چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
کد مطلب : 126770
ماجرای رشیدپور و شهبازی همچنان حاشیه ساز

مسئله ساده‌ای که پیچیده شد!

مسئله ساده‌ای که پیچیده شد!
گروه فرهنگی سیاست روز  - رضا رشید پور از آمدن به تلویزیون انصراف داد و آن را به وقت مناسب دیگری موکول کرد، رئیس سازمان صدا و سیما درباره حضور چهره‌ها در رسانه ملی توضیحاتی داد و روابط عمومی سازمان نیز اطلاعیه صادر کرد.
اما آنچه که در این میان بیشتر نمود پیدا کرده است، تنگ نظری‌ها، قضاوت‌های نادرست و زود هنگام، ‌پیچیده کردن یک مسئله ساده و دافعه داشتن برخی است. روز گذشته پیش از آن که رسانه ملی موضع خود رسماً درباره بازگشت افرادی چون رضا رشیدپور، محمد رضا گلزار، بهمن هاشمی به صدا و سیما اعلام کند، رشید پور با انتشار متنی از حضور خود در تلویزیون انصراف داد و دلیل آن را هم دوری از فضای دوقطبی اعلام کرد و بازگشت به صدا و سیما را به وقت دگر موکول کرد.
مجری منتقد آمدن افرادی مانند رشید پور و گلزار هم در یک استوری 15 دقیقه‌ای سخنان خود را گفت و از حضور در صدا و سیما کناره گیری کرد. ماجرا از آنجا آغاز شد که محمد رضا شهبازی مجری برنامه سید خندان و پاورقی از بازگشت آنها انتقاد کرده بود. برمهانی معاون جبلی هم از حضور افراید چون رشیدپور حمایت کرد.

جبلی: صداوسیما ثابت کرد که نیاز به چهره‌های هنجارشکن ندارد
رئیس سازمان صدا و سیما اما، دیروز در جاشیه جلسه دولت گفت: صدا و سیما در برنامه هایی که در طول یک سال گذشته برگزار کرد، اثبات کرد که نیاز به چهره‌های هنجارشکن، عنود و لجباز ندارد. پیمان جبلی افزود: در اغتشاشاتی که سال گذشته اتفاق افتاد، متاسفانه برخی از چهره‌ها با سوء استفاده از شهرت و محبوبیت خود به قوانین و ضوابط جامعه بی توجهی کردند و با جریان فتنه برانداز همراه شدند و رفتارهایی را از خود نشان دادند که نتیجه آن تحریم جامعه و شریک شدن در اتفاقات تلخی بود که شاهد آن بودیم. البته همچنان نیز شاید برخی از این افراد به مسیر خود ادامه دهند.
وی در ادامه اظهار کرد: برخی دیگر نیز تلاش کردند با اصلاح مواضع خود و موضع گیری‌های مناسب بعد از این جریانات، مسیر خود را اصلاح کنند. فلذا چهره‌ها و نوع رفتاری که در جریان فتنه سال گذشته داشتند، متفاوت است. طبیعتا بسیاری از چهره ها نیز وفاداری خود را به نظام، مردم، قوانین و انقلاب نشان دادند که به صورت طبیعی مورد احترام جامعه و مردم هستند.
رئیس سازمان صداو سیما خاطرنشان کرد: ما در یک سال اخیر در برنامه هایی که در مناسبت های مختلف داشتیم مانند شب یلدا، شب تحویل سال نو، ایام ماه رمضان و ایام ماه محرم و سایر عرصه ها اثبات کردیم که نیاز به چهره های هنجارشکن و عنود و لجباز نداریم و عملا برنامه های خود را با چهره هایی که از محبوبیت خوبی برخوردار شدند ادامه دادیم. این سیاست مقطعی ما نیست بلکه این یکی از سرفصل های ثابت سند تحول صدا و سیما بوده که ما به آن پایبند بوده و به همین شکل نیز ادامه خواهیم داد.
جبلی در ادامه تاکید کرد: هر زمان که رسانه ملی تصمیم بگیرد که از چهره‌ها استفاده کند، حتما این دسته بندی را رعایت خواهد کرد و حتما توجه خواهد داشت که امکان، فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجارهای جامعه را نداشته باشند. ما به چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این موضوع نیست.
روابط عمومی سازمان صداوسیما هم در واکنش به نقدها و مطالبی که در روزهای اخیر در خصوص موضوع حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملی مطرح شده، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
روابط عمومی رسانه ملی در اطلاعیه خود نوشته؛ در این دوره با انسجام کامل و وحدت نظر و مدیریت، سلبریتی‌محوری، مجری‌محوری، تهیه کننده‌محوری و هرگونه ‌محوریت پراکنده غیرمنطبق با سیاست‌های رسانه ملی مردود و غیرقابل قبول است. ‌رویکرد رسانه ملی در این خصوص تأکید بر مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره‌ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های گذشته است.
با احترام به برخی اختلاف سلیقه‌ها، در ۲ سال اخیر هماهنگی قابل قبولی در رسانه ملی در اجرای تحول وجود دارد و اختلاف سلیقه‌ها منجر به تناقض در سیاستگذاری نشده و نخواهد شد.
رویش و ظهور ده‌ها برنامه‌، هنرمند، مجری و بازیگر در برنامه‌های مختلف همچون حسینیه معلی، پاورقی، محفل، بگوبخند، شیوه، مکث، سیدخندان، مدرسه تلویزیونی ایران و مجموعه‌های نمایشی فاخر گواه به ثمر رسیدن جوانه‌های تحول در این مدت کوتاه است.
با توجه به این که طرح اینگونه مسائل ساده و پیش پا افتاده و بزرگنمایی آن غیر از آن که خوراک خوبی به رسانه‌های معاند بدهد و افکار عمومی را هم آزرده کند و باعث شود مسائل مهمتر و حساس‌تر به حاشیه برود نتیجه دیگری ندارد، سازمان صدا و سیما ابتدا باید نسبت به واکنش‌های مثبت و منفی اقدام برای بازگشت چند مجری و بازیگر به صدا و سیما برای اجرای برنامه امکان سنجی و افکار سنجی می‌کرد تا اینگوه فضای دو قطبی و تضاد شکل نگرید یا شدت کمتری داشته باشد.
با این وجود همانگونه که ریاست سازمان تأکید کرده است آنهایی که پایبند به قوانین کشور هستند، ساختار شکنی و هنجار شکنی نکرده‌اند می‌توانند به کار گرفته شوند، باید گفت رسانه ملی را نمی‌توان بر اساس سلیقه اداره کرد که اگر این سلیقه شخصی هم باشد شرایط بدتری را ایجاد خواهد کرد.
https://siasatrooz.ir/vdca0in6w49nu01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی