شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
کد مطلب : 126621
غرب همچنان سناریوی طولانی سازی جنگ اوکراین را دنبال می‌کند

از نشست ریاض تا حمله به نفتکش روسی

از نشست ریاض تا حمله به نفتکش روسی
بیش از ۴۰ کشور جهان تاکنون در جنگ اوکراین بی‌طرف بوده اند اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور  با دعوت از این کشورها به نشست جده تلاش می‌کند حمایت‌های بین‌المللی از این جنگ را به نفع خود افزایش دهد در حالی که همزمان با حمله به نفت کش روسی به تشدید بحران دامن می ‌زند.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: اوکراین این هفته در گردهمایی عربستان حمایت ده ها کشور را که در جنگ این کشور بی طرف بوده اند، جلب خواهد کرد.
بر پایه این گزارش، این اقدام آغاز کارزار گسترده ای در ماه های پیش رو برای تقویت قوای دیپلماتیک خود با هدف تضعیف یا منزوی کردن روسیه است. اوکراین و عربستان دیپلمات های ۴۰ کشور را برای مذاکره در بندر سرخ در جده دعوت کرده اند که در صدر آنها دیپلمات هایی از چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای غنی از نفت خلیج فارس است که تلاش کرده اند در طول جنگ اوکراین، روابط خوبی را با کی یف و مسکو حفظ کنند.بسیاری از کشورهایی که به این نشست دعوت شده اند مخالف مفهوم انتخاب بین دو طرف هستند و جنگ اوکراین را رقابت بین قدرت های جهانی قلمداد می کنند که خود این کشورها نمی خواهند بخشی از آن باشند.عربستان در رویکردی واقع‌گرایانه به آنچه در صحنه جهانی همراه با افول یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در جریان است، روند جدیدی را در حوزه سیاست خارجی خود در پیش گرفته که نمود آن را در توسعه روابط با ایران، رویکرد تعاملی در قبال یمن، احیاء روابط با سوریه، همراهی با روسیه در کاهش تولید نفت، ارتقاء روابط با چین و نیز رد پذیرش سازش با رژیم صهیونیستی می‌توان مشاهده کرد.مجموعه این اقدامات عملا در مسیری مغایر با خواسته‌ها و اهداف آمریکا رقم خورده به‌گونه‌ای که مقامات ارشد آمریکایی بارها برای تغییر مواضع ریاض راهی عربستان شده‌اند اما نتیجه ملموسی به همراه نداشته است!بر این اساس؛ میزبانی عربستان برای برگزاری نشست صلح نه از سر همراهی با آمریکا بلکه ناشی از نگاه واقع‌بینانه ریاض به تحولات جهانی و مواجهه با یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی است.راهبرد غرب درباره جنگ اوکراین از ابتدا راهبردی یک‌جانبه‌گرایانه، مبتنی بر تداوم جنگ و مخالف هرگونه طرح‌ صلحی بوده است.گرچه برخی طرح‌های میانجی‌گرانه مانند طرح ترکیه و سازمان ملل برای انتقال غلات روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی نتایجی به همراه داشت، اما نهایتا بی‌تعهدی غرب منجر به فروپاشی این توافقات شد.بر این اساس؛ کشورهای غربی هرچند در ظاهر از آمادگی برای صلح سخن گفته و خود را حامی نشست آتی در جده نشان می‌دهند که رویه آنها همچنان بر اصل ارسال تسلیحات و استمرار جنگ استوار است، چنانچه اخیرا آمریکا از کمک نظامی چند صد میلیون دلاری به اوکراین خبر داده است.آنچه در خلال این گزاره‌ها روشن است اینکه؛ عملا نمی‌توان از نشست ریاض انتظاری برای رسیدن به صلح و پایان جنگ داشت، چنانچه وال استریت ژورنال نیز اعلام کرده نشست جده بدون حضور روسیه برگزار خواهد شد!
در این میان مقام‌های محلی روس از حمله شناور هدایت پذیر از راه دور ارتش اوکراین به یک نفتکش روس در منطقه پل کریمه و وقوع انفجارهایی خبر دادند. مقام‌های روس اعلام کردند که در پی حمله شهپادی (شناور هدایت پذیر از راه دور) ارتش اوکراین به یک نفتکش روسی در منطقه پل «کریمه»، صدای انفجارهایی در نزدیکی این پل که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، شنیده شد.خبرگزاری رویترز گزارش کرد که مرکز خدمات نجات دریایی روسیه در بندر تجاری «نووراسییسک» دریای سیاه اعلام کرد که  قایق‌های یدک‌کش برای کمک به نفتکش روسیه که دچار آسیب‌هایی شده بود و قادر به ادامه فعالیت نبود، به منطقه اعزام شد.خبرگزاری روسی تاس به نقل از مرکز نجات دریایی روسیه گزارش کرد: «ما می‌توانیم بگوییم که نفتکش در بخش جنوبی تنگه [کرچ] دچار آسیب شده است». گزارش‌های خبری اوکراین و مقام‌های روس در کریمه گفته است که شناورهای انتحاری اوکراین به یک نفتکش سیگ در تنگه کرچ که با پرچم روسیه در حال فعالیت بود، حمله کرد.«ولادیمیر روگوف» یکی از اعضای شورای اصلی دولت منطقه‌ای زاپروژیا یک کلیپ صوتی منتشر کرد که در آن نفتکش روسیه درخواست داده بود که یدک‌کش‌ها برای کمک به محل حادثه اعزام شوند. خبر دیگر آنکه سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اگر واشنگتن نمی‌تواند درک کند چه چیزی برای مشارکت دوباره مسکو در توافق غلات لازم است، می‌تواند برای شفافیت بیشتر به وزارت خارجه مراجعه کند.او این اظهارات را در واکنش به سخنان «جیمز اُبرایان» هماهنگ کننده سیاست تحریمی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد که گفته بود مسکو باید مشخص کند که چه چیزی می‌خواهد. وی مدعی شد مشخص نیست روسیه چه چیزی را به عنوان موفقیت برای ازسرگیری مشارکت در توافق غلات می‌داند.
خبر دیگر آنکه رئیس شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین در اظهار نظری نژادپرستانه و توهین‌آمیز، به «آسیایی‌ها» حمله کرد! دانیلوف در یک برنامه زنده تلویزیونی اوکراین که از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوایل فوریه ۲۰۲۲، به شدت تحت‌الشعاع سانسور قرار گرفته است، گفت: با آسیایی‌ها مشکلی ندارم اما روس‌ها آسیایی هستند، با فرهنگ و نگاهی کاملاً متفاوت. تفاوت اصلی ما با آنها «انسانیت» است! او و سایر مقامات ارشد اوکراین قبل از عملیات نظامی روسیه در کی‌یف نیز همواره با اظهاراتی از این دست، اقدام به نفرت‌پراکنی کرده‌ بودند.
https://siasatrooz.ir/vdcf0vdyyw6d0va.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی