شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : 126985
مخالفت با یک جانبه‌گرایی جهانی به نشست دهلی‌نو رسید

تقابل بریکسی‌ها با غربی‌ها در جی 20

تقابل بریکسی‌ها با غربی‌ها در جی 20
نشست گروه 20 در هند در حالی برگزار شد که این نشست به صحنه تقابل میان اعضای بریکس یعنی چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی با کشورهای غربی در قبال تحولات جهانی مبدل شد.
در حالی «شرپا آمیتا کانت»، نماینده بهارات (هند) در گروه ۲۰ اعلام کرد که سران گروه ۲۰ با تمام ۱۰۰ بند بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰ در دهلی‌نو موافقت کردند؛ ۸ بند از این بیانیه به مسائل ژئوپلیتیک می‌پردازد حال آنکه مواضع هر کدام از حاضران در نشست مغایر با اجماع بوده است و این بیانیه نیز تعدیل شده بسیاری از مسائل بوده و در عمل نمی‌توان آن را نشانه وحدت گروه 20 دانست.
آن‌گونه که اسپوتنیک گزارش داده در بیانیه پایانی سران گروه ۲۰ آمده است که: همه کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای تصاحب سرزمینی خودداری کنند. رهبران گروه ۲۰ خواستار اجرای کامل طرح دریای سیاه (توافق صادرات امن غلات) از جمله تضمین تامین کودهای شیمیایی روسیه هستند.در بخشی دیگری از این بیانیه تأکید شده است که «درباره وضعیت اوکراین، همه کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد عمل کنند. کشورهای گروه ۲۰ تاکید کردند که این اجلاس بستری برای مسائل ژئوپلیتیک نیست، اما می توانند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارند.سران گروه ۲۰ در بخشی دیگری از این بیانیه خواستار «اصلاح سازمان تجارت جهانی» شدند. در این بیانیه همچنین آمده است که «عصر کنونی نباید عصر جنگ‌ها باشد.» در بیانیه گروه ۲۰ دراین‌باره آمده است که «ورود اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ به حل مشکلات جهانی زمان ما کمک خواهد کرد. کشورهای در حال توسعه باید در موسسات مالی و اقتصادی بین المللی حضور بهتری داشته باشند.از دیگر نکات اصلی این بیانیه این است که «رهبران گروه ۲۰ آمادگی خود را برای تسهیل تبادل تجربه در بازسازی زیرساخت‌ها پس از بلایای طبیعی ابراز کردند.کشورهای گروه ۲۰ متعهد شدند که ۳۰ درصد از کل اکوسیستم های تخریب شده را تا سال ۲۰۳۰ احیا کنند. کشورهای گروه ۲۰ متعهد به تقویت امنیت غذایی جهانی شده اند.»
تنش در گروه 20 زمانی آشکارتر می‌شود که در بحبوحه ابهام درباره سرنوشت توافق غلات پس از تعلیق این توافق به دست روسیه، انگلیس از اعزام جنگنده به منظور محافظت از محموله‌های غلات ورودی از مبدا اوکراین خبر داد. در همین حال دبیرکل پلیس بین الملل هشدار داد تسلیحاتی که برای اوکراین ارسال می‌شود می‌تواند به مناطق دیگری از جهان برسد.استاک که با یورونیوز سخن می‌گفت، درباره امکان اعتماد به کمک پلیس و دستگاه اطلاعاتی روسیه در پیگیری‌های پلیس بین الملل، گفت: درباره جرائم غیر سیاسی تبادل اطلاعات با طرف‌های مختلف وجود دارد.
در همین حال در حاشیه نشست گروه 20 ولی عهد عربستان در تماسی تلفنی که از رئیس‌جمهور اوکراین دریافت کرده، بر حمایت ریاض از همه تلاش‌های بین‌المللی در جهت حل بحران کی‌یف-مسکو، دستیابی به صلح و کاهش اثرات انسانی درگیری‌ها تاکید کرد. خبر دیگر آنکه  نارندرا مودی، نخست‌وزیر باهارات (هند) در آغاز نشست دو روزه سران گروه ۲۰ (G-۲۰) در دهلی‌نو تأکید که «قرن ۲۱ زمان نشان دادن مسیر جدیدی به جهان است. چالش‌های جهانی قدیمی راه حل های جدیدی می‌طلبد. برای حل این چالش‌ها باید رویکرد انسان‌محوری را دنبال کنیم.»
وی همچنین گفت: همه‌گیری کووید -۱۹ باعث «کسری اعتماد جهانی» شد. ما همه‌گیری کرونا را شکست دادیم، همچنین می‌توانیم بر این تفاوت‌ها غلبه کنیم. از طریق گروه -۲۰، ما باید تلاش کنیم تا اعتماد را به همکاری جهانی برگردانیم. زمان همکاری فرا رسیده است. برای غلبه بر آشفتگی اقتصادی، امنیت غذایی، درک و اعتماد جهانی موردنیاز است.نخست‌وزیر باهارات (هند) گفت: من مطمئن هستم که پیشنهاد پیوستن اتحادیه آفریقا به عنوان عضو گروه ۲۰ از حمایت همه اعضا برخوردار است.بحران در نشست مذکور زمانی آشکارتر می شود که گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که چشم‌اندازی برای پایان درگیری‌ها در اوکراین وجود ندارد. در همین حال نیروی دریایی رومانی از برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا، اوکراین و چند کشور دیگر در دلتای دانوب و دریای سیاه طی هفته جاری خبر داد. یک رسانه آمریکایی نیز به نقل از منابع آگاه مدعی شده دولت آمریکا احتمالاً موشک‌های بالستیک دوربرد را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.
خبر دیگر از نشست هند آنکه برخلاف مواضع غربی‌ها، «لی چیانگ» نخست وزیر چین روز شنبه در نشست سرای همچنین نخست وزیر هند از دیگر اعضی بریکس نشست دوجانبه ای با نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو، برگزار کرد. امنیت غذایی و تحولات دیجیتال، مهم‌ترین موضوعات این گفت‌وگو بوده است. خبر دیگر آنکه رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از سران کشورهای عضو گروه ۲۰ خواست به طرح پیشنهادی برای آغاز قیمت گذاری جهانی سوخت فسیلی بپیوندند.همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از چندین رهبر گروه ۲۰ درخواست کرده است به برخی از خواسته های روسیه برای تلاش در جهت احیای توافق غلات پاسخ مثبت دهند. خبر دیگر آنکه رئیس جمهوری کره جنوبی از برنامه هایش برای مذاکره پیرامون راه های تقویت همکاری دفاعی و زنجیره تامین در ملاقات با نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی دهلی نو خبر داد. در این میان در اقدامی تقابلی که تنش در گروه 20 را شدت می‌دهد «یوشیماسا هایاشی» وزیر خارجه ژاپن به همراه تعدادی از رهبران تجاری این کشور به اوکراین سفر کرد. در این میان یک مقام اطلاعاتی آمریکا در سخنانی به شدت از رسانه‌ها به دلیل گمراه کردن افکار عمومی آمریکا درباره ضدحمله اوکراین علیه روسیه و سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های کی‌یف در جریان این عملیات انتقاد کرد.
https://siasatrooz.ir/vdcivqazwt1ar32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی