دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
کد مطلب : 125531

گرفتار در آدرس غلط

طی روزهای اخیر بر خلاف رسم همسایگی و تعاملات و مراودات گفتمان محور که همواره زمینه ساز رفع سوء تفاهمات بوده...
طی روزهای اخیر بر خلاف رسم همسایگی و تعاملات و مراودات گفتمان محور که همواره زمینه ساز رفع سوء تفاهمات بوده، دولتمردان جمهوری آذربایجان رویه‌ای غیر دیپلماتیک را در قبال ایران در پیش گرفته‌اند. جمهوری آذربایجان در اقدامی که با اعتراض های بسیاری در داخل این کشور، فلسطین و کشورهای اسلامی همراه بود، از آغاز بازگشایی سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین همزمان با سفر وزیر خارجه‌اش به تل آویو خبر داد.
آنچه طی سالها روابط باکو با تل آویو مشاهده می‌شود بیانگر این حقیقت است که این رژیم در کنار منفعت طلبی‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به دنبال گرفتار سازی جمهوری آذربایجان در منازعات منطقه‌ای و گرفتار آمدن در بازی تقابل با همسایگان است. سیاستی که صهیونیست‌ها و غرب در میان کشورهای اسلامی و عربی نیز بارها اجرا کرده‌اند تا مانع از همگرایی و توسعه مناسبات میان همسایگان گردند تا در لوای این تفرقه افکنی منافع سلطه گرایانه و حیات نامشروع خویش را ادامه دهند. خنجر از پشت زدن هایی که حتی در روز بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تل آویو نیز تکرار شده است چنانکه در رویکردی تفرقه افکنانه با دادن آدرس های غلط و غیر منطقی «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی نشست خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، مدعی شد که این رژیم همانند جمهوری آذربایجان، با تهدید ایران مواجه است. این سیاست های تفرقه افکنانه و موزیانه صهیونیست‌ها زمانی آشکارتر می شود که پیش از این کوهن در سفر به اوکراین نیز همین ادعاها را مطرح و نسخه تقویت همکاری نظامی با اوکراین برای استمرار آنچه جنگ علیه پهپادهای ایرانی در جنگ با روسیه نامیده بود را تجویز کرده بود.
طراحی مخرب صهیونیست ها علیه روابط باکو با همسایگانش را در نوع پردازش رسانه های غربی-عبری به آنچه سوء قصد به یک نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان نامیده‌اند می‌توان مشاهده کرد. داستان سرایی‌ها و پرونده سازی‌ها توهماتی در باب عوامل و چرایی این ترور را در رسانه های مذکور می‌توان مشاهده کرد که نقش رسانه‌هایی فارسی زبان معاند در آن به شدت پر رنگ می‌باشد. بی بی سی در چارچوب بازی در نقش بازوی رسانه‌ای تفرقه افکنی انگلیسی-صهیونیستی، درباره ترور نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان مدعی می شود سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه و همزمان با افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل اعلام کرد تحقیقاتی را درباره «حمله تروریستی» به فاضل مصطفی، نماینده مجلس ملی این کشور آغاز کرده است. به گفته دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان، این نماینده که دیدگاه‌هایی علیه حکومت ایران دارد، سه‌شنبه شب در خانه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد. بی بی سی در ادامه همین سیاست تفرقه افکنانه به بازنشر مغرضانه و جهت دار تحولات ماه های اخیر روابط تهران –باکو از جمله در باب حمله به سفارت آذربایجان در تهران پرداخته و مدعی شده در ماه ژانویه، جمهوری آذربایجان سفارت خود را در تهران پس از آنچه یک «حمله تروریستی» خواند، بست. بی بی سی برای تکمیل این رویکرد تفرقه افکنانه مدعی می‌شود تهران همچنین مدت‌هاست که همسایه شمالی خود را به دامن زدن به احساسات جدایی طلبانه متهم می‌کند.همزمان جمهوری آذربایجان هم بارها شماری از اتباع خود را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است.
نکته قابل توجه آنکه رسانه های عبری و غربی در حالی برآنند تا با ادعای اینکه ایران تنها کشوری است که به مخالفت با روابط باکو و تل آویو می‌پردازد توسعه روابط با رژیم صهیونیستی را رها بخش وناجی جمهوری آذربایجان در برابر ایران معرفی نمایند که اولا رویکرد مقابله با رژیم صهیونیستی اصلی جهانی شده است که رفتارها تماشاگران و تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حمایت از فلسطینی و نیز اقدام اخیر اندونزی که در مخالفت با حضور ورزشکاران رزیم صهیونیستی حاضر به کنار کشیدن از میزبانی جام جهانی زیر ۲۰ سال شد. ثانیا کارنامه افرادی همچون اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نیز زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به خوبی غیر قابل اعتماد بودن وعده‌های غرب را اشکار می سازد که می‌تواند در قبال تصورات سران باکو مبنی بر برخورداری از حمایت‌های غرب نیز تکرار شود. مسئله‌ای که راهکار پیشگیری از آن رویکرد تعاملی با همسایگان و دست کشیدن از رویاپردازی‌هایی همچون اشغال جنوب ارمنستان و تغییر ژئوپولتیک منطقه می‌باشد.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcexn8zzjh8wni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی