پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
کد مطلب : 126474
آمار جان دادن ۶۱ هزار اروپایی در تابستان سال ۲۰۲۲ بر اثر گرمازدگی دوباره تکرار می‌شود؟

گرمای مرگبار در اروپا

گرمای مرگبار در اروپا
گرمای مرگبار در حالی بسیاری از کشورهای اروپایی را فرا گرفته است که شواهد امر بیانگر تکرار فاجعه انسانی است که تابستان سال گذشته با 61 هزار قربانی گرما زدگی در این کشورهاست هر چند که رسانه‌های غربی با برجسته سازی گرما در کشورهای شرقی  نسبت دادن آن به ناکارامدی دولت‌ها در حالی که گرمای اروپا را امری اقلیمی عنوان می‌کنند به دنبال پنهان سازی فاجعه مذکور در غرب مدعی باغ جهان بودن است.
این روزها محافل رسانه‌ای غربی از جمله فارسی زبانان به برجسته سازی گرما در کشورهای شرقی از جمله ایران، چین و..می‌پردازند در حالی این گرما و برخی کاستی‌های ایجاد شده در تامین برق و اب را به دولت‌ها نسبت داده و اعتراض های خیابانی را نسخه تجویزی خود برای حل این کاستی‌ها عنوان می‌کنند حال آنکه این رسانه‌ها یا از پردازش فاجعه گرما و قربانیان آن در اروپا خودداری کرده و یا در پردازش‌های خود  این وضعیت را امری طبیعی و ناشی از تغییرات اقلیمی عنوان می‌کنند و حتی تلفات 61 هزار کشته در تابستان سال گذشته بر اثر گرما در کشورهای اروپایی را امری طبیعی عنوان کرده و تکرار آن را هم به همان منوال روایت می‌کنند.
این روزها گرما از یک سو و آتش سوزی جنگلها از سوی دیگر نابسامانی‌های اروپا و البته ناتوانی دولتمردان اروپایی در مقابله با این وضعیت را آشکارتر ساخته است. غرب که مدعی نجات بشریت است و جنگ اوکراین را به پا کرده در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای مردم اروپا در فصل گرما ناتوان بوده است. مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا با هشدار گرمای مرگبار در این قاره از شهروندان کشورهای اروپایی خواست در خانه‌هایشان بمانند. البته رسانه‌های غربی این هشدار را نشانه توجه دولت به مردم عنوان می کنند در حالی بیان همین هشدارها در کشورهای شرقی را نشانه ناتوانی دولت‌ها در مقابله با گرما به مخاطب القا می کنند. مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا در وضعیت هشدار قرمز موج گرما قرار گرفتند. همزمان سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از وضعیت آب و هوایی نامتعارف در آسیا و آمریکا هشدار داد.
یورونیوز نوشت، مقامات در اروپا پس از آن که دومین موج گرما در چند هفته اخیر منطقه مدیترانه را در بر گرفت به ساکنان و گردشگران هشدار دادند تا در گرم‌ترین ساعات روز در خانه بمانند. همزمان حداقل سه کشور اروپایی یونان، اسپانیا و سوئیس با آتش‌سوزی‌های جنگلی دست و پنجه نرم می‌کنند.دمای هوا در جزیره ساردینیای ایتالیا در دریای مدیترانه ممکن است به بیش از 47 درجه برسد. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی دمای هوا ممکن است در چندین شهر ایتالیا از جمله در رم، پایتخت به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد برسد.سازمان جهانی هواشناسی (WMO) همزمان با گرمای سوزان آن هم در اوج فصل گردشگری در تابستان اروپا اعلام کرد که موج گرما در نیمکره شمالی تشدید خواهد شد.مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای اغلب مناطق ایتالیا، شمال شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو وضعیت هشدار قرمز را صادر کرده است.
در پی موج گرمای تابستان امسال دمای هوای در دره مرگ کالیفرنیا به 53 درجه و در شمال غرب چین به 52 درجه سانتی‌گراد رسید، گرمایی که علاوه بر آتش سوزی‌های جنگلی از یونان گرفته تا کوه‌های آلپ سوئیس با سیل مرگبار در هند و کره جنوبی همزمان شده است.سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید گرمی هوا در آمریکای شمالی، آسیا و سراسر آفریقای شمالی و مدیترانه برای چند روز متوالی در هفته پیش‌رو بالای 40 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. پژوهش جدید مؤسسات تحقيقات پزشکی اروپايی که نتایج آن روز دوشنبه ۱۹ تیرماه منتشر شد تخمین می‌زند که در تابستان سال ۲۰۲۲ احتمالا ۶۱ هزار نفر بر اثر گرمای شدید در اروپا جان خود را از دست داده‌اند چنانکه در زمستان سخت اروپا 68 هزار نفر جان خود را از دست دادند که با سانسور خبری از نظر افکار عمومی دور نگاه داشته شد.
https://siasatrooz.ir/vdcbz0b8arhb5ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی