جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : 126497
پاسخ واحد جهان اسلام به هتاکی استکهلم به قرآن که می‌تواند درس عبرتی برای اسلام ستیزان شود

از قطع روابط دیپلماتیک تا تحریم کالاهای سوئدی

سید حسن نصرالله: موساد صحنه‌گردان فتنه آتش زدن قرآن است
تکرار هتاکی به مقدسات اسلامی با پشتوانه دولتی در سوئد خشم جهان اسلام را برانگیخته است چنانکه مسلمانان در بسیاری از کشورها در کنار تاکید بر لزوم تحریم کالاهای سوئدی بر قطع روابط با این کشور تاکید کردند در همین حال دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه موساد در پس فتنه سوزاندن قرآن کریم قرار دارد، گفت که همه کشورهای اسلامی باید سفرای سوئد را اخراج کنند.
از قطع روابط دیپلماتیک تا تحریم کالاهای سوئدی
در واکنش به تکرار شنیع هتک حرمت به قرآن با همدستی آشکار دولت سوئد، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی شب سوم ماه محرم‌الحرام از همه کشورهای عربی اسلامی خواست با اخراج فوری سفیر سوئد و فراخوانی سفرای خود با این کشور هتاک قطع رابطه دیپلماتیک کنند.وبگاه «المنار» گزارش داد که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سومین شب ماه محرم‌الحرام در ضاحیه جنوبی با محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم گفت: ما متأسف و ناراحت هستیم از آنچه امروز رخ داد، یک عمل زشت جدید که حرمت قرآن ما را نقض کرد.دبیر کل حزب‌الله لبنان با محکوم کردن سناریوی از پیش برنامه‌ریزی شده دولت سوئد و صهیونیسم در هتک حرمت به قرآن کریم از مردم لبنان خواست پس از برگزاری نماز جمعه با برگزاری تجمع اعتراضی عاملان هتاک به مقدسات مسلمین را محکوم کنند.سید حسن نصرالله اعلام کرد: ملت‌های مسلمان باید از دولت‌های خود بخواهند که سفرای سوئد در این کشورها را اخراج کرده و خودشان نیز پس از نماز جمعه، تحصن کنند.نصرالله با خطاب قرار دادن مقامات سیاسی لبنان گفت: دولت لبنان باید سفیر خود را از سوئد در اعتراض به هتک حرمت به مقدسات مسلمانان خارج کند.
دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه هر مسلمانی باید به مسئولیت خود در قبال امت اسلامی عمل کند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که موساد در پس این فتنه قرار دارد. اگر کشورهای اسلامی، سوئد را تحریم کنند، مسئله اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هم حل خواهد شد.کشورهای اسلامی و نهادهای منطقه‌ای ضمن محکومیت تداوم جنایت هتک حرکت قرآن کریم در سوئد، حمایت و هماهنگی کامل خود را از اقدامات تنبیهی علیه دولت استکهلم، از قطع روابط سیاسی گرفته تا تحریم‌های اقتصادی، اعلام کردند.
ساعتی پیش از هتک مجدد قرآن کریم و آتش‌ زدن پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم بود که دولت بغداد جلسه‌ای فوری به ریاست «محمدشیاع السودانی»، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور برای بررسی اقدامات دولت سوئد تشکیل داد. یک منبع رسمی درباره تصمیم مهم این جلسه گفت که دولت سودان رسماً به همتای سوئدی خود از قصد عراق برای قطع روابط در صورت سوزاندن مجدد قرآن اطلاع داده است. السودانی به وزارت امور خارجه دستور داد تا کاردار عراق را از سفارت این کشور در استکهلم فرا بخوانند. «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم خبر داد: دستور بازگشت سفیر عراق از استکهلم و اطلاعیه خروج سفیر سوئد بغداد صادر شد.
«هیام الیاسری»، وزیر ارتباطات دولت عراق دستور داد تا این وزارتخانه و تشکل‌های تابع آن تعامل با تمام شرکت‌های سوئدی را ممنوع کنند. اهالی استان‌ها و مناطق مختلف عراق با در دست داشتن نسخه‌هایی از قرآن کریم و برافراشتن پرچم عراق به خیابان‌ها آمدند. ساکنان بغداد هم با تجمع در میدان «التحریر» انزجار و خشم خود از اقدامات تروریستی دولت سوئد را با آتش‌زدن پرچم این کشور نشان دادند.«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، ائتلاف سُنی «العزم»، حزب «تقدم»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌‌ای حمایت خود از تصمیم دولت السودانی جهت قطع روابط با سوئد اعلام کردند.«قیس الخزعلی»، رئیس عصائب اهل الحق در بیانیه‌ای خواستار اخراج فوری سفیر سوئد و کارکنان سفارت این کشور در بغداد شد. «محسن المندلاوی» نائب رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای از همه کشورهای مسلمان خواست تا در برابر حوادث سوزاندن قرآن که تلاش برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی است، متحد شوند.وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور کاردار سفارت سوئد را احضار خواهد کرد.دولت قطر  تعرض به قرآن کریم را محکوم و اجازه مکرر چنین اعمالی در سوئد را رد کرد. «هاکان فیدان» ئزیر امور خارجه ترکیه با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عربی درباره راه‌های مقابله با هتک حرمت مجدد از قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو کرد
 وزارت امور خارجه اردن هم جنایت جدید در سوئد را محکوم کرد و آن را «اقدامی بی‌پروا» خواند که به نفرت دامن می‌زند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را محکوم و اعلام کرد که با جامعه مسلمانان همبستگی دارد.«عادل عبدالرحمن العسومی»، رئیس پارلمان کشورهای عربی در واکنش به تکرار این جنایت در سوئد و با حمایت دولت این کشور،  خواستار فعال شدن کمپین تحریم جهانی سوئد در ابعاد سیاسی و اقتصادی شد.«حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در بیانیه‌ای «اقدام تحریک‌آمیز اخیر در هتک حرمت به یک نسخه از قرآن کریم» را در مقابل سفارت عراق در استکهلم محکوم کرد. الازهر مصر هم با صدور بیانیه‌ای تداوم هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و از «همه آزادگان جهان خواست تا به تحریم محصولات سوئدی در حمایت از کتاب خدا ادامه دهند». جنبش مقاومت اسلامی نجباء در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر پاسخگویی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، خواستار تغییر کاربری سفارت این کشور در بغداد به مرکز قرآنی شد.در پی خشم مردم عراق از اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد، دولت این کشور کارکنان سفارت خود را در بغداد از عراق خارج و به استکهلم منتقل کرد. در این میان آمریکا اعتراضات جهان اسلام به هتاکی به قران را نقض آزادی بیان عنوان داشت و خواستار حمایت از سفارت‌خانه‌های سوئد شد.
https://siasatrooz.ir/vdcgy39quak9xt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی