سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۰
کد مطلب : 67473
شباهت‌هاي اسرائيل و رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي

دو روي يک سکه

آنهايي که در دهه‌هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در مبارزه با رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي فعال بودند مي‌دانند...

آنهايي که در دهه‌هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در مبارزه با رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي فعال بودند مي‌دانند بين آن رژيم و رژيم کنوني اسرائيل شباهتهاي فراواني وجود دارد. در حقيقت اين دو رژيم دو روي يک سکه‌اند. در زير به هفت شباهت اصلي بين آنها اشاره کرده و توضيحاتي مختصر درباره آنها ارائه مي‌دهم.
نژاد‌پرستي، اشغال زمين، تکيه بر قدرت نظامي، به هيچ گرفتن قوانين جهاني، حاکم کردن اختناق اقتصادي، استفاده از فرمول «تفرقه‌بينداز و حکومت کن» و کمک گرفتن از افکار عمومي و حمايت‌هاي خارجي.
۱ـ نژاد‌پرستي ايدئولوژي‌اي است که مي‌گويد نژادي خاص را برتر دانسته و ديگر نژادها را پست و خارج ازانسانيت مي‌داند. اسرائيلي‌ها درباره عربها و سفيد‌پوستان نژاد‌پرست آفريقاي جنوبي درباره سياهان چنين نظري داشته‌اند.
۲ـ اشغال زمين دومين شباهت اساسي اين دو رژيم است. سفيدها در آفريقاي جنوبي بهترين زمين‌هاي زراعي و مسکوني را غصب کرده و در کنترل خود گرفته بودند. آنها ادعا مي‌کردند که خدا اين زمين‌ها را به آنها بخشيده؛ ادعايي مشابه ادعاي صهيونيست‌ها که با استناد به روايات تورات، زمين فلسطينيان را ارض موعود خوانده و آن را از آن خود مي‌دانند.
۳ـ رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي نيروي نظامي قدرتمندي ساخته بود؛ نيرويي که کل کشورهاي جنوب آفريقا را تهديد مي‌کرد. نظير همين موضوع در مورد اسرائيل هم صادق است. رژيم اسرائيل با کمک حاميان غربي‌اش صاحب تسليحات نظامي پيشرفته و زرادخانه‌هاي هسته‌اي شده و کل خاورميانه را تهديد مي‌کند جالب است که اسناد فاش شده نشان مي‌دهند رژيم آپارتايد و اسرائيل در زمينه توليد سلاح‌هاي هسته‌اي با يکديگر همکاري داشته‌اند.
۴ـ اکثر سياهان آفريقاي جنوبي در سايه رژيم آپارتايد نمي‌توانستند از نظر اقتصادي پيشرفت کنند. سياهان در اين کشور بيشتر در کارهاي سخت و کم‌درآمد به کار گرفته مي‌شدند. اسرائيل هم همين رفتار را با فلسطينيان دارد. بسياري از فلسطينيان براي سير کردن شکم خود مجبورند به عنوان کارگر در پروژه‌هاي شهرک‌سازي اسرائيل به کار بپردازند. تاسف‌بار اينکه اکثر شهرکها در زمين‌هاي خود فلسطينيان ساخته مي‌شود.
۵ـ رژيم اسرائيل و رژيم سابق آفريقاي جنوبي در زمينه بي‌توجهي و به هيچ گرفتن قوانين و معاهده‌هاي بين‌المللي هم مشابه يکديگر عمل کرده‌اند. در حال حاضر سازمان ملل از اسرائيل مي‌خواهد که براي رسيدن به صلح با فلسطينيان، به پشت مرزهاي ۱۹۶۷ عقب‌نشيني کند. اسرائيل نه تنها به اين خواسته بي‌اعتناست، بلکه روز به روز زمين‌هاي بيشتري را غصب کرده و در آنها شهرک‌سازي مي‌کند. رژيم آفريقاي جنوبي هم بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاي جهاني در حمايت از حقوق بشر و حقوق سياهان را به هيچ مي‌گرفت.
۶ـ رژيم آپارتايد و رژيم اسرائيل هر دو از فرمول تفرقه‌بينداز و حکومت کن استفاده کرده‌اند. رژيم آپارتايد بين رهبران سياهان اختلاف و دو دستگي مي‌انداخت و رژيم اسرائيل بين گروه‌هاي مختلف فلسطيني.
۷ـ رژيم آپارتايد و اسرائيل هر دو از کمک‌هاي خارجي بهره گرفته و از حمايت بخشي از افکار عمومي مسيحيان و يهوديان اروپا و آمريکا بهره‌مند بوده‌اند. 

برگرفته از سايت ميدل ايست مونيتور
نوشته: ديويد هسلام ، ترجمه و تلخيص: ماني الوند

https://siasatrooz.ir/vdcgwt93.ak9uu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی