يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
کد مطلب : 126804
جنگ اوکراین در مسیر مغایر با اهداف غرب ادامه دارد

از اعتراف به شکست ضد‌حمله تا نابودی فرصت صلح

از اعتراف به شکست ضد‌حمله تا نابودی فرصت صلح
پولیتیکو در گزارشی نوشته است که مقامات آمریکایی که به شرط حفظ هویت حاضر به گفتگو شده‌اند، اذعان کردند که وقتی مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پارسال درباره بخت‌های ناچیز اوکراین برای پیروزی علیه روسیه حرف زده بود، «کاملا حق داشت.»
بیش از دو ماه پس از آغاز ضدحملات اوکراین علیه روسیه، کی‌یف نتوانسته بیش از چند روستا و دهکده در منطقه زاپروژیا را از روسیه پس بگیرد و در این مسیر دست کم ۴۳هزار سرباز و حدود ۵هزار فقره از تجهیزاتش را نیز از دست داده است. وزارت دفاع روسیه در تازه‌ترین گزارش خود این اطلاعات را منتشر کرد. هرچند دولت اوکراین همچنان تاکید دارد که قادر است تمام قلمرو از دست رفته‌اش را پس بگیرد اما واشنگتن بیش از پیش اطمینانش را از دست داده است.یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: حق با میلی بود؛ ما احتمالا یک فرصت برای ترغیب طرفین به مذاکرات اولیه را از دست داده‌ایم.
میلی نوامبر پارسال در نیویورک گفته بود که اوکراین به احتمال زیاد نمی‌تواند به پیروزی نظامی دست پیدا کند و اینکه کی‌یف، می‌تواند از وقفه زمستانی در جنگ استفاده کرده و با مسکو وارد مذاکره شده و از هرگونه تلفات بیشتر جلوگیری کند.گفته می‌شد اظهارات او کی‌یف را خشمگین کرده و به ایجاد وحشت در کاخ سفید منجر شده است و در نتیجه رهبران آمریکا بلافاصه برای اطمینان دادن به کی‌یف جهت تداوم حمایت از اهداف افراط‌گرایانه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اقدام کردند؛ اهدافی که از جمله آن می‌توان به پس گرفتن شبه‌جزیره کریمه اشاره کرد؛ منطقه‌ای که از لحاظ تاریخی نیز بخشی از قلمرو روسیه بوده و در سال ۲۰۱۴ نیز در همه‌پرسی به الحاق مجدد به این کشور رای موافق داد.
گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که در واشنگتن از دست کم پارسال بر سر ایده مذاکرات صلح، دودستگی ایجاد شده و جو بایدن، رئیس جمهور و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به شدت مذاکرات را رد کرده و برخی از اعضای ارتش و مقامات اطلاعاتی این کشور خواستار مذاکره با روسیه شده‌اند. این شکاف، همزمان با آماده‌سازی اوکراین برای ضدحملاتش، تداوم پیدا کرد به طوری که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که به‌رغم خوش‌بینی بایدن و بلینکن، پنتاگون «می‌دانست» که کی‌یف آماده عملیات نیست و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سی.‌آی.ای) نیز انتظار داشت که این ضدحملات به شکست بیانجامد.به گفته یکی دیگر از مقامات که او نیز به شرط حفظ هویت حاضر به مصاحبه با پولیتیکو شده است، حالا بدبینی در کاخ سفید مُسری شده و دولت بایدن بیش از پیش این سوال را از خودش می‌پرسد که «اگر اذعان کنیم که قرار نیست تا ابد چنین کاری(مذاکره) کنیم، پس چه کاری باید انجام دهیم؟»در این میان نائب رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفته است که احتمالاً‌ جنگ میان روسیه و اوکراین برای سالها و شاید چندین دهه‌ ادامه خواهد داشت. «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی و رئیس‌جمهور پیشین روسیه تصریح کرد که درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین احتمالاً برای سال‌ها یا حتی دهه‌ها ادامه خواهد داشت.وی در بخشی از اظهاراتش گفت که روسیه باید دولت اوکراین را که «در ماهیت خود تروریستی» است، نابود کرده و آن را به طور کامل از بین ببرد و مطمئن شود که «این کثیفی» هرگز دوباره ظاهر نخواهد شد.
مشاور ارشد سابق پنتاگون در سخنانی گفت بسیاری از تجهیزات نظامی آمریکا که برای اوکراین ارسال شده در بازار سیاه به فروش می‌رسد.مک گرگور، مشاور ارشد سابق پنتاگون در پستی در توئیتر نوشت: ما بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات برای اوکراین ارسال کرده ایم. بسیاری از آن‌ها در بازار سیاه ناپدید شده اند و پول نقد هرگز به جایی که باید برود، نمی‌رسد. ما باید به این اتفاقات توجه بیشتری داشته باشیم.به گزارش اسپوتنیک، نتایج یک نظرسنجی که هفته‌های گذشته انجام شد، نشان می‌دهد که ۵۵ درصد آمریکایی‌ها با صدور مجوز تامین کمک بیشتر برای اوکراین از سوی کنگره این کشور، مخالف و ۴۵ درصد موافقند.آمریکا از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، بیش از ۷۵ میلیارد دلار در قالب کمک‌های مختلف (مالی و نظامی) برای کی یف فراهم آورده است.شهردار پایتخت روسیه اعلام کرد که حمله پهپادی ارتش اوکراین توسط سامانه پدافند هوایی ارتش روسیه خنثی شد. «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش روسیه دست‌کم یک پهپاد تهاجمی ارتش اوکراین که به سمت پایتخت روسیه در حرکت بود را ساقط کرد.«رابرت اف کندی جونیور» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از موافقت واشنگتن با صدور مجوز ارسال اف-16 به اوکراین به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که ارسال این جنگنده مانع فروپاشی ارتش اوکراین نمی‌شود.رابرت اف کندی جونیور نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صفحه خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) دو پیام با موضوع ارسال جنگنده اف-۱۶ آمریکایی به اوکراین منتشر کرد و در آن هشدار داد که این اقدام برای اوکراین و بشریت فاجعه بار خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به توهین‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این کشور، گفت که اروپا مانند یک شخص ورشکسته است که از روی حسادت صحبت می‌کند.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه شنبه گفت که اتحادیه اروپا ورشکسته شده و اظهارات بورل نیز از روی درماندگی، عصبانیت و حسادت است.یک روزنامه آلمان تخمین زد که اوکراین برای اینکه در جنگ روسیه را شکست دهد، باید ارتشی سه میلیونی ایجاد کند. روزنامه «ولت» آلمان گزارش داد که اوکراین با جمعیت ۳۰ میلیونی، باید ارتش سه‌میلیونی داشته باشد.
https://siasatrooz.ir/vdciuqaz5t1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی