سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
کد مطلب : 124718

ضامن نه ناظر

مجلس شورای اسلامی که اعضای آن با رأی مردم نماینده می‌شود وظایف مشخص و تبیین شده‌ای دارند که در قانون به آن تصریح شده است...
مجلس شورای اسلامی که اعضای آن با رأی مردم نماینده می‌شود وظایف مشخص و تبیین شده‌ای دارند که در قانون به آن تصریح شده است. در قوانین مجلس شورای اسلامی که مربوط به شرح وظایف و اختیارات آن است، ابزاری نیز گنجانده شده تا از تخلفات، ضعف و ترک فعل دولت، نهادها و سازمان‌هایی که بر اساس قانون زیر نظارت مجلس شورای اسلامی قرار دارند، جلوگیری کند.
استیضاح یکی از آن ابزار قانونی است که در اختیار مجلس و نمایندگان مردم است. استیضاح تنها شامل دولت و وزرای آن و شخص رئیس جمهور می‌شود. هر گاه نمایندگان از توضیح وزیر قانع نشوند، می توانند رأی اعتماد خود را به وزیر استیضاح شده پس بگیرند و دولت نیز موظف است تا وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند. اکنون که شرایط اقتصادی کشور نابسامان است و مشکلات اقتصادی مردم را آزار می‌دهد، کارویژه مجلس و دولت باید بحث اقتصاد باشد تا وضعیت حاکم کمی بهبود یابد. رئیس مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی به برخی از ضعف‌ها در اجرای قوانین مصوب مجلس اشاره کرد که البته روی سخن ابتدا به مجلس شورای اسلامی است که چرا از وظیفه و اختیار قانونی خود برای اجرای قوانینی که تصویت کرده استفاده نکرده است و دولت را وادار به تمکین ننموده است.
به واقع مجلس شورای اسلامی نباید ناظر بر اجرای قانون باشد بلکه ضامن اجرای قانون است و این وظیفه مهم و حساس بر عهده‌ نمایندگانی است که با رأی مردم به خانه ملت رفته‌اند.
با این شرح،‌ این پرسش مطرح می‌شود که آیا از ابزار استیضاح در چارچوب حقوق مردم بهره برده شده است یا این قانون ابزاری برای فشار به دولت در برخی مسائل و زمینه‌ها گشته و از وظیفه ذاتی و قانونی خود دور شده است؟!
همانگونه که گفته شد، مشکل این روزها و سال‌های گذشته کشور اقتصادی بوده است، که اگر از همان گذشته برنامه ریزی درست و دقیق انجام شده بود، اکنون دچار وضعیت کنونی نبودیم،‌اما در هر صورت آنچه که مسلم است،‌تیم اقتصادی دولت‌ها و شخص رئیس جمهور در هر دوره‌ای به خاطر تصمیمات و دیدگاه‌های اقتصادی که دارند، در به وجود آمدن شرایط اقتصادی نامناسب سهیم هستند.
اکنون می‌بینم که شرایط اقتصادی کشور دستخوش برخی اتفاقات است که مهمترین آن بالا رفتن ارز دلار در مقابل پول ملی است که بر روی افزایش قیمت کالاها و خدمات تأثیر گذار است که این خود مسئله‌ای است که باید حل شود.
تیم اقتصادی دولت را وزیر اقتصاد، وزیر صمت و ریئس بانک مرکزی تشکیل می‌دهند.
چند روز پیش بار دیگر بحث استیضاح وزیر اقتصاد مطرح شد که البته تکذیب شد.
افزایش ‌بی رویه دلار و افزایش قیمت خودرو از دلایل مطرح شدن استیضاح وزیر بود.
هر چند آقای خاندوزی وزیر اقتصاد تنها عضو تیم اقتصادی دولت نیست و وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی و حتی معاون اقتصادی دولت نیز در این تیم حضور دارند، اما مجلس طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان را به جریان انداخته‌ است.
آیا اکنون مشکلات کشور مسائل ورزشی است؟
آیا ناکامی تیم ملی فوتبال در بازی‌های جام جهانی مشکل اول کشور است؟
به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، راه را اشتباه می‌روند.
هر چند ورزش آن هم فوتبال در میان مردم ایران محبوبیت دارد، اما این مسئله اکنون از اولویت‌ها و محبوبیت مردم بیرون آمده و تبدیل به یک موضوع درجه چندم شده است.
محورهای استیضاح وزیر ورزش عبارت است از:
۱- نابسامانی‌ها در فدراسیون‌های ورزشی و عدم ثبات در فدراسیون ها
۲- عدم توجه به توسعه زیر ساخت‌ها و اماکن ورزشی در شهرها و استان‌ها
۳- عدم توجه به قهرمانان ملی و حل مشکلات آن ها
۴- عدم توجه به جوانان و مشکلات آن‌ها و درست اجرا نکردن قانون جوانی جمعیت.
توجه دارید که همه این محورها به مسائل اقتصادی باز می‌گردد که اگر بودجه کافی در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد بخش زیادی از آنها مرتفع خواهد شد.
اگر وزیر ورزش در مسائل اقتصادی دخیل است، استیضاحش کنید و حتی از وزارت خلع کنید.

نویسنده: محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdca6yn6a49nu01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی