يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
کد مطلب : 125522

راه رسیدن به مهار تورم و رشد تولید

رهبر انقلاب امسال را نیز سالی اقتصادی اعلام کردند چرا که مهمترین مسئله کشور مسئله اقتصادی است که...
رهبر انقلاب امسال را نیز سالی اقتصادی اعلام کردند چرا که مهمترین مسئله کشور مسئله اقتصادی است که به دو مقوله مهم یعنی مهار تورم و رشد تولید گره خورده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کردند، دو مبحث اقتصادی مهم که بسیاری از کشورهای دنیا نیز با آن درگیر هستند و این تنها ایران نیست که به تورم و ضعف در تولید دچار است.
با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها و تهدیداتی هم که علیه ایران وجود دارد، این اقدامات بر روی مسائل اقتصادی کشور تأثیر گذار است اما همانگونه که بارها کارشناسان و اقتصاددانان گفته‌اند، تأثیر تحریم‌ها آنچنان نیست که بتواند اوضاع اقتصادی را وخیم کند و آنچه که در این مقوله مهم و تأثیر گذار است، مسائل داخلی و تصمیمات اشتباهی است که اجرایی می‌شود.
حال چگونه می توان مهار تورم و رشد اقتصادی را محقق کرد؟
کارشناسان و اقتصاددانان بر این باورند که برای مهار تورم باید تولید افزایش یابد در واقع افزایش تولیدی که افزایش صادرات را نیز در پی داشته باشد و بتوان بازار داخلی را نیز اشباع کند.
البته کاهش هزینه‌های تولید با بهینه سازی ابزار اولید که دستگاه‌ها و ماشین آلات تولیدی به انضمام کاهش قیمت مواد اولیه در مهار تورم و مبارزه با گرانی نقش اساسی دارد.
صادرات نفت خام را نمی‌توان در این قالب گنجاند، اگر صادرات محصولاتی که از نفت تولید می‌شود افزایش یابد آنگاه می توان نام تولید را بر آن گذاشت. در کنار آن، تولید محصولات غیر نفتی و صادرات آنها قرار دارد که تقریباً تراز با واردات است. اگر بتوان صادرات را نسبت به واردات بیشتر کرد تورم مهار می‌شود.
از سوی دیگر گام‌های مهار تورم در ایران اول خاموش کردن شعله‌های انتظارات تورمی و دوم کم کردن فاصله رشد نقدینگی و رشد اقتصادی است. مهار تورم و رشد تولید چند مؤلفه دارد که دولت و تیم اقتصادی آن باید به این مؤلفه‌ها توجه داشته باشند. ضمن آن که سیاست‌های اقتصادی و ارزی بانک مرکزی نیز نقش زیادی در تحقق شعار سال دارد.
قدر مسلم برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید برنامه کاربردی وجود داشته باشد و با برگزاری همایش نمی‌توان تورم را مهار کرد و تولید را افزایش داد.نقشه راه نیاز است.
برای دستیابی به رشد تولید و مهار تورم یک اصل مهم و جدی دیگر وجود دارد. هر اقتصادی در دنیا نیازمند ثبات است. بدون ثبات اقتصادی نمی توان رشد در تولید داشت و تورم و گرانی را مهار کرد. ثبات اقتصادی در یک توضیح ساده این است که هر کسی، هر تولید کننده‌ای یا هر سازمان خدماتی، بر روی محصول و خدمت خود چند قیمت و نرخ نگذارد و ساعتی و روزانه قیمت‌ها را افزایش ندهد. ثبات اقتصادی نبود نوسانات بیش از حد و زیاد در اقتصاد کلان است.
امسال را دولت با جدیت و همت مضاعف آغاز کند و همچون سال‌های گذشته و دولت‌های پیشین سپری نکند که به شعارهای سال کم توجه و بی توجه بودند.
تیم اقتصادی دولت در این برهه نیازمند تغییراتی است تا بتواند شعار سال را دست یافتنی کند. رهبر انقلاب در سخنان عیدانه گفتند؛ «تحول یعنی رفع نقاط معیوب»چه بسا یکی از نقاط معیوب تصمیات اقتصادی‌ای باشد که اعمال می‌شود.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcewn8zwjh8wni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی