جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
کد مطلب : 124665

مرگ تدریجی

آلودگی هوا این روزها برای خود یکه‌تازی می‌کند و تنها کار مسئولان این است که مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کنند و بس!...
آلودگی هوا این روزها برای خود یکه‌تازی می‌کند و تنها کار مسئولان این است که مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کنند و بس!
برای رفع آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران، تبریز، ‌اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ که با معضل آلودگی هوا روبه‌رو هستند، برنامه طولانی نیاز است که با وجود سابقه آلودگی هوا اما راهکاری برای حل این معضل بزرگ اجرا نشده، ‌قانون هوای پاک هم عملا و علناً روی زمین مانده و تصور نمی‌شود که حتی یک درصد از آن هم اجرا شده باشد.
آلودگی هوا زیان و تبعات زیادی دارد که همگان به ویژه مسئولان به آن آگاهی دارند. شاید نیاز به یادآوری هزینه‌ها و زیان‌های سنگین آلودگی نباشد.
اما آنچه که در این وضعیت روشن است، کم‌کاری و ترک فعل مسئولانی است که در این زمینه وظیفه داشتند، اما به وظایف خود عمل نکردند و دستگاه‌های نظارتی و قضایی نیز در برخورد با عوامل بروز آلودگی هوا برخوردهای لازم را انجام نداده‌اند و کار به اینجا کشیده است که مردم بیشترین زیان را از آلودگی هوا ‌ببینند.
خودروسازها همچنان مشغول تولید خودروهای بی‌کیفیت هستند و در این میان از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده و جایگزین نشدن خودروهای نو هرچند بی‌کیفیت بر آلودگی هوا می‌افزاید.
البته که حمل و نقل عمومی نقش زیادی در بروز آلودگی هوا دارد که می‌توان به اتوبوس‌های فرسوده و دودزا اشاره کرد و در کنار آن کمبود بیش از ۵ هزار اتوبوس در تهران و ضعف شدید در سیستم حمل و نقل عمومی باعث شده تا مردم از خودروی شخصی بیشتر استفاده کنند. همچنین آلایندگی شدید موتور سیکلت‌ها در سطح شهر یکی از عوامل مهم ایجاد آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور است که هیچ نظارتی هم بر روی این مسئله نیست.
استفاده از سوخت مازوت در برخی نیروگاه‌ها را هم باید به عوامل تشدید آلودگی هوا افزود.
در واقع همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا شرایط برای زندگی در تهران سخت‌تر و تنگ‌تر شود.
پیشنهاد می‌شود دولت،‌ شهرداری و دیگر سازمان‌های دخیل در این زمینه، با برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه فراخوانی را منتشر کنند تا آن دسته از خانواده‌هایی که تمایل به ترک تهران را دارند،‌ با دریافت تسهیلاتی که تشویق کننده باشد، از این شهر دود و آهن به دیار و شهری دیگر مهاجرت کنند تا هم خود را از این شرایط نجات دهند و هم شهر باقی بماند برای آنهایی که نمی‌خواهند تهران را ترک کنند و البته در انتظار چنین فرصتی هم هستند، چرا که برخی از شهروندان تهرانی تصور دارند تهران مهریه پشت قباله آنها است و به همین خاطر باید دیگران تهران را ترک کنند نه آنها!
علی ایحال اجالتاً تهران را چند روزی تعطیل کنید تا آنهایی که توان مالی و امکان سفر دارند به مسافرت بروند تا شاید تهران اندکی خلوت شود و از دود و دم موجود کاسته شده تا نفسی تازه کند،‌ چرا که آنگونه که دیده می‌شود قرار است وضعیت آلودگی هوا تا اواسط هفته ادامه پیدا کند.
چند روز تعطیلی تهران به جایی بر نمی‌خورد،‌ اتفاقاً هزینه تعطیلی ادارات کاسته می‌شود، گاز، ‌برق و آب کمتری مصرف می‌شود و قطعاً در کاهش آلودگی هوا هم مؤثر است.
کار دیگریگه از دست مسئولان بر نمی‌آید، حداقل می‌توانند با تعطیلی مدارس،دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها،کل تهران را تعطیل کنند تا کمی از آلودگی کاهش بیابد.
مردم شهرهای بزرگ با آلودگی هوای شدید یک مرگ تدریجی را تجربه می‌کنند، بیماران قلبی و ریوی به وخامت اوضاعشان افزوده می‌شود و آنهایی هم که به ظاهر سالم هستند، دچار بیماری قلبی،‌ ریوی و دیگر بیماری‌های حاصل از آلودگی هوا می‌شوند. کودکان در رحم مادرها نیز از این آلودگی هوا بی‌نصیب نیستند.
چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟ مسئولان لطفاً مسئله آلودگی هوا را جدی بگیرند.

نویسنده: محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcb0ab8srhb50p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی