شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
کد مطلب : 129619

لغو یک ممنوعیت

جهان در حالی معطوف به مسئله فلسطین است که در اقدامی که رنگ و بوی جنگ می‌دهد، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنانی تامل برانگیز و برخلاف رویه گذشته که ناتو مدعی مخالفت با هرگونه استفاده از سلاح غربی برای حمله به خاک روسیه بود، از متحدان اوکراین خواست محدودیت‌هایی را که بر استفاده کی‌یف از تسلیحات آنها در حمله به خاک روسیه اعمال کرده‌اند، لغو کنند
رویکرد ناتو و برخی کشورهای غربی، مبنی بر گسترش دامنه جنگ تا خاک روسیه در چارچوب حفظ وضعیت جنگی و استمرار گرفتار سازی اوکراین در بازی ضد روسی غرب می‌باشد بویژه اینکه پیشروی‌های اخیر روسیه شرایط مغلوبه بودن جنگ را بیش را بیش از پیش آشکار می‌سازد. این رویکرد غیر صادقانه در قبال اوکراین زمانی آشکار می‌شود که از یک سو استولتنبرگ همچنین از اعضای اروپایی ناتو نیز انتقاد کرد و گفت: متحدان اروپایی وعده دادند یک میلیون گلوله توپ (برای اوکراین) تامین کنند. اما تاکنون کمکی نزدیک به این مقدار ندیده‌ایم. از سوی دیگر به رغم وعده‌های گذشته، آمریکا جمعه اعلام کرد که سران کشورهای عضو ناتو در نشست آتی خود در ماه ژوئیه از اوکراین برای عضویت در این پیمان نظامی دعوت نخواهند کرد. تقابل ناتو با روسیه چنان رو به افزایش است که وزیر کشور لیتوانی: لیتوانی، لتونی، استونی، فنلاند، نروژ و لهستان به خواست ناتو بر سر ایجاد دیوار پهپادی در مرز با روسیه توافق کردند.
در همین حال ایجاد مشروعیت سیاسی برای زلنسکی که رسما دوران ریاست جمهوری‌اش پایان یافته بعد دیگر این طراحی را تشکیل می‌دهد در حالی که همزمان سران حاکم کنونی اتحادیه اروپا امیدوارند تا با حفظ وضعیت جنگی افکار عمومی اروپا را به دوری از جریان‌های مخالف که راست افراطی عنوان می‌کنند، هدایت نمایند. افرادی همچون سوناک نخست وزیر انگلیس نیز امیددارد تا با بحران اوکراین و مسائلی همچون اخراج پناه‌جویان به رواندا در انتخابات 14 تیر قدرت را حفظ نمایند. البته نباید فراموش کرد که تقارن تشدید رویکردهای جنگ طلبانه غرب علیه روسیه می‌تواند بی ارتباط با تحولات اخیر فلسطین و جمله محکوم شدن رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه مبنی بر پایان حمله به رفع و بازگشایی مسیرهای امدادرسانی به غزه نباشد. به عبارتی غرب بازی چند لایه‌ای را به راه انداخته است که یک سوی آن را گرفتار ماندن اوکراین در جنگ برای اهداف ضد روسی و انتخاباتی سران کنونی اروپا و آمریکا می‌باشد و سوی دیگر آن را نیز منحرف سازی افکار عمومی از تحولات فلسطین بویژه حکم اخیر دادگاه لاهه و نیز خشم گسترده دانشجویان از روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcfy1dy1w6d0va.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی