چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶
کد مطلب : 124731

مدعیان بدون مسئولیت

سه شنبه در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با...
سه شنبه در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیرامون برجام و مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت و گو کردند. بورل پس از این نشست در توئیتی ضمن ضروری دانستن این دیدار نوشت: در بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپا، در اردن با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دیدار کردم و توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه‌داریم و بر اساس مذاکرات وین، برجام را احیا کنیم. طرفین در حالی بر احیای مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن تا توافق خوب و پایدار تاکید کردند که همزمان و پیش از این نشست مواضعی تامل برانگیز از سوی طرف‌های غربی مطرح شده است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی ویدئویی عنوان می‌کند که برجام مرده است و ما توجهی به آن نداریم. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، درباره سخنان بایدن می‌گوید ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک نیز پیش بینی نمی کنیم. برجام در تمرکز ما نیستیم.ما چندین ماه پیشرفتی نداشته ایم. برجام درحال حاضر در تمرکز ما قرار ندارد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برعم تکرار مواضع غیرسازنده دولت بایدن درباره برجام در پی ناآرامی‌های اخیر در ایران، تهران را متهم به پشت کردن به توافق کرد اما درعین حال گفت: همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
رابرت وود دیپلمات آرمریکایی در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران مدعی شد که آمریکا کاملا متعهد به حل نگرانی ها از طریق دیپلماسی است. با این حال، اقدامات و مواضع ایران دلیل عدم دستیابی به نتیجه بوده است. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز مدعی شده است که تمرکز آمریکا بر روی مذاکرات نیست و بر تحولات داخلی ایران و همکاری ایران و روسیه متمرکز شده است. همچنین پس از نشست دوشنبه شب شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ ادعاها درباره فعالیت هسته‌ای ایران را تکرار کردند و به جای رویکرد تعاملی و مذاکراتی به مداخله در امور داخلی ایران و تکرار اتهامات واهی درباره حمایت پهپادی و موشکی ایران از روسیه در جنگ اوکراین پرداختند.
اینگونه مواضع از سوی مقامات اروپایی و تروئیکای اروپایی علیه ایران و مذاکرات در حالی مطرح شده است که نگاهی به روند مذاکرات طی یک سال گذشته نشان می‌دهد محور و اساس مذاکرات در چارچوب رفتاری افرادی همچون بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مورا معاون وی به عنوان مسئول هماهنگ کننده مذاکرات میان طرف‌های برجامی و البته آمریکا بوده است. هر زمان که نشستی میان اعضای ۴+۱ و در حاشیه آن آمریکا برگزار شده است، در چارچوب اقدامات دیپلماتیک و مذاکراتی بوده که بورل و مورا صورت داده‌اند و سایر اعضا نقشی در آن نداشته‌اند. به عبارتی دقیق‌تر آنچه در باب مذاکرات برجام باید مورد توجه قرار گیرد عملکرد و مواضع شخص بورل و مورا می‌باشد که حلقه واسطی میان ایران، اعضای ۱+۴ و آمریکا هستند.
بر این اساس وقتی بورل در نشست اردن نشستی با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برگزار و بر لزوم مذاکره و به نتیجه رسیدن برجام سخن می گوید یعنی آنکه طرف‌های برجامی به دنبال استمرار مذاکرات بوده و لذا ادعاهای مقامات آمریکایی و حتی بیانیه تروئیکای اروپایی پس از نشست شورای امنیت را می‌توان صرفا رفتارها و گرفتارهای با اهداف رسانه‌ای دانست که جنبه گفتاری دارد و نه عملی. رفتارهایی که برگرفته از چالشهای درونی این کشورها، ناتوانی در اعتراف به ناکامی پلن بی یا همان بهره گیری از فضای اغتشاش و آشوب برای باج خواهی از ایران و نیز بهانه جویی و حفظ فضای رسانه‌ای برای توجیه ادامه جنگ افروزی در اوکراین می‌باشد. حال آنکه در عمل سخنان بورل حکایت از آگاهی غرب از ناکامی پلن بی یا همان اغتشاش و آشوب، شکست سیاست فشار و تهدید و تحریم برای توقف پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و نیز نیاز شدید اروپا به انرژی ایران و حداقل جو روانی کاهش تنش با ایران برای کاهش قیمت در بازار انرژی دارد. در یک کلام ادعای مقامات آمریکایی در باب برجام را باید هوچی گری مدعیان بدون مسئولیت دانست که گفتارشان با عملشان متفاوت است و در حالی که ادعای توقف مذاکرات را سر می‌دهند اما در عمل بورل را مسئول هماهنگی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ساخته اند.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcfmjdyyw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی