يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸
کد مطلب : 129627

چراغی که برای بیمارستان‌های نیمه ‌تمام روشن شد

چراغی که برای بیمارستان‌های نیمه ‌تمام روشن شد
«افتتاح ۱۶۰۰۰ تخت بیمارستانی و ۲۷۰۰ مرکز بهداشتی تاکنون؛ امسال نیز زمان بهره‌برداریِ بسیاری از پروژه‌های حوزه سلامت بود؛ منتظر بودیم به دستور آیت‌الله رییسی افتتاح‌ها را انجام دهیم.» بخشی از اظهارات وزیر بهداشت در توضیح اقدامات دولت شهید جمهور در حوزه سلامت است و تاکید دارد که اکنون با حرکتی خودجوش و نصب بنرهای «منتظرت بودیم»، این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده است که « قرار بود ۱۵ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت و به صورت ماهانه یک هزار تخت، افتتاح شود؛ اکنون با پویش «تعالی سلامت، استمرار خدمت» راه آیت الله رییسی را با قوت ادامه خواهیم داد و به مردم قول می‌دهیم که پروژه‌های سلامت در موعد مقرر تکمیل و افتتاح شود. عین‌اللهی با بیان اینکه منتظر حضور رییس جمهور برای افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت خراسان رضوی بودیم، گفته است که «آیت الله رییسی علاقه شدیدی به حوزه سلامت داشتند و دغدغه‌مند مردم و تامین سلامت آنها بودند و بسیاری از اقدامات وزارت بهداشت با توصیه و تاکید ایشان انجام شد.»
وی معتقد است که «هیچ رییس جمهوری به اندازه آیت الله رییسی در حوزه سلامت کار نکرده» و در این باره می‌گوید:« وقتی از بیمارستان‌ها بازدید می‌کردیم و کودکان بیمار را می‌دید، احساس می کرد که فرزندان خودش است و آنها را نوازش و تاکید می کرد که هدیه یا اسباب بازی به کودکان بیمار داده شود.»
وزیر بهداشت می‌گوید:«شهید آیت الله رییسی از خدمت به مردم لذت می‌برد. در شرایطی که کودکان مظلوم غزه به شهادت می‌رسند، در جمهوری اسلامی ایران و با پیگیری رییس جمهور، درمان کودکان زیر هفت سال رایگان شد.»
وی از کرونا به عنوان معضل اصلی در زمان شروع به کار دولت مردمی یاد کرده و در این باره نیز خاطرنشان می‌کند:« فراموش نکنیم چه وضعیی داشتیم؛ همه در خانه قرنطینه بودند، مسافرت‌ها، کسب و کارها و مدارس تعطیل بودند، روزانه ۷۰۰ نفر قربانی می‌شدند و روزانه ۵۰ هزار مبتلا و ۲۰ هزار بیمار بستری داشتیم. اولین خواسته رهبر معظم انقلاب از ما، کنترل کرونا بود که شهید رییسی، فرماندهی مقتدرانه ستاد ملی مقابله با کرونا را بر عهده داشت و ما در موضوع کنترل کرونا در کشور، مدیون شهید رییسی هستیم.»
وزیر بهداشت ادامه می‌دهد:« در شروع کار دولت مردمی، کل واکسن تزریق شده حدود ۱۸ میلیون دُز و آنهم برای کادر درمان و گروه های سنی بالا بود و روزانه ۷۰ هزار دُز واکسن کرونا تزریق می‌شد، اما در هفته اول دولت با حمایت و پیگیری مستقیم رییس جمهور، ۱۰ میلیون و سپس هم سیلی از واکسن کرونا وارد کشور و با استفاده از ظرفیت مردم و گروه‌های جهادی و نظامی، تزریق شد و آمار واکسیناسیون به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز رسید و مرگ و میر بیماران کرونا بعد از مدتی، صفر شد.»
عین اللهی با اشاره به غالب شدن سویه اُمیکرون در کشور در سال ۱۴۰۰ نیز می‌گوید:« آن زمان تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور ناکافی و حدود ۵۰۰ تخت بود که باتوجه به درگیری بیشتر کودکان در آن سویه کرونا، در مدت کوتاهی و با تاکید رییس جمهور، تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه کودکان، دو برابر شد.»
وی همچنین مردمی بودن و محرومیت‌زدایی را از دیگر خصوصیات شهید آیت الله رییسی می‌خواند و می‌افزاید:« آیت الله رییسی در راه خدمت به محرومان، عاشقانه کار می کرد و سر از پا نمی شناخت. با توصیه ایشان ۵ دهک اول درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در مراکز دولتی، به صورت رایگان درمان می شوند.»
وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق کمتر برخوردار در دولت مردمی، می‌گوید: «به آیت الله رییسی قول دادیم ۱۵ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان دولت تکمیل و افتتاح کنیم و همه ما متعهد به مکتب آیت الله رییسی در محرومیت‌زدایی، خدمت به مردم عدالت خواهی و فسادستیزی هستیم.»
عین‌اللهی همچنین می‌گوید:« آیت‌الله رییسی به معنای واقعی دانشمند بود و در حوزه سلامت همواره تاکید داشت که کار اصلی ما، پیشگیری و تقویت بهداشت است. در این زمینه نیز ۲ هزار و ۷۰۰ پروژه بهداشتی در کشور افتتاح شده و تا پایان دولت به ۴ هزار و ۴۰۰ مرکز می‌رسد.»
در هر حال تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی چندین ساله نیمه‌تمام و محرومیت‌زدایی از سلامت؛ استراتژی بود که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و اکنون سرعت اتمام پروژه‌های حوزه سلامت مشهود است و وزارت بهداشت هم معتقد است که مردم ثمره آن را بزودی خواهند دید...
در این بین اما سیاست ساخت کلان‌بیمارستان‌ها از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت دولت سیزدهم بود؛ به طوری که افتتاح چند اَبَر بیمارستان را طی حدود سه سال گذشته شاهد بودیم و به این ترتیب پس از انقلاب اولین بیمارستان‌های ۱۰۰۰ تخت‌خوابی در این دولت ساخته شد و در همین راستا، کلان بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی حضرت مهدی(عج) پس از چندین سال انتظار و بیمارستان غدیر با بیش از ۸۲۱ تخت در پایتخت افتتاح شد.
بیمارستان کودکان حکیم نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که تحت عنوان نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی دولتی کـودکان در سال‌های پـس از انقـلاب و به عنوان بزرگترین پردیس سلامت شهر تهران به بهره‌برداری رسید و رکورد ساخت بیمارستان در ۲۷ ماه را به ثبت رساند.
افتتاح بیمارستان امام خمینی شهریار پس از ۳۴ سال انتظار نیز از دیگر پروژه‌های درمانی بود که در این دولت به ثمر نشست؛ به طوری که عملیات احداث این بیمارستان در شهرستان شهریار از ۳۴ سال قبل آغاز و تا سال قبل از افتتاح نیز به پیشرفت ۷۶ درصدی رسیده بود و رییس جمهور شهید پس از سفر اردیبهشت ۱۴۰۱ خود به این شهرستان، دستور داد مشکلات اداری و مالی تکمیل آن در کوتاه‌ترین زمان رفع شود و نهایتا این بیمارستان آبان‌ماه سال گذشته با حضور رییس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید.
احداث بیمارستان امام خمینی در مهرماه ۱۳۶۸ با تشکیل هیأت امنا و  با حضور معتمدان و مسئولان شهرستان آغاز شد. قرارداد احداث بیمارستان در ابتدا با  ۱۰۰ تختخواب و  با زیر بنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۶ طبقه  و یک درمانگاه ۶۰۰ متری  بسته شده بود. در حال حاضر اما با توسعه طرح اولیه ،بیمارستان و ساختمان های جانبی در مساحتی بالغ بر ۳۴ هزار متر مربع دایر شده و  کل مساحت زمین بیمارستان ۸۷ هزار متر مربع است.
در این میان مناطق جنوبی تهران از جمله مناطقی هستند که مسوولان در دوره‌های مختلف نسبت به فقر درمانی و وضعیت بهداشت آن همواره ابراز نگرانی کرده‌اند؛ بر همین اساس هم گفته می‌شود از ابتدای کار وزارت بهداشت دولت سیزدهم، در تهران و با اولویت مناطق جنوبی ۹۶۳۶ تخت بیماستانی در دست ساخت قرار گرفت که تاکنون حدودا بیش از ۳۰۰۰ تخت آن تحویل داده شده است. همچنین وزیر بهداشت در این باره عنوان داشته که «در دولت سیزدهم یک کمربند بیمارستانی در تهران پیش‌بینی شده که شامل بیمارستان شهید سلیمانی فردیس، شهریار، ملارد، فاز دوم بیمارستان فیروزآبادی شهرری، فاز جدید بیمارستان ورامین و پیشوا و بومهن است که یا به تازگی افتتاح شده‌اند و یا در آستانه بهره‌برداری قرار دارند.»
تخت‌های ویژه نوزادان نیز از دیگر تاکیدات وزارت بهداشت دولت سیزدهم بود؛ به طوری که به اذعان دکتر سعید کریمی - معاونت درمان، وزارت بهداشت توانسته است طی حدود سه سال گذشته، تعداد تخت‌های «پی ای‌سی‌یو» را افزایش دهد؛ به طوری که پیش از این تعداد تخت‌های پی‌ ای‌سی‌یو معادل ۵۰۰ مورد بود که در حال حاضر تعداد این تخت‌ها به ۱۰۵۰ مورد رسیده است و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو نیز به ۲۵۰۰ تخت رسیده است.
در مجموع اکنون بالغ بر ۱۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم و می‌توان گفت که افزایش ۱۰درصدی مجموع تخت‌های بیمارستانی پس از انقلاب، طی بیش از دو سال گذشته صورت گرفته است.
وزیر بهداشت پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی تا پایان هفته دولت سال ۱۴۰۳ تحویل داده شود و معتقد بود که با مجموع پروژه‌های در دست افتتاح، چهره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در نظام سلامت در دولت سیزدهم متفاوت خواهد شد. حالا نیز او اعلام کرده امسال زمان بهره‌برداری از بسیاری از پروژه‌های حوزه سلامت بوده و برای افتتاح‌ها منتظر دستور آیت‌الله شهید رییسی بوده‌اند. عین‌اللهی همچنین در جدیدترین اظهاراتش به مردم قول داده که پروژه‌های سلامت در موعد مقرر تکمیل و افتتاح می‌شود و اکنون هم با حرکتی خودجوش و نصب بنرهای «منتظرت بودیم»، پروژه‌های آماده، به بهره‌برداری خواهند رسید.
https://siasatrooz.ir/vdcewo8zfjh8wpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی