دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
کد مطلب : 125633

روزی برای افتخار آفرینان وطن

امروز مصادف با ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ همچون سالهای گذشته مراسم بزرگداشت روز ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران...
امروز مصادف با ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ همچون سالهای گذشته مراسم بزرگداشت روز ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور و در تهران با حضور فرماندهان نظامی و رئیس جمهور برگزار می‌شود. ۲۹ فروردین ۱۳۵۸ امام خمینی (ره) فرمان پیوند میان ارتش و ملت را صادر کردند و ملت بزرگ ایران با شاخه‌های گل به استقبال ارتشی‌ها رفتند. چهار دهه از آن زمان می‌گذرد و نگاهی به کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیروهای مسلح کشورمان بیانگر یک اصل است و آن پیوند ناگسستنی میان این شیران بیشه ایران زمین با ملت است. مراسم امسال روز ارتش در حالی برگزار می‌شود که نگاهی به تحولات عرصه منطقه و جهان بیانگر تغییرات و تحولاتی است که در ساختار نظم نوین جهانی قابل تعریف می باشد.
نخست آنکه تحولات منطقه بیانگر آن است که نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در حالی اجبارا فراری مفتضحانه از افغانستان داشته‌اند که سناریوی آنها برای بحران سازی در منطقه پایان نیافته و همچنان با تحریک احساسات افکار عمومی کشورهای منطقه و نیز بهره گیری از گروه‌های تروریستی و شبکه‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی به دنبال تکرار این سناریو می‌باشند. سناریویی که فتنه انگیزی در روابط ایران و افغانستان، برهم زدن ثبات سیاسی در پاکستان، گرفتار سازی روسیه در جنگ با اوکراین، زمینه سازی برای فعالیت شبکه‌های جاسوسی صهیونیستی در برخی کشورهای منطقه ، ایجاد فضای بحرانی در منطقه قفقاز و... نمودی از این وضعیت است که حلقه تکمیلی آن را نیز گرایش برخی کشورهای منطقه به سازش و یا احیای روابط با رژیم صهیونیستی تحت توهم برخوردار شدن از حمایت‌های غرب تشکیل می‌دهد.
در همین حال رژیم هایی همچون رژیم صهیونیستی که این روزها با بحران‌های شدید داخلی مواجه هستند مدعی گزینه نظامی در قبال ایران شده اند. مراسم روز ارتش این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل دفاعی قرار دارد و اجازه کوچک‌ترین بحران سازی و تهدیدی را به دشمنان ثبات ایران و منطقه نخواهد داد. ایجاد مراکز پهپادی و جنگنده‌ها همچون عقاب ۴۴، نقش آفرینی موثر در رزمایش مشترک منطقه‌ای همچون رزمایش مشترک دریایی با روسیه و چین، عملکرد موفق در مبارزه با دزدان دریایی که نقش مهمی در ترانزیت دریایی ایران و جهان دارد، اذعان آنانی که زمانی پهپادهای ایرانی را فتو شاپ می نامیدند به توان بالای پهپادی ایران و...تنها بخش کوچکی از اقتدار نظامی ایران است که برگرفته از دستاوردهای بومی نیروهای مسلح است.
دوم آنکه رژه روز ارتش هشداری آشکار به آنانی است که ادعا می‌کنند در صورت به نتیجه نرسیدن و تن ندادن ایران به خواسته‌های آمریکا در مذاکرات لغو تحریم‌ها، گزینه‌های دیگری روی میز قرار می‌گیرد. رژه روز ارتش و نمایش دستاوردهای نیروهای مسلح، این پیام را دارد که میدان و دیپلماسی در کنار یکدیگر قرار دارند و با تکیه بر توان داخلی حاضر به عقب نشینی از خطوط ایران در مذاکرات نمی‌باشند. پشتوانه میدان مولفه‌ای است که تیم مذاکره کننده ایران بتواند با دستانی باز تر و اقتدار بیشتر برای تحقق حقوق ملت ایران در برابر زیاده خواهی‌های طرف‌های مقابل گام بردارد. معادلات امروز منطقه نظیر رویکرد کشورهایی همچون عربستان و متحدانش به توسعه روابط با ایران و احیای روابط با سوریه، تفوق اندیشه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در بسیاری از کشورهای منطقه از عراق و لبنان گرفته تا یمن و .....، ایجاد رویکرد به کاهش نفوذ و جایگاه آمریکا در منطقه و ارتباط بیشتر با چین که همسو با دیدگاه ایران می‌باشد نمودی از دستاوردهای میدان است که به لطف نیروهای مسلح رقم خورده و نقطه قونی برای دیپلماسی در توسعه روابط با کشورهای منطقه است.
و نکته پایانی آنکه برگزاری روز ارتش با دستاوردهای دفاعی و نظامی بومی این پیام مهم را به همراه دارد که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روحیه جهادی و ایثار می‌توان دستاوردهای بزرگی را رقم زد و ادعای برخی صنایع که تحریم را بهانه تولیدات گران و بی کیفیتی تولیدات خود قرار داده‌اند، صرفا توجیهی برای کم کاری‌ها و ضعف‌های مدیریتی است که ریشه در نداشتن روحیه جهادی و گرفتار بودن مدیران این صنایع در تفکرات لیبرال سرمایه‌داری دارد. روز ارتش بر دلاور مردان خطه ایران زمین که با جان خویش به حراست از این سرزمین و ملت بزرگ ایران می‌پردازند مبارک باد.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdchxmnzx23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی