جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد مطلب : 129610

خیز نامزدها برای تصدی دولت چهاردهم

شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور خدوم ملت، برای همگان سوگ و دردی بزرگ بود و اتحاد ملی ایجاد شده پس از این شهادت، فرصت خوبی برای حفظ و تقویت وحدت، انسجام و امنیت عمومی کشور خواهد بود.(خدایش بیامرزاد)
اما به هر حال باید با این واقعیت روبه‌رو شویم کشور را نمی‌شود بدون دولت گذاشت، چرا که قانون اساسی راهکارهای صحیح و مشخصی پیش روی همگان گذشته است و دیدیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی اصل ۱۳۱ قانون را برای اداره کشور پس از شهادت رئیس دولت سیزدهم اجرا کردند. و مقرر شد که در همین راستا تا اواسط تیر ماه، انتخابات ریاست جمهوری برای برگزیدن رئیس دولت چهاردهم به مرحله اجرا درآید.
قطعاً گمانه زنی‌ها و حدس‌هایی مبنی بر اینکه چه کسانی از فعالین سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل نامزد انتخابات این دوره خواهند شد، در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده و می‌شود.
به زعم این حقیر، انتخابات پیش رو حتماً یکی از رقابتی‌ترین انتخابات کشور خواهد بود زیرا سیاست ها و آموزه‌هایی که از رهبرانقلاب در دست داریم این است که ایشان همواره خواهان مشارکت گسترده و وسیع مردم هستند و این مهم نیز با وجود نامزدهای قوی، شناخته شده و توانمند میسر است، تذکر ایشان به شورای نگهبان دردوره گذشته را برای تایید صلاحیت تنی چند از نامزدها فراموش نکنیم. قطعا و یقینا در این دوره مفاد تذکرات معظم له اجرایی‌تر و نهادینه‌تر خواهد شد.
 شواهد و قرائن از اوضاع و احوال کشور نشان می‌دهد هر چند که هیچکدام از گروه‌های سیاسی و فعالین این فضا هرگز در مخیله شان چنین حادثه‌ای را تصور نمی‌کردند، لذا همین موضوع باعث نوعی سردرگمی و عجول بودن در انتخاب و معرفی یک نامزد برای آنان خواهد شد و این می‌تواند در وهله اول به پراکنده کاری در بین آن‌ها دامن بزند.
با توجه به آنچه که گفتیم و بررسی چشم انداز پیش رو باید بگوییم که؛
۱-نامزدهای این دوره محدود خواهند بود و اشخاص شناخته تری به میدان خواهند آمد که می توان از آقایان محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی، محمد رضا عارف، اسحاق جهانگیری، محسن رضایی، سعید جلیلی، مجید انصاری، سعید محمد، علیرضا زاکانی، سید حسن خمینی و... نام برد.
۲-در انتخابات پیش رو عملکرد شورای نگهبان متفاوت تر از قبل خواهد بود و طیف ‌های سیاسی می‌توانند امیدوار باشند که نامزدهایشان رد صلاحیت نخواهند شد.
۳-عده‌ای ممکن است انتخابات زودرس آتی را برای شناخت و محک زدن نامزدها فرصت کمی بدانند اما با توجه به اسامی برشمرده شده این موضوع زیاد نگران کننده نیست.
۴-برآنم که در انتخابات ۱۹ تیرماه رقابت اصلی بین قالیباف و علی لاریجانی خواهد بود چرا که این دو نامزد، ساختار درون حاکمیت و نظام را بخوبی می‌شناسند و همراهی بیشتر و بهتری خواهند داشت که باز هم با توجه به عقبه اجرایی و مدیریتی قالیباف، شانس وی حتی بیشتر از لاریجانی برای تکیه زدن به صندلی ریاست در پاستور خواهد بود.
۵- قالیباف قدرت چانه زنی بیشتری با ارکان نظام و نمایندگان مجلس خواهد شد و از طرفی تعاملات قالیباف با سیاسیون غیر اصولگرا نیز متعادل و معقول است و می‌تواند در مقاطعی رای مستقلین و اعتدالیون مجلس را نیز برای ریاست جمهوری خود جلب نماید.
۶-نکته مهم دیگر این که انتخابات تیر ماه ۱۴۰۳ فضایی برای نامزدهای پوششی نیست و در حقیقت این انتخابات را باید به مثابه «تشک کشتی» ببینیم که با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی، تورم، گرانی‌های لجام گسیخته، کاهش ارزش پول ملی و سایر مشکلات موجود، نامزدهای به میدان آمده به شدت با هم مبارزه خواهند کرد تا «درب پاستور» به رویشان گشوده شود.
۷-قطعاً در این دوره کسی نخواهد توانست به یکدست سازی انتخابات و سیستم اجرایی کشور فکر کند چرا که قطعا با انتخاب هر شخصی بعنوان «نهمین رئیس جمهور» نظام مدیریتی و اداری کشور دستخوش تغییرات وسیع خواهد شد که گذر زمان این فرضیه را اثبات خواهد کرد.
۸- در این دوره از انتخابات پیش بینی برآن است که اصلاح طلبان شاید با یک نامزد قوی و مورد اعتماد نظام به انتخابات ورود کنند که همگی گروه‌های اصلاح طلب روی وی اجماع کلی داشته باشند تا از تشتت و تفرقه آرایشان جلوگیری کنند.
۹-یقیناً چشم به ورود حسن روحانی، ظریف، احمدی نژاد یا نزدیکان احمدی نژاد به این عرصه خبط بزرگی است و این افراد قطعا وارد صحنه نخواهند شد.
۱۰-در انتخابات تیر ماه ۱۴۰۳به دلیل عملکرد بد و نامناسب جبهه پایداری که تمام تحرکاتش در جامعه برای «تحدید و تهدید» شهروندان بوده و نمونه‌های این موارد را در مصوبات مجلس یازدهم از سوی منتسبین آنان دیدیم که حتی باعث کاهش مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم شد، قطعاً و یقیناً سعید جلیلی رأیی نخواهد داشت و از دایره انتخاب مردم حذف خواهد شد.
به هر حال شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌طلبد که مدیری توانمند و مسلط که قدرت رویارویی با مشکلات  پیش رو را داشته باشد به میدان بیاید و بتواند در عرصه تبلیغات خود را به درستی به مردم معرفی نماید و اقبال عمومی را بخود جلب نماید، با همه اوصاف و با در نظر گرفتن همه جمیع جهات که فرصت طرح آن‌ها در این وجیزه نبود برآنم که رقابت اصلی بین قالیباف و لاریجانی خواهد بود و می توان پیش بینی کرد که اصولگرایان بدون توجه و نقشه برای یکدست سازی سیستم اداری کشور، برنده انتخابات خواهند بود.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcgqy9qzak9x34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی