جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
کد مطلب : 126699
وقتی منافع شرکت‌های اسلحه‌سازی همچنان اولویت کاخ سفید است

قربانیان سلاح‌های آمریکایی از اوکراین تا گواتمالا

قربانیان سلاح‌های آمریکایی از اوکراین تا گواتمالا
به رغم ادعاهای به اصطلاح صلح طلبانه در ادامه تامین اهداف شرکت‌های اسلحه‌سازی، جو بایدن در نامه‌ای به مجلس نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تصویب بودجه اضافی برای کمک نظامی چند میلیارد دلاری به اوکراین شد در حالی که شواهد نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای جهان از جمله گواتمالا قربانی این نگاه کاسبکارانه سران آمریکا هستند.
رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور که توسط کاخ سفید منتشر شد، خواستار تصویب ۱۳.۱ میلیارد دلار بودجه اضافی برای ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین در سال آینده میلادی شد.بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه با اعلام این مطلب گزارش داد که در نامه بایدن به کنگره در این باره آمده که بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین شامل ۹.۵ میلیارد دلار برای عرضه تجهیزات به این کشور و تکمیل دوباره ذخایر وزارت دفاع و ۳.۶ میلیارد دلار دیگر برای ادامه پشتیبانی نظامی، اطلاعاتی و دفاعی می‌شود.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین از کنگره درخواست کرده تا ۷.۳ میلیارد دلار دیگر را به عنوان کمک‌های اقتصادی، امنیتی و بشردوستانه به اوکراین اختصاص دهد. این در حالی است که منفعت طلبی تسلیحاتی آمریکا موجب شده بحران‌های امنیتی در جهان شدت گیرد چنانکه کشوری همچون چین از ارسال تسلیحات به ژاپن و تایوان ابزار نگرانی کرده که در گزارشی قابل تامل نیز بلومبرگ نوشت دادگاه‌های گواتمالا اخیرا به کرات با پرونده‌های مربوط به مجرمان مسلح و جنایت‌های آن‌ها مواجه بوده اند، که این نتیجه صادرات فزاینده تسلیحات آمریکایی به این کشور است.
بسیاری از سلاح‌های موجود در گواتمالا به صورت قانونی از آمریکا وارد شده است. شرکت‌های سازنده تسلیحات در آمریکا سال هاست تامین کننده اصلی سلاح‌های گرم در گواتمالا می‌باشند، اما در پی اعمال اصلاحاتی قانونی در سال ۲۰۲۰ حجم این واردات بیش از دو برابر شد. بیشتر این تسلیحات شامل کلت کمری می‌باشد؛ یعنی سلاحی که عمدتا در جنایت‌های واقع شده در آمریکا استفاده می‌شود. در این میان در توجیه فروش سلاح به اوکراین یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که اوکراینی‌ها می‌دانند که گذر زمان به نفع آنها نیست و با شروع پاییز، مانور دادن روی زمین و استفاده از پهپادها و سامانه‌های پدافند هوایی برایشان دشوار خواهد بود.«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به شبکه تلویزیونی CNN گفت: در ماه‌های منتهی به ضدحمله علیه روسیه، ما تمام درخواست‌های موجود در فهرست خرید اوکراین را برآورده کردیم. آنها هر آنچه را که برای ضدحمله نیاز دارند دریافت کرده اند. ما همچنان به این کار ادامه می‌دهیم و مصمم هستیم که به آماده سازی نیروهای اوکراینی ادامه دهیم و مهمتر از همه، ابزارها و تسلیحات مورد نیاز آنها را برای در هم شکستن خطوط دفاعی روسیه فراهم کنیم.
به گفته کربی، «اوکراینی‌ها می‌دانند که گذر زمان به نفع آنها نیست و با شروع پاییز، مانور دادن روی زمین و استفاده از پهپادها و سامانه‌های پدافند هوایی برایشان دشوار خواهد بود». این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: موضوع به آن سرعتی که ولودیمیر زلنسکی می‌خواهد پیش نمی‌رود، اما آنها در حال پیشرویی هایی هستند. وزارت دفاع روسیه می‌گوید در عرض 24 ساعت گذشته ۱۵ عملیات تهاجمی ارتش اوکراین علیه نیروهای خود را دفع کرده و نظامیان کی‌یف متحمل تلفات ۵۰۰ نفری شدند. در ادامه مقابله روسیه با غرب، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه روسیه از گسترش اتحادیه گازی بین این کشور، قزاقستان و ازبکستان خبر داد. بنا به گفته مقام‌های محلی ارتش اوکراین ظرف 25 دقیقه، سه بار مناطق مختلف دونتسک را با استفاده از مهمات خوشه‌ای ممنوعه گلوله‌باران کرد.دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی موضوعات مربوط به جرایم جنگی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: « در حدود ساعت ۰۴:۲۵ امروز (پنجشنبه به وقت مسکو) شلیک‌هایی از نیروهای مسلح اوکراین در محورهای شهرک نتایلوو شهر دونتسک (مناطق کوبیشفسکی و کیفسکی) ثبت شد. سه گلوله کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری شلیک شد».مدودف نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه فقط تسلیم‌شدن اوکراین است که می‌تواند پایان مسالمت‌آمیز جنگ را رقم بزند، گفت که رژیم کی‌یف به مرحله زوال پس از مرگ رسیده است.مقام‌های روسی، از انهدام دو پهپاد «کامیکازه» اوکراینی طی حمله ناکام به استان مرزی «کورسک» خبر دادند.
با پیشروی نیروهای ارتش روسیه در منطقه «خارکیف»، مقام‌های اوکراینی دستور تخلیه شهر کلیدی «کوپیانسک» و ده‌ها شهرک در این منطقه را صادر کردند.مقامات اوکراینی تخلیه اجباری را در بخشی از منطقه خارکیف در مرز دو جمهوری دونتسک و لوهانسک اعلام کردند. این دستور بعد از آن صادر شد که وزرات دفاع روسیه گفت نیروهایش در این منطقه پیشروی کرده‌اند. «آندری کاناشویچ» رئیس موقت اداره نظامی «کوپیانسک» فهرستی از ۳۷ شهرک نزدیک منطقه جنگی را منتشر کرد که ساکنانش باید آن‌ها را تخلیه کنند. او حملات توپخانه‌ای مداوم روسیه و وضعیت امنیتی را دلیل این تصمیم اعلام کرد و افزود این دستور خود شهر کوپیانسک را هم شامل می‌شود.این اعلامیه در حالی منتشر شده که وزارت دفاع روسیه گفته واحد تهاجمی آن مواضع مقدم خود را حین انجام اقدامات تهاجمی بهبود داده‌اند. یک کانال تلگرامی روس گزارش داد نیروهای روسیه تنها هفت کیلومتر از کوپیانسک فاصله دارند و خود این شهر اکنون در محدوده توپخانه قرار دارد.کوپیانسک کمی بعد از آغاز درگیری‌ها در اوکراین در فورریه ۲۰۲۲ به تصرف روسیه درآمد؛ اما کی‌یف پاییز سال گذشته زمانی که مسکو سازماندهی مجدد نیروهایش در این منطقه را در تلاش برای تمرکز بر آزادسازی دونباس اعلام کرد، آن را پس گرفت.
https://siasatrooz.ir/vdcaoin6o49nui1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی