يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱
کد مطلب : 126993

راهکار نهایی

تنش‌ها در قفقاز طی روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته است بگونه‌ای که حتی برخی منابع از صف آرایی نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داده‌اند. این دور از تنشها زمانی شدت گرفته است که از یک سو باکو در مناطق مرزی اقدام به بستن معابر و راه‌ها کرده که بحران‌های انسانی را به همراه داشته است و از سوی دیگر ارمنستان در قره باغ که محل مناقشه است اقدام به برگزاری انتخابات نموده است.
در ادامه این تنشها حکمت حاجی‌اف مشاور سیاست خارجی الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، توافق باکو با منطقه قره‌باغ کوهستانی برای بازگشایی همزمان راه‌ها به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد. او در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد، نوشت، باکو پیشنهاد بازگشایی همزمان راه‌ها را داده اما آنچه او رژیم غیرقانونی در قره‌باغ خواند، آن را رد کرده است.
مجموع این تنشها در حالی می روند تا دو کشور را وارد مرحله جنگی دوباره سازد که قطعا خسارت‌های سنگینی برای طرفین به همراه دارد که این بحران‌ها زمینه ساز شرایط دخالت بازیگران فرامنطقه‌ای برای ماهی گیری از این آب گل آلود شده است.
دخالت‌های اشکار ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا در کنار فرانسه ، انگلیس و.... در مناسبات میان باکو و ایروان که هر کدام به سویی موضع گیری کرده‌اند در کنار دامن زدن به این بحران می‌رود تا زمینه ساز توجیه حضور نظامی غرب در منطقه باشد.
در یک سوی معادله جاه طلبی‌های باکو و در سوی دیگر رویکرد تقابلی ارمنستان که بعضا با گرایش به غرب همراه بوده، عملا می‌رود تا زمینه ساز دخالت نظامی غرب در منطقه گردد که تجربه تلخ تحولاتی همچون بالکان، افغانستان، عراق و... را تداعی خواهد کرد. غرب که از طریق تحریم و جنگ اوکراین و چالش آفرینی در دریای چین نتوانسته به اهداف خود علیه ایران، روسیه و چین دست یابد اکنون سعی دارد تا قفقاز را به جولانگاهی برای این اهداف مبدل سازد که البته با همراهی رژیم صهیونیستی همراه بوده است.
بر این اساسا راهکار پایان بحران مذکور و مقابله ب مداخلات مخرب بیگانگان احیای نشست‌های 3+3 شامل ایران، روسیه ، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان است که می‌تواند ضمن حفظ ژئوپولیتیک منطقه پایان بخش بحران و مانع تراشی در برابر مداخلات بیگانگان باشد.
 
فرامرز اصغری

 
https://siasatrooz.ir/vdchw-nzx23niwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی