جمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
کد مطلب : 125562

مسئله حجاب

مسئله حجاب از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت و پس از گذشت ۴۴ سال از عمر انقلاب...
مسئله حجاب از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت و پس از گذشت ۴۴ سال از عمر انقلاب اکنون تبدیل به یک مسئله شده است.
حجاب و عفاف قانون دارد، تمکین به قانون در همه جوامع هم وجود دارد، اما برخی از قوانین به خودی خود نمی‌تواند کارساز و تأثیر گذار باشد،‌ در کنار آن باید کار فرهنگی هم انجام شود.
آیا می‌توان یک نمونه مناسب از کار فرهنگی در ایران از سوی نهادهای پر تعداد فرهنگی در زمینه حجاب و عفاف پیدا کرد؟
نگارنده که سال‌ها در زمینه کار رسانه‌ای و فرهنگی فعالیت دارد، در طول عمر کار خود یک نمونه مناسب و تأثیر گذار از کار فرهنگی سراغ ندارد، اما هر کسی که سراغ دارد نشانی از آن به ما هم بدهد.
اما در بحث حجاب و عفاف، این مسئله مهم است که عفاف در میان بانوان ایرانی وجود دارد،‌ اما جمعی از آنها حجاب را نمی‌پذیرند، ‌در هر صورت تن دادن به قانون تنها در ایران نیست بلکه قانون در همه کشورهای دنیا لازم الاجراست. هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین سختی در دیگر زمینه‌ها غیر از حجاب وجود دارد که مردم مجبور به رعایت آن هستند و در صورت زیر پا گذاشتن آن جریمه و تنبیه می‌شوند.
علی ایحال، ‌با توجه به این که رهبر معظم انقلاب هفته گذشته درباره مسئله حجاب سخن گفتند،‌ نوع رفتار با این پدیده از سوی ایشان برای همگان روشن شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام فرمودند؛‌«حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است.» ایشان اما سپس فرمودند؛ «البته همان‌طور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید نقشه و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه پرهیز شود.»
اما شرایطی به وجود آمده که حجاب از سوی برخی افراد نادیده گرفته می‌شود و اگر برای حل آن فکری نشود، قطعاً وضعیت حجاب از این که هست بغرنج‌تر هم خواهد شد.
برخی مسئولان کشور و امامان جمعه که برخی از آنها تا پیش از این سخنان تندی نسبت به شل حجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها در خطبه‌های نماز جمعه بیان می‌کردند،‌اکنون پس از سخنان رهبر معظم انقلاب با مواضع ایشان همراه شده و کار فرهنگی را اولویت قرار داده‌اند.
اما یک نکته مهم و چه بسا مسئله اصلی در جامعه وجود دارد که می‌تواند کشور را از این چالش برهاند.
قطعاً مسائل اقتصادی در مقوله حجاب که یک مسئله شرعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است،‌ دخیل است.
نظام جمهوری اسلامی ایران اگر بتواند مسائل و مشکلات اقتصادی را حل کند و شرایط را بهبود بخشد، قطعاً در تبعیت مردم از قوانین کشور و نظام جمهوری اسلامی تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.
بهبود شرایط اقتصادی همراه با کار فرهنگی می‌تواند برخی از بانوان و دختران ایران را که نسبت به حجاب بی توجه هستند راغبتر کند. و البته باعث می‌شود حاکمیت نیز به خاطر ایجاد شرایط نسبی مثبت اقتصای که از وضعیت فشار بر مردم خارج شده است،‌انتظار و توقع آن را داشته باشد که مردم به قوانین بیشتر پایبند باشند.
پس اولویت نخست در موضوع حجاب را می‌توان حل مسائل اقتصادی کشور دانست همانگونه که رهبر انقلاب نیز امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کرده‌اند نشان از اهمیت حل مشکلات اقتصادی دارد که بر روی مسائل رفتاری مردم تأثیر مثبت مستقیم دارد.
همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند که باید از انجام کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه پرهیز شود، باید از برخوردهای تند و غیر منطقی و بی قاعده جلوگیری شود. احتمال این که آشوب و فتنه‌ای دیگر بر سر این مسئله شکل بگیرد وجود دارد، نباید گزک به دست آنهای داد که در پی ایجاد فتنهو آشوب هستند. کشور با هر آشوب و فتنه‌ای ضربه می‌خورد و زیان می‌بیند. باید در زمینه حجاب منطقی، معقول و با برنامه پیش رفت تا به نتیجه دلخواه رسید.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdciqwazrt1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی