزین کشور در ابتدای سال گذشته، روزانه 104 میلیون لیتر بود که این عدد با رشد هفت درصدی به روزانه 112 میلیون لیتر در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.
از طرفی ظرفیت پالایشی کشور هم روزانه 2 میلیون و 250 هزار بشکه است که به‌ طور میانگین روزانه 112 میلیون لیتر بنزین، 111 میلیون لیتر نفت‌گاز، 65 میلیون لیتر نفت کوره، شش هزار و 500 تن گاز مایع و حدود هشت تا 9 میلیون لیتر نفت سفید و سوخت هواپیما در کشور تولید می‌شود.
طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی در سال گذشته میلادی، 100 میلیارد دلار تنها خرج یارانه انرژی در کشور شد. این مسئله می‌تواند مانع تلاش دولت‌ها برای کاهش کسری بودجه شود و سرانجام پرداخت ‌کننده نهائی هزینه این یارانه‌ها خود مردم هستند که اغلب با تورم و کاهش قدرت خرید به سبب استقراض دولت روبرو می‌شوند.
از سوی دیگر پرداخت یارانه به انرژی در صورتی که به‌ درستی طراحی و در اقتصاد سالم پرداخت نشود، سیگنالی غلط را به جامعه مخابره می‌کند، مبنی بر این که نیازی به اصلاح الگوی مصرف، ارتقای بازده وسایل انرژی‌بر، افزایش بازده نیروگاه‌ها و بهره‌وری صنعت وجود ندارد، همین مسئله مصرف انرژی را بیشتر و یارانه پرداختی به آن را نیز تشدید می‌کند و اقتصاد را در دوری باطل به دام می اندازد.
این «مشتی بود نمونه خروار»،بالاخره تا کی باید همچنان شاهد اسراف بی رویه در مصرف بنزین با قیمت ارزان و پرداخت یارانه های هنگفت و پنهان به مصرف کنندگان بنزین از جیب مردم باشیم؟! ترس ازعواقب افزایش بنزین باعث شده تا دولت نتواند جامعه و افکار عمومی را با برنامه‌های اقناعی توجیه نماید و یکبار برای همیشه «تابوی» افزایش قیمت بنزین را عاقلانه بشکند.
گرچه باور داریم افزایش قیمت بنزیت باعث گرانی کالاها و خدمات می‌شود برای این منظور نیازمند برنامه ریزی دقیق و پیش بینی‌ها یلازم هستمی تا از تبعات ایت تصمیم بکاهد و بدون چالش و تنش اتفاق بیفتد.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcjthevxuqe8tz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی