دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
کد مطلب : 126594
ادامه درگیری‌ مسلحانه در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه»

فتنه کور بازندگان علیه مقاومت لبنان

فتنه کور بازندگان علیه مقاومت لبنان
حمایت دولت لبنان از چادرهای مقاومت در مرزها، رویکردهای افشاگرایانه نصرالله درباره رژیم صهیونیستی و نز بحران‌های داخلی این رژیم موجب شده تا بار دیگر درگیری‌های اردوگاه‌های آوارگان ابزار دشمنان امنیت منطقه برای انتقام گیری از مقاومت شود چنانکه منابع رسانه‌ای از تداوم درگیری‌های خشونت‌آمیز و مسلحانه در اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان خبر دادند که با زخمی شدن شمار زیادی از ساکنان این اردوگاه همراه بود.
در روزهای اخیر لبنان با تحولاتی قابل توجه همراه بوده بگونه‌ای که از یک سو وزیر خارجه لبنان از مقاومت حزب الله در کنار بازگشت آوارگان فلسطینی حمایت کرده و از سوی دیگر دبیر کل حزب الله نیز به افشاگری در باب بحران‌های شدید داخلی رژیم صهیونیستی پرداخته است. در این وضعیت تروریسم و ناامنی و درگیری در اردوگاه‌های فلسطینی‌ها در لبنان به ابزاری برای کم رنگ سازی این مواضع و انحراف افکار عمومی از بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی و نیز نشست واحد گروه‌های فلسطینی در قاهره شده است.
درحالی که ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تلاش زیادی برای کنترل اوضاع اردوگاه «عین الحلوه» در منطقه صیدا انجام داده بودند، رسانه‌ها از دور جدید درگیری‌های مسلحانه در این اردوگاه خبر دادند.خبرنگار المیادین در صیدا گزارش داد که درگیری در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان ادامه دارد و یک منبع وابسته به جنبش فتح اعلام کرد که ترور «ابو اشرف العرموشی» (عضو ارشد جنبش فتح) از قبل برنامه‌ریزی شده بود.بر اساس این گزارش درگیری‌های شدید با تفنگ و راکت در اردوگاه عین‌الحلوه ادامه دارد و صدای شلیک راکت شنیده می‌شود. شماری از عناصر مسلح گروه افراطی «جند الشام» نیز در میان درگیری‌های شدید اردوگاه قرار دارند و درگیری‌ها که قبلا در دو منطقه عین الحلوه بود اکنون به چندین محور گسترش یافته است.خبرنگار المیادین افزود، ارتش لبنان بزرگراه مجاور اردوگاه عین الحلوه را به دلیل تیراندازی و شلیک راکت به بیرون از اردوگاه، مسدود کرده است. همچنین به زودی هیئت کار مشترک و احزاب لبنانی نشستی برای بحث درباره توقف درگیری‌ها ترتیب می‌دهند. تماس‌های سیاسی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس نیز ادامه دارد.طبق این گزارش، جنبش فتح ده‌ها تن از نیروهای خود را از اردوگاه‌های مجاور به اردوگاه عین الحلوه آورده است.الجزیره نیز از زخمی شدن 12 تن دیگر در این درگیری‌ها خبر داد که حال 2 تن از آنها وخیم است.یکشنبه 30 جولای رسانه‌های لبنان از درگیری مسلحانه و خونین در اردوگاه عین الحلوه خبر دادند. گزارش رسانه ای حاکی است که این درگیری میان نیروهای جنبش فتح و یک گروه مسلح افراطی به نام «الشباب المسلم» رخ داد. در جریان این درگیری سرتیپ «ابواشرف العرموشی» فرمانده امنیت ملی فلسطین وابسته به جنبش فتح بر اثر تیراندازی به خودروی حامل وی، جان خود را از دست داد.
ارتش و دفتر نخست وزیری لبنان با صدور بیانیه‌ای نسبت به عواقب تداوم درگیری‌های خونین در اردوگاه آوارگان فلسطینی در منطقه صیدا هشدار داده و از رهبران فلسطینی خواستند تصمیم قاطعی برای مبارزه با این اقدامات و محاکمه عاملان آن اتخاذ کنند.در ادامه این بیانیه آمده است که فرماندهی ارتش لبنان نسبت به عواقب هدف قرار دادن مراکز نظامی لبنان و  نیروهای آن به هر دلیلی، هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که ارتش به عاملان تیراندازی‌ها پاسخ می‌دهد.از طرف دیگر دفتر «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به درگیری‌های عین‌الحلوه اعلام کرد که زمان وقوع این درگیری‌ها در شرایط کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی مشکوک بوده و در چارچوب تلاش‌های مکرر برای استفاده از عرصه لبنان جهت تسویه حساب‌های خارجی است که به لبنان و لبنانی‌ها آسیب می‌زند. در این میان رسانه‌های صهیونیستی، برآوردهای امنیتی رژیم صهیونیستی درباره میزان احتمال آغاز جنگی جدید علیه لبنان را فاش کردند.روزنامه یدیعوت آحارانوت در این خصوص نوشت: مقامات ارشد ارتش اسرائیل طی نامه‌‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر ابلاغ کردند: «احتمال جنگ با لبنان در دوره کنونی، به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۶ رسیده است».کانال 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد: ارزیابی‌ها در نهاد امنیتی نشان می‌دهد که حسن نصرالله یک ساعت در برابر اسرائیل عرض اندام می‌کند و وضعیت مرزها را بررسی می‌کند اما خواهان جنگ نیست ..ارتش اسرائیل قصد دارد چادر برپا شده در مرزها را برچیند و اگر لازم باشد از راه‌های غیر دیپلماتیک این هدف را به نتیجه می‌رساند».از سوی دیگر، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات مسئول امنیتی گفت: «ما هیچ اقدامی علیه چادرهای حزب الله در شمال انجام نخواهیم داد، زیرا آن‌ها تهدیدی امنیتی نیستند و برای چیزی که نگران آن نیستیم، هیچ اقدامی
انجام نخواهیم داد».
 از سوی دیگر، وب‌سایت صهیونیستی «Srugim» جزئیاتی از سند یکی از نیروهای ذخیره ارتش اشغالگر که اخیراً چندین ماه در جبهه شمالی فلسطین اشغالی خدمت کرده بود، منتشر کرد که در آن از شکاف‌های موجود برای مقابله با سناریوی استراتژیک پیش روی حزب‌الله در خصوص آغاز یک رویارویی گسترده، خبر داده بود.
این بحران‌ها در حالی روی داده که اخیرا وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در گفت وگویی به تاکید کرد که اتحادیه اروپا و در مجموع غربی ها خواهان بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیستند و تلاش می کنند که این آوارگان در کشورهای میزبان مانند لبنان، اردن و ترکیه بمانند. همچنین وزیر خارجه دولت موقت لبنان در پاسخ به درخواست دیپلمات‌های ۵ کشور بزرگ برای برچیدن چادرهای حزب‌الله گفت که اگر قرار باشد صحبتی انجام بگیرد باید درباره اشغالگری‌های اسرائیل در مزارع شبعا باشد نه چادرهای مقاومت.
وی درباره چادرهای حزب‌الله در مزارع شبعا گفت: سفیران پنج کشور بزرگ در لبنان آمدند تا با ما درباره این چادرها صحبت کنند اما پاسخ ما این بود که "اگر قرار است صحبت کنیم باید درباره اشغالگری اسرائیل در مزارع شبعا حرف بزنیم نه چادرهایی که حزب‌الله در آنجا برپا کرده است". لازم به ذکر است تعدادی جوان لبنانی‌ حصار نصب شده توسط نیروهای یونیفل در جاده بین مناطق الوزانی و عباسیه در جنوب لبنان را بریدند و وارد این جاده شدند که از سال ۲۰۰۶ ورود به آنجا ممنوع است.
https://siasatrooz.ir/vdceop8zejh8wni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی