يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
کد مطلب : 129629

سفر پس از 24 سال

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیروز برای یک سفر رسمی سه روزه برای شرکت در نشست دوجانبه  و دیدار با شولتز صدر اعظم آلمان، وارد این کشور شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که این اولین سفر رسمی یک رئیس جمهور فرانسه به آلمان در ۲۴ سال است چرا که از زمان سفر ژاک شیراک در سال ۲۰۰۰ تاکنون هیچ یک از روسای جمهور فرانسه به آلمان سفر نکرده‌اند.
حال این سوال مطرح است که چرا این سفر صورت می‌گیرد. پاسخ به این پرسش را می‌توان در مجموع تحولاتی که در این کشورها، اتحادیه اروپا و عرصه جهانی جریان دارد مورد کنکاش قرار داد. مهمترین مسئله‌ای که این روزها به شدت کشورهای اروپایی بویژه آلمان و فرانسه به عنوان داعیه داران قدرت برتر، با آن دست به گریبان هستند، برگزاری انتخابات پارلمان اتحادیه اروپاست که ماه آینده برگزار می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد که بحران اقتصادی، نارضایتی از سلطه آمریکا بر اروپا، تقویت احساسات ملی گرایانه موجب رویکرد بیشتر مردم اروپا به جریان‌های راست افراطی شده است که عمل تغییرات بنیادی در ساختار اروپا ایجاد می‌کند. این زنگ خطر چنان است که حتی رقبا نیز در اروپا به سمت همگرایی علیه آن روی آورده‌اند که بخشی از سفر مکرون در این چارچوب صورت می‌گیرد.
نکته دیگر آنکه جنگ اوکراین به رغم میلیادرها دلار هزینه کرد اروپا و آمریکا به سمت پیروزی روسیه و شکست کی یف پیش می رود. این امر چنان بوده که حتی صحبت از اعزام نیروی نظامی به اوکراین و ازادی کی یف برای استفاده از تسلیحات غربی جهت حمله در خاک روسیه به میان آمده است. هماهنگ سازی برای ادامه جنگ و حتی اعزام نیرو و تسلیحات به کی‌یف از اهداف سفر مرکون است. همچنین مقابله با چین، فلسطین و حمایت از رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر است که چنانکه بازدید از موزه هولوکاست از برنامه‌های مکرون است. البته این سفر را نمی‌تواند نشانه پیوند دو کشور دانست چرا که پاریس و برلین رقبایی دیرینه هستند که برای تسلط بر اروپا تقلا می‌کنند حال آنکه اکنون ماهیت دولتهای  حاکم بر دو کشور در معرض تهدید قرار گرفته که نزدیکی اجباری و احتمالا موقت شولتز و مکرون را به همراه داشته که شاید عمر ان صرفا تا زمان انتخابات پارلمان اروپا باشد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcgxy9qyak9x34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی