يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
کد مطلب : 124620

شفافیتی که نیست

شفافیت را بدون برگزاری همایش پر هزینه هم می‌توان پیاده کرد. مسئولان کشورمان چرا اینقدر ...
شفافیت را بدون برگزاری همایش پر هزینه هم می‌توان پیاده کرد. مسئولان کشورمان چرا اینقدر به برگزاری همایش و نشست و سمینار علاقه دارند در حالی که بسیاری از کارها روی زمین مانده و نیازمند حضور در میدان است.
نخستین همایش ملی ارتقاء شفافیت را دیروز شاهد بودیم که البته باید پرسید شفافیتی وجود دارد که بخواهد ارتقاء یابد؟
سال ۱۳۹۳ «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» برگزار شد.سالن اجلاس میزبان مهمانانی بود که قرار داشتند تا نام همایش را عملیاتی کنند. رئیس جمهور وقت سخنران آن بود و معاون اولش نیز برای مقبولیت بیشتر برای این همایش که در سالن اجلاس برگزار شد، نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشت و از ایشان درخواست کرد تا برای این همایش پیامی صادر کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به نامه اسحاق جهانگیری معاون اول دولت پیشین، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقوم فرمودند؛«بسم الله الرّحمن الرّحیم نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»
برگزاری همایش، سمینار، جلسه و نشست برای همه دولت ها یک اتفاق مثبت ارزیابی می شود، یک دورهمی که خروجی این همایش های و نشست های را می توان هیچ دانست. جز آن که هزینه سنگینی را تحمیل کند سود دیگری را نمی توان برای آن متصور بود.پاسخ رهبر انقلاب به نامه معاون اول دولت پیشین، برای همه دولت های مصداق دارد و دولت بعدی و بعدی هم باید چنین توصیه ای را اجرا کرده و از برگزاری همایش های متعدد پرهیز کند.
روز یکشنبه همایش مشابهی در سالن اجلاس با حضور سران سه قوه و دیگر مسئولان کشور برگزار شد با نام «اولین همایش ملی ارتقای شفافیت» که گمان می رود این همایش سریالی و در چند قسمت است! طرح شفافیت ماه ها بلکه سال ها است که در مجلس مطرح است.شفافیت در چه؟ مردم که همه چیزشان شفاف است و دولت ها از همه دار و ندار آنها آگاه هستند.مسئولان خودشان را شفاف کنند؛ دارایی، املاک، حقوق دریافتی، در کجای تهران زندگی می کنند؟، فرزندانشان چه می کنند و از این دست شفافیت‌ها. ساده است، بسیار ساده و نیازی هم به همایش آنچنانی ندارد.
اکنون وقت شفافیت مسئولان است، اگر تاکنون در این زمینه کم کاری شده است، در این دوره باید جبران شود، چرا مسئولان به مردم پاسخگو نیستند؟ جالب است که سران سه قوه هم در سخنانشان بر شفافیت تأکید دارند و نبود آن را به زیان کشور می‌دانند اما چرا در این زمینه کاری انجام نمی‌شود؟
تاکنون هر آنچه که به نام مصلحت در جلوگیری از شفافیت مانعی بر سر راه این مهم بوده است باید برداشته شود، تا صاف و صادقتر بتوان با مردم سخن گفت و حرف آنها را شنید. مردم نامحرم نیستند، این سخن مسئولان ارشد نظام اسلامی همچون رهبر معظم انقلاب است.
رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵ در دیدار هیئت دولت پیشین با ایشان به مسئله حقوق‌های نجومی اشاره کردند و فرمودند «اعتماد مردم در این قضیه [حقوق‌های نجومی] ضربه‌ فراوانی خورده است، زیرا مردم و جوانان تحصیل کرده، دریافت‌های خود را با این دریافت‌های غیرعادلانه مقایسه می‌کنند و این سؤال را می‌پرسند که براساس چه معیار و امتیازی و به دلیل انجام کدام کارویژه این حقوق‌ها پرداخت شده است؟»
اگر شفافیت در کشور وجود داشت، آیا مسئله حقوق‌های نجومی یا مسائل دیگر همچون فساد اقتصادی و رانت شکل می‌گرفت؟

نویسنده: سیاوش کاویانی
https://siasatrooz.ir/vdcci0qsx2bqie8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی