دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
کد مطلب : 125675

کالبد شکافی یک رفتار

شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که هفتمین بسته تحریمی علیه ایران را تصویب کرد...
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که هفتمین بسته تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. از سوی دیگر وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد ٣٠٠ مقام ایرانى و کل مجموعه سپاه پاسداران را تحریم کرده است. برخی رسانه‌های غربی نیز بار دیگر ادعاها در باب نقش پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکرار کردند در حالی که تاکنون کی‌یف هیچ سندی برای این ادعاها ارائه نکرده است. همچنین اخیرا نیروی دریایی آمریکا ادعا کرد بک ناوشکن این نیرو در بازرسی از قایق ماهیگیری ایرانی که قصد عبور از دریای عمان را داشت، یک محموله مواد مخدر به ارزش ۴۲ میلیون دلار کشف کرده است. در همین حال ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی ادعا کرد که است ما طی ماه‌های گذشته درباره اقدام ایران در عرضه پهپاد به روسیه به جهت اینکه این کشور از آن علیه زیرساخت‌های شهری و انرژی در سراسر اوکراین استفاده کند سخن گفته‌ایم و اکنون نیز بر آن اصرار داریم. در موضع ضد ایرانی دیگر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد آمریکا متعهد است که قاطعانه برای اخلال در برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی و شبکه تدارکاتی تسلیحاتی ایران اقدام کند. در ادامه همین روند، آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه های حقوق بشری و دور زدن تحریم‌ها خبر داده است.
مقامات امریکا و اروپا با این اقدامات در حالی برانند تا توان و اقتدار مقابله با ایران را به نمایش گذارند که نگاهی به روند تحولات داخل و خارج ایران و غرب حقایقی ورای این امر را آشکار می‌سازد. دولتمردان آمریکا مانند برخی شرکای اروپایی آنها در حالی روی اغتشاش و آشوب پاییز سال گذشته حساب باز کرده بودند که نه تنها اغتشاش به نتیجه نرسید بلکه ائتلاف به اصطلاح همبستگی هم که در جرج تاون به راه انداخته بودند چندان دوام نیاورد و هر روز خبر از جدایی یکی از اعضا منتشر می شود چنانکه پس از اختلافات شدید میان نازنین بنیادی و مصی علینژاد و اعلام رسمی جدایی پهلوی از ائتلاف و سفر یک جانبه او برای جلب نظر خانه عنکبوت به تل آویو ، حامد اسماعیلیون نیز از جدایی خبر داد و رسما بر فروپاشی همبستگی ادعایی اذعان کرد. این رسوایی و شکست برای سران غرب بسیار سنگین بوده است لذا می توان گفت بعدی از حاشیه سازی های ضد ایرانی آنها برای کم رنگ سازی این شکست بوده که دربعد رسانه ای نیز ورود وقیهانه رسانه ها از بعد ضدیت با حجاب به برهنگی و بی بندوباری حلقه تکمیلی این رفتار است.
در همین حال در حوزه منطقه ای نیز آمریکا در حالی تمام ابزارهای خود را برای اجرای روند سازش عربی با رژیم صهیونیستی علیه ایران به کار گرفت و ادعای چتر امنیتی ضد ایرانی را مطرح می کرد که امروز از یک سو رژیم صهیونیستی در موجی از بحران‌های داخلی دست و پا می‌زند و از سوی دیگر بر خلاف سیاست‌های امریکا کشورهای عربی در رویکردی واقع بینانه از تحولات حال و آینده منطقه و جهان ضمن کاهش وابستگی به آمریکا به سمت نظم نوین جهانی سوق یافته اند که توسعه روابط با چین، ایران و احیای روابط با سوریه نمودی از این رفتارهاست. این امر چنان برای آمریکایی ها سخت بوده که همزمان با دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در چین، رئیس سازمان سیا راهی ریاض شد و رسما امریکا از روابط تهران-ریاض ابراز نارضایتی کرد. رویکرد کشورهای عربی به حمایت از فلسطین نظیر دعوت عربستان از هیات حماس نشانگر تهی شدن طرح سازش عربی-صهیونیستی است. ناگفته نماند که حلقه تکمیلی این شکست ها برای غرب، مواضع افرادی همچون سناتور کندی است که در مراسم اعلام نامزدی انتخابات ۲۰۲۴ به عنوان یک دموکرات و در حالی که بایدن به دنبال توجیه ادامه اشغال بخش‌هایی از سوریه به بهانه مبارزه با داعش است، رسما اذعان کرد که آمریکا داعش را ایجاد کرد. اعترافی که پیش از این ترامپ جمهوری خواه نیز آن را مطرح کرده بود بر این اساس می تواند بعدی از تکرار ادعاهای ضد ایرانی را فرافکنی برای فرار از این رسوایی ها دانست. با توجه به این مولفه ها می توان گفت که رویکرد دوباره غرب به تکرار ادعاهای واهی و تحریم‌ها نه رویکردی مقتدرانه بلکه نشان گرفته از شکست‌های زنجیره‌ای آنها در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی است که سندی آشکار بر زوال جهانی آمریکا و روند رو به گسترش چند جانبه‌گرایی جهانی بدون نقش آفرینی غرب می‌باشد.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcd5k0fkyt0x96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی