چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد مطلب : 124661

اعتراف تنها گزینه است

رفتارهای غیر منطقی با حمایت از اغتشاش و عاملان ناامنی در کنار تکرار نگارش لیست‌های تحریم، ادعاهای دروغین در باب...
رفتارهای غیر منطقی با حمایت از اغتشاش و عاملان ناامنی در کنار تکرار نگارش لیست‌های تحریم، ادعاهای دروغین در باب پهپادها در جنگ اوکراین، محورهایی است که همچنان غرب بویژه در فضای رسانه‌های فارسی زبان معاند مطرح می‌سازد. در میان این هوچی‌گری‌ها اما سخنانی از سوی مقامات ارشد غربی مطرح می‌شود که جای تامل دارد.
در حالی پیش از این سران غرب مدعی بودند که مذاکرات برجامی دیگر اولویت آنها نیست و صرفا معطوف به تحولات داخلی ایران هستند، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در پایان نشست شورای وزرای امور خارجه کشور‌های اروپایی گفت که توافق هسته‌ای در وضعیت دشواری قرار دارد، اما گزینه بهتری نداریم. بورل با بیان که هرچند مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد و اقدامات هسته‌ای ایران مایه نگرانی اروپاست، افزود: باید تا حد امکان به تعاملات ادامه دهیم و تلاش کنیم که توافق احیا شود. همچنین سایمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند پیش از آغاز نشست شورای وزیران اروپا با اشاره به این که اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوق بشری جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد، گفت که علیرغم این تحریم‌ها، هنوز تمایل به یافتن راهی برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.
این سخنان در حالی که غربی‌ها تاکنون مدعی تکیه بر سیاست تحریم و تهدید بوده‌اند را می‌توان نشانه ای بر بیداری نسبی آنها از خواب به نتیجه رسیدن مداخلات آشوب ساز در ایران و اعمال تحریم و تهدید دانست. شکستی که البته نه تنها در قبال ایران بلکه در صحنه جهانی در حال گسترش است چنانکه کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در حالی مدعی رویکرد تحریمی علیه روسیه شده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در این بازی ضررهای سنگینی پرداخته‌اند که آمارها نشان می‌دهد این کشورها خود پایبند به تحریم‌ها نبوده اند. هر چند آنها با ادعای سقف قیمت نفت برای روسیه همچنان مدعی تحریم هستند اما در عمل با طرح مباحثی همچون مقابله با استقاده مسکو از انرژی به عنوان سلاح به توجیه خریدهای نفت و گازشان از روسیه می‌پردازند در اقدامی تامل برانگیز فرانسه طی٩ ماه امسال واردات اورانیوم از روسیه را در مقایسه با سال ٢٠٢١ سه برابر افزايش داده است.
در همین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که آلمان با دور زدن تحریم‌های روسیه در حال وارد کردن انرژی از این کشور است. جالب توجه آنکه غربی‌ها در حالی در نشست‌های اتحادیه اروپا، گروه ۷ و.. چین را تهدیدی بزرگ عنوان و بر مقابله با آن تاکید کرده‌اند که در نقض این رفتارها بسیاری از اروپایی‌ها از جمله شولتز صدر اعظم آلمان رسما عنوان می‌کنند که اروپا نیازمند روابط با چین است. سیاست فشار و تهدید غرب چنان ناتوان شده است که حتی متحدان سنتی آنها نیز به دوری از آنها روی آورده‌اند که استقبال گرم عربستان و کشورهای عربی از شی جین پینگ رئیس جمهور چین و نیز رای مثبت این کشورها به کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس را در این چارچوب ارزیابی کرد.
نکته قابل توجه آن است که غرب مدعی برتری اقتصادی این روزها چنان گرفتار بحران و چالش اقتصادی است که بسیاری از این کشورها گرفتار اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خیابانی شده‌اند چنانکه انگلیس که محور جنگ افروزی در اوکراین و همکاری با آمریکا برای ایجاد جهانی ناامن و بحران زده است، در بخش‌های حمل و نقل، پست، راه آهن و حتی بهداشت و درمان با اعتصاب‌های سراسری همراه شده که البته واکنش دولت به آن نیز به جای پیگیری مطالبات مردم، سرکوب گسترده است چنانکه سوناک نخست وزیر رسما از افزایش اختیارات پلیس برای بازداشت و حتی مجازات معترضان در خیابان‌ها خبر داده است.
با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که اروپا اکنون در وضعیتی نیست که بخواهد با سیاست فشار و تهدید به دنبال باج خواهی مذاکراتی از ایران باشد. تا به امروز ایران پای میز مذاکره بوده و طرف‌های مقابل نیز به رغم ادعای اولویت نبودن مذاکره، بارها با واسطه و بی واسطه خواستار ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق شده‌اند، حال آنکه راهکار تحقق یک توافق خوب و پایدار اعتراف اروپا به شکست سیاست آشوب و فشار پایبندی به تعهداتی است که در روند مذاکرات غرب بارها به آن اذعان کرده است و با توهم باج گیری زیر آنها زده است.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdch-knzz23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی