سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
کد مطلب : 129357

خودکشی پزشکان چرا؟

این روزها خبر خودکشی مرحومه خانم دکتر سمیار آل سعیدی پزشک فوق تخصص روماتولوژی، در فضای رسانه‌ای مطرح شده و هر کسی نظری را مطرح می‌کند. ولی نکته عجیب و قابل تأمل،‌ نقطه نظراتی است که ابراز شده و به اینجا ختم می‌شود که عملا نظام سیاسی کشور و عملکرد دولت به عنوان دلیل اصلی این اتفاق و سایر اتفاقات مشابه در سال‌های گذشته قلمداد می‌شود!
در کنار همه نظراتی که شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور را عامل اصلی مرگ پزشکان بصورت محسوس و غیر محسوس به جامعه تحمیل کرده و بهره‌برداری‌های خاص خود را می‌نمایند به ابعاد شخصیتی، اجتماعی، روحی و روانی فردی که خودکشی کرده نمی‌پردازند و یکسره حاکمیت را مقصر اصلی معرفی می‌‌کنند. در این فرصت قصد دفاع از حاکمیت و یا عملکرد دولت را نداریم بلکه بعنوان یک وظیفه حرفه ای و این که رسانه نباید در انتشار اخبار چشمش را بر واقعیات موجود ببندد و صرفا بخاطر منافع باندی و جناحی اخبار و تحلیل‌های یکسویه مغرضانه را به مخاطب «حقنه» نماید تصمیم به نوشتن این مطلب نمودیم.
«پلن دارویی» برای ‎دانشجویان خانم دکتر مرحومه گفته‌اند: آن مرحومه روز قبل ، خودکشی خود را با رزیدنت‌ها مطرح کرده بود ولی آن‌ها موضوع را جدی نگرفته و سر به سر ایشان هم می‌گذارند، مرحومه به گواهی همکاران، خوش اخلاق، فعال و با وجدان کاری بوده است.
در ارتباط با این نمونه خاص که این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی خیلی زیاد به آن پرداخته می‌شود، چند نکته مهم وجود دارد که تاکنون مغرضین و معاندین به آن نپرداخته و به سادگی از کنارش کذشته‌اند و لذا باید طرح کنیم که؛
1- چگونه می‌شود یک پزشک که از نخبگان جامعه است روز قبل از اقدام انتحاریش، نحوه خودکشی با دارو را با شاگردان خود در میان می‌گذارد و آنقدر حالاتش معمولی و سرخوشانه بوده که هیچکس آن حرف‌ها را باور نکرده و جدی نگرفته است؟
2- خانم دکتری که آگاهانه در سر کلاس حرف از خودکشی می زند و حتی نوع وسیله‌اش (دارو) را تعیین می‌کند چرا یک کلمه از دلایل شخصی‌اش برای خودکشی حرفی نمی‌زند. چرا از نظام سیاسی کشور، از مدیریت بیمارستان و یا دانشگاه و یا حتی از مسئولین دولتی بعنوان عوامل تصمیم گیری و اقدام به خودکشی اش چیزی نمی‌گوید؟
3- گفته می‌شود ایشان همواره شاد و سرزنده بوده حال چگونه یکباره تصمیم به خودکشی می‌گیرد؟
4- آن مرحومه متاهل و ازهمه مهمتر مادر یک فرزند هشت ساله بوده؟
5- رسانه‌ها و افرادی که مغرضانه تلاش می‌کنند تا علت خودکشی این پزشک را شرایط سیاسی واجتماعی کشور معرفی کنند چرا به وجود مسائل احتمالی دیگر اشاره نمی‌کنند؟
6- مگر اکثر روانشناسان و روانپزشکان  خودکشی را یک پدیده چندعاملی معرفی نمی کنند ومگر نمی‌گویند: هیچوقت بطور قاطع نمی‌توان گفت یک فرد به چه علت اقدام به خودکشی کرده است وقطعا عوامل زیادی دراین موضوع نقش دارد!
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdceno8zfjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی