شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
کد مطلب : 126712
وقتی واشنگتن متحدانش را نیز سرکیسه می‌کند

سود 170 میلیارد دلاری آمریکا از فروش تسلیحات در جنگ اوکراین

سود 170 میلیارد دلاری آمریکا از فروش تسلیحات در جنگ اوکراین
دیفنس نیوز در آخرین گزارش خود از صنعت تسلیحاتی آمریکا نوشت جنگ اوکراین موجب شده کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا سود کلانی به جیب بزنند و 196 میلیارد دلار از سرکیسه کردن کشورهای اروپایی و سایر حامیان اوکراین کسب نماید.
بر اساس رتبه بندی جدید دیفنس نیوز از ۱۰۰ شرکت برتر تسلیحاتی در جهان، سازندگان تسلیحات آمریکایی همچنان بر صنعت تسلیحات جهانی تسلط دارند و چهار شرکت مستقر در آمریکا در لیست پنج پیمانکار برتر نظامی جهان قرار دارند. در سال ۲۰۲۲، پنج پیمانکار بزرگ تسلیحاتی آمریکا ۱۹۶ میلیارد دلار درآمد نظامی داشتند. لاکهید مارتین بر سایر شرکت‌های ساخت سلاح‌های جنگی پیشی گرفته بود و مجموع درآمد نظامی آن در سال گذشته حدود ۶۳ میلیارد دلار بود. RTX که قبلاً با نام Raytheon Technologies شناخته می‌شد، در رتبه دوم قرار داشت و در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۴۰ میلیارد دلار درآمد داشت.پنج کمپانی آمریکایی مدت‌هاست که بر فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تسلیحات در جهان تسلط داشته‌اند. لاکهید مارتین، نورث روپ گرومن، RTX، بوئینگ و جنرال داینامیکس از سال ۲۰۰۰ تاکنون در هفت رتبه برتر رتبه بندی دیفنس نیوز باقی مانده اند.
آمریکا به عنوان منبع اصلی تسلیحات برای اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه ظاهر شده و حدود ۳۷ میلیارد دلار کمک امنیتی به کیف اختصاص داده است.اطلاعاتی که کانال تلگرام «راونستوو میدیا» به آن‌ها استناد کرده، نشان می‌دهد که در نیمه اول سال، درآمد ۲۵ پیمانکار برتر نظامی غربی با ۱۱ درصد افزایش به ۲۱۲ میلیارد دلار رسیده است. گفته می‌شود کل فروش تسلیحات این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۴۴۸ میلیارد دلار برسد که ۴۷ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در گزارش دیفنس نیوز آمده است که تا سال ۲۰۲۶، این مبلغ ممکن است با تحویل تسلیحات به اوکراین و تسلیح مجدد در اروپا با بیش از ۲۰ درصد افزایش به ۵۵۴ میلیارد دلار برسد. تخمین زده می‌شود که پیمانکاران نظامی غربی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ درآمد خود را ۱۵۰ میلیارد دلار یا ۳۷ درصد افزایش خواهند داد.
در این میان در ادامه جنگ اوکراین، رئیس‌جمهور اوکراین روسای مراکز سربازگیری در همه مناطق اوکراین را بعد از مطرح شدن ادعاهایی درباره فساد در این حوزه اخراج کرد.کی‌یف در ماه‌های گذشته مشغول جذب نیروی نظامی از میان مردم اوکراین برای خدمت در گردان‌های نظامی در حین جاری بودن عملیات ضد حمله این کشور مقابل نیروهای روسیه بوده است. زلنسکی روز پنجشنبه بعد از دیدار با فرماندهان نظامی اعلام کرد ۱۱۲ رئیس مراکز جذب نیرو را در پی کشف موارد متعددی از ارتکاب فساد‌های مختلف توسط آنها  اخراج کرده است.
خبر دیگر آنکه وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۰ پهپاد اوکراینی بر فراز شبه‌جزیره کریمه با کمک سامانه‌های پدافند هوایی و جنگ الکترونیک خبر داد.طبق اعلام مسکو، ۱۴ پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی منهدم و شش پهپاد با جنگ الکترونیک سرکوب شد. به گزارش رویترز، هنوز مشخص نیست چه چیزی در حملات مذکور به شبه‌جزیره کریمه هدف قرار گرفته بود. این در حالی است که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از ناوگان این کشور در قطب شمال دیدن کرد و تعدادی ناو جنگی مسکو هم در اقیانوس منجمد شمالی دست به عملیات نظامی زدند.
وزارت دفاع روسیه با انتشار یک بیانیه خبر داد که سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور از ناوگان روسیه در قطب شمال دیدن کرد. این وزارتخانه بدون اشاره به زمان دقیق بازدید میدانی شویگو از ناوگان قطب شمال اعلام کرد که یک دسته از کشتی‌های جنگی روسیه شامل ناوشکن «کولاکوف» به قطب شمال رفتند. برآوردهای مقام‌ها و تحلیلگران غربی نشان می‌دهد، طی یک سال و نیم جنگ اوکراین، این کشور بیش از ۱۵۰ هزار کشته و زخمی داده است. آمار فرار از خدمت نیز، هر روز بالاتر می‌رود.ارتش اوکراین چهارم ژوئن ضدحملات خود را که تبلیغ زیادی برای آن کرده بود، آغاز کرد. علی‌رغم سیلی از تجهیزاتی که غرب در اختیار کی‌یف قرار داده، این کشور نتوانسته موفقیت‌ چشمگیری در مقابل روسیه به دست آورد و متحمل تلفات و خسارات سنگین شده است.
خبر دیگر آنکه روزنامه واشنگتن پست از قول مقام‌های ارشد نظامی و دولتی کی‌یف نوشت، نخستین گروه از خلبان‌های اوکراینی تا پیش از تابستان سال آتی میلادی نخواهند توانست برنامه‌های آموزش پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ را تکمیل کنند.این روزنامه همچنین نوشت، تنها شش خلبان قرار است برای دور نخست این آموزش اعزام شوند و دو خلبان دیگر هم به عنوان جایگزین اعزام خواهند شد. اگرچه تمامی این خلبان‌ها به راحتی می‌توانند زبان انگلیسی را صحبت کنند اما مقام‌ها تاکید دارند که این افراد چهار ماه باید در کلاس‌های درس آموزش زبان انگلیسی در بریتانیا حضور یابند تا واژگان و اصطلاحات مرتبط با این جنگنده‌های پیشرفته را بیاموزند.
تنها پس از آنکه این افراد کلاس‌های زبان انگلیسی را با موفقیت بگذرانند می‌توانند آموزش پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ را آغاز کنند.مقام‌های اوکراینی به واشنگتن پست گفته‌اند که احتمالا آموزش پرواز تا پیش از ژانویه سال آتی میلادی انجام نمی‌شود و برنامه‌های مذکور شش ماه به طول می‌انجامد.معاون سخنگوی شورای فدراسیون روسیه می‌گوید که «فرمول صلح» رئیس جمهور اوکراین که تسلیم شدن کامل روسیه جزوی از آن است، بر عدم تمایل کی‌یف به مذاکرات دلالت دارد.کنستانتین کوزاچِف، معاون سخنگوی شورای فدراسیون روسیه بر این باور است که طرح صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که یکی از بندهای آن تسلیم شدن کامل مسکو است، عملا یعنی کی‌یف هیچ تمایلی به مشارکت در مذاکرات ندارد.همچنین آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا معتقد است که تحریم‌های جدید واشنگتن علیه مسکو نشانه شکست مواضع ضد روسی آمریکایی‌ها است.آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد که این تحریم‌ها نشانه شکست سیاست واشنگتن برای اعمال محدودیت‌ها علیه روسیه است.
https://siasatrooz.ir/vdcgq39qxak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی