شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
کد مطلب : 126855
عراق برای برگزاری بزرگترین اجتماع جهانی با امنیتی مقاومت محور آماده می‌شود

تأمین امنیت زائران اربعین با 11 هزار نیروی الحشد‌الشعبی

تأمین امنیت زائران اربعین با 11 هزار نیروی الحشد‌الشعبی
عراق امسال در حالی بار دیگر میزبان بزرگترین گردهمایی انسانی جهان می‌شود که تامین امنیت آن نه با قدرت‌های نظامی جهان بلکه با مقاومت مردمی است چنانکه سازمان الحشد الشعبی عراق از مشارکت 11 نیروی این سازمان در تأمین امنیت زائران اربعین حسینی امسال خبر داد.
 «فالح الفیّاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در  نشستی مطبوعاتی که در مقر فرماندهی عملیات فرات مرکزی الحشد الشعبی برگزار شد، از آمادگی نیروهای این سازمان برای مشارکت در تأمین امنیت زائران اربعین حسینی خبر داد.او در سخنرانی دیروز خود، سطح آمادگی نیروهای بسیج مردمی را خوب ارزیابی کرد و گفت: هماهنگی‌ها با فرماندهی عملیات مشترک، وزیر کشور و سایر نیروهای امنیتی در این زمینه در جریان است. نیروهای بسیج مردمی مسئولیت ویژه‌ای در داخل استان کربلا و اطراف آن و محور جنوبی به سمت نجف اشرف به‌عنوان بزرگترین محور  دارند.فالح الفیاض با اشاره به این که نیروهای این سازمان در فعالیت‌های خدمت‌رسانی به زائران و مسائل فنی و اطلاعاتی نیز مشارکت دارند، گفت: رزمندگان الحشدالشعبی در کنار نیروهای امنیتی و برادران عتبات مقدسه در تأمین امنیت زائران، تسهیل عبور و مرور، ارائه خدمات پزشکی و هرگونه پشتیبانی لجستیکی و خدماتی مشارکت دارند. نیروهای الحشد الشعبی از دورترین نقطه مرزی که زائران از آنجا وارد می‌شوند، به ویژه از کشورهای همسایه، و در مسیرهای استان‌های مختلف عراق تا کربلای معلی در کنار زائران اربعین حسینی حضور دارند.
«علی الحمدانی» فرمانده ستاد عملیات فرات مرکزی بسیج مردمی نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: بیش از ۱۱ هزار رزمنده از یگان‌های مختلف  الحشد الشعبی در تأمین امنیت زائران اربعین حسینی مشارکت دارند.
او با اشاره به این که  تمامی نیروهای این سازمان برای تأمین امنیت زائران، خدمت‌رسانی و انتقال زائران حسینی بسیج شده‌اند، گفت: ما به دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مبنی بر بسیج تلاش‌ها برای تأمین امنیت زائران اربعین حسینی و خدمت‌رسانی به آنها متعهد هستیم.کشور عراق امسال تدابیر ویژه‌ای در سطوح مختلف برای تأمین امنیت زائران اربعین حسینی و خدمت‌رسانی به آنها اندیشیده است و در همین راستا، نیروهای بسیج مردمی نیز در کنار سایر نیروهای عراقی در حال خدمت‌رسانی به زائران و تأمین امنیت آن‌ها هستند.
خبر دیگر آنکه مقامات آستان مقدس امام علی (ع) و امام حسین (ع) از آمادگی کامل و فراهم‌سازی امکانات برای استقبال از میلیون‌ها زائر خبر دادند.کمتر از دو هفته به اربعین شهادت امام حسین (ع) باقی مانده و چند روزی است که سیل حرکت زائران به سمت نجف اشرف و کربلای معلی آغاز شده است؛ در مقابل نیز مقامات آستان مقدس امام علی (ع) و امام حسین (ع) می‌گویند که تمامی امکانات ممکن برای استقبال از زائران فراهم شده است.
«حیدر رحیم» مسئول اطلاع رسانی آستان مقدس امام علی (ع) در این باره به روزنامه الصباح عراق گفت که کمیته عالی سازماندهی و احیای مناسبات دینی در عتبه علوی برنامه ریزی‌های لازم را برای ارائه انواع خدمات به زائران انجام داده است.او گفت: «در این برنامه ریزی بر یک اصل مهم، یعنی پذیرایی از زائران تمرکز شده است و در این راستا ۱۶ سالن در داخل و خارج نجف اشرف و همچنین صحن فاطمة الزهرا (س) که گنجانیش ۳۰ هزار زائر را دارد آماده‌سازی شده است. همچنین  ۱۵ هزار متر مربع در پروژه توسعه حرم مطهر علوی وجود دارد که برای اسکان موقت زائرین آماده و مسقف شده است؛ این محوطه فاز اول توسعه حرم علوی را تشکیل می‌دهد که امید می‌رود تا از چهار ضلع حرم مطهر به ۷۵۰۰۰ متر مربع برسد».
در ادامه رویدادهای امنیتی عراق، در پی اخبار منتشر شده درباره تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در غرب عراق،  یک هیأت امنیتی عراقی وارد پایگاه نظامی «عین الاسد» شد. این در حالی است که طی چند روز اخیر اخبار متعددی درباره تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در غرب عراق و مرزهای مشترک با سوریه منتشر شده است.
به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، این هیأت به ریاست سرلشکر یارالله و با همراهی سرلشکر ستاد «قیس المحمداوی» معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق، صبح امروز از پایگاه نظامی عین‌الاسد بازدید کرد. پایگاه هوایی عین الاسد در ناحیه البغدادی شهرستان هیت واقع در غرب الانبار قرار دارد که همواره شاهد ترددهای مشکوک کاروان‌های آمریکایی  حامل تجهیزات و تسلیحات و خودروهای نظامی و تجهیزات لجستیکی است.
خبر دیگر در حوزه امنیت در منطقه که تاثیر بسیاری بر امنیت عراق دارد، شماری از مردم سوریه با حمایت نیروهای ارتش این کشور یک کاروان نظامی آمریکا را فراری دادند و پرچم‌های آن‌ها را به آتش کشیدند.ساکنان روستای «حامو» در شمال شرق سوریه، مانع از ورود کاروان نظامی ارتش آمریکا به روستایشان شدند.
خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از منابع محلی در استان حسکه (شمال شرق سوریه) خبر داد شماری از شهروندان سوری از جمله چند کودک با کمک نیروهای ارتش سوریه در یک ایست‌بازرسی با سنگ به یک کاروان آمریکا حمله کردند و به آن‌ها اجازه ورود به روستایشان را ندادند.طبق این گزارش، ۴ خودروی زرهی آمریکایی که قصد ورود به روستای یادشده را داشتند با مقاومت مردم سوریه مواجه می‌شوند و عقب‌نشینی می‌کنند.
منابع محلی همچنین خبر دادند که ساکنان محلی پس وادار کردن نظامیان آمریکایی به عقب‌نشینی، پرچم‌های نصب شده روی خودروهای زرهی را از جا کندند و آن‌ها را به آتش کشیدند.در حوزه اعزام زائران به کربل نیز خبر می‌رسد اداره کل هواپیمایی کشوری لبنان،  اعلام کرد که زائران لبنانی اربعین، با بیش از 250 پرواز از بیروت به نجف اشرف منتقل می‌شوند.بر اساس این گزارش، طی ماه آگوست ۲۰۲۳، با درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای  انجام پروازهای زیارتی اربعین بین بیروت و نجف، در بازه زمانی ۳۱ آگوست تا ۱۱ سپتامبر (۹ شهریور تا ۲۰ شهریور) به این ترتیب موافقت شد.
https://siasatrooz.ir/vdcenp8znjh8wvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی