دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد مطلب : 129346

انحراف در بی‌راهه

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که به عربستان سفر کرده است در سخنانی  از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد. بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد. این سخنان از سوی بلینکن در حالی مطرح می‌شود که مقامات عربستان بارها تاکید کرده‌اند که پذیرش هرگونه مذاکره در باب سازش با رژیم صهیونیستی مشروط به تحقق راه حل دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین می‌باشد.
در همین حال ریاض تاکید کرده که تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد چنین رویکردی از سوی ریاض شکل نخواهد گرفت. با توجه به این شرایط و با عنایت به این حقیقت که در شرایطی که تمام افکار عمومی جهان اسلام و عرصه جهانی حتی در دانشگاه‌های آمریکا علیه سازش با رژیم صهیونیستی، و عملا کشوری همچون عربستان جرات ورود به بازی شازش در این شرایط را ندارد این سوال مطرح است که چرا بلینکن چنین ادعایی را مطرح می‌سازد؟ در پاسخ به این پرسش یک اصل اساسی مطرح است و آن وضعیت بحرانی دولتمردان آمریکا و شخص رئیس جمهور بایدن و حزب دموکرات در انتخابات آتی است. بایدن در حالی چشم به حمایت از لابی صهیونیستی دوخته است که در مقابل مردم آمریکا دیگر پذیرنده چنین رویکردی نمی‌باشند چنانکه دانشگاه‌های آمریکا این روزها صحنه تجمعات و تحرکات گسترده دانشجویی در حمایت از فلسطین و محکوم سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.
در همین حال رویکرد آمریکا به اختصاص 26 میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است. در این شرایط می‌توان گفت که بلینکن به جای آنکه رویکرد تقابلی با رژیم صهیونیستی داشته باشد با طرح ادعاهای انحرافی همچون سازش ریاض با صهیونیست‌ها به دنبال نمایش دیپلماسی موفق آمریکا در به اصطلاح روند صلح است تا شاید از میزان فشارهای داخلی و خارجی بر بایدن بکاهد حال آنکه روند تحولات نشان می‌دهد که تنها گزینه پیش روی بایدن دست کشیدن از حمایت از رژیم صهیونیستی و همسویی با جامعه جهانی در پایان دادن به نسل کشی در غزه است که وی تاکنون از ورود به این عرصه به دلیل اشتباه محاسباتی دل بسته بودن به لابی صهیونیستی خودداری می‌کند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcc0oqse2bqi18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی