چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : 125688

کارکردهای دیپلماسی نظامی

دیپلماسی نظامی در بسیاری از کشورها یکی از مؤلفه‌های دستیابی به پیروزی است و از آن به خوبی بهره می‌برند...
دیپلماسی نظامی در بسیاری از کشورها یکی از مؤلفه‌های دستیابی به پیروزی است و از آن به خوبی بهره می‌برند.
الزاماً در دیپلماسی نظامی نیازی به جنگ و درگیری نیست و در بسیاری مواقع مذاکرات سران نظامی دو یا چند کشور و حتی برگزاری رزمایش از سوی یک کشور و یا رزمایش‌های مشترک می‌تواند زودتر نتیجه را به دست دهد و پیام را به طرف مقابل منتقل کند.
اما در برخی مواقع جنگ و ورود نظامی نیاز است که اگر در چنین شرایطی به هنگام ورود نشود، زیان بیشتری را به کشور تحمیل می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دیپلماسی سیاسی که در مقاطع گوناگون از آن بهره برده است، دیپلماسی نظامی را هم در دستور کار داشته و با بهره گیری از توانمندی نظامی، توانسته بسیاری از اهداف داخلی و خارجی خود را برآورده سازد. نمونه بارز آن حضور و نقش آفرینی ایران در بحران غرب آسیا است که در سوریه و عراق اتفاق افتاد.
اگر ایران در زمانی که سوریه دچار بحران شد وارد عمل نشده بود، آینده منطقه به گونه دیگری رقم می‌خورد که به زیان منطقه، ایران، جهان اسلام و کشورهای منطقه بود.
مبارزه ایران با گروه قدرتمند تروریستی داعش همان بخش مهم از دیپلماسی نظامی که در آن زمان و مکان خاص باید ورود نظامی می‌کرد.
با توجه به تحرکات نظامی دشمن در منطقه و نفوذ رژیم صهیونیستی در برخی کشورها همچون جمهوری آذربایجان، دیپلماسی نظامی نقش مهمی در مهار توطئه‌هایی دارد که علیه ایران در برخی مرزها با همسایگان دیده می‌شود. اکنون که می‌رود تا بحران غرب آسیا پایان یابد و شر گروه‌های تروریستی همچون داعش از سر منطقه کم شود، نیاز به دیپلماسی نظامی است.
سوریه از بحران خارج شده اما نیروهای آمریکایی و در بخش‌هایی از خاک سوریه ارتش ترکیه حضور دارد. ایران و روسیه دو کشوری هستند که با همکاری هم به دلیل اشتراکات سیاسی در منطقه، همکاری نظامی داشتند و همین امر باعث شد تا آمریکا و اسرائیل به اهداف خود دست نیابند.
نشست وزرای دفاع چهار کشور منطقه که هر کدام در بحران غرب آسیا نقش آفرینی داشتند، با نتیجه مطلوب و نزدیک شدن دیدگاه های یکدیگر به هم می‌تواند درگیری ترکیه با سوریه با پایان دهد و باعث ثبات بیشتر منطقه شود. نشست چهار کشور روسیه،‌ ایران،‌ ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد و وزرای دفاع چهار کشور بیانیه‌ای صادر کردند.
درجریان این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این مذاکرات توجه ویژه ای به موضوع مبارزه با تمام اشکال تهدیدات تروریستی، مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی در سرزمین سوریه صورت گرفت.
در نتیجه مذاکرات طرف ها بر تمایل خود در حفظ تمامیت ارضی سوریه و لزوم فعال سازی تشریک مساعی برای بازگشت هر چه سریعتر آوارگان سوری به کشور خود تأکید کردند.
وزرای دفاع چهار کشور همچنین به طور خاص، لزوم گفتگوهای سازنده درفرصت موجود و لزوم تداوم آن به نفع صلح و ثبات پایدار در جمهوری عربی سوریه و کل منطقه را خاطرنشان ساختند. برگزاری نشست وزرای چهار کشور در مسکو نشان از آن دارد که تحولات مثبت در منطقه خواهد افتاد.
این نشست چهارجانبه، به مذاق صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها خوش نخواهد آمد،‌چرا که نتیجه این نشست و تصمیماتی که در اینده و مذاکرات بعدی گرفته خواهد شد به زیان سیاست‌های منطقه‌ای و جنگ افروزانه آمریکا و اسرائیل است.
همین دیپلماسی نظامی بود که سردار شهید قاسم سلیمانی به خوبی از ان بهره برده و با درک درست از شرایط منطقه به دل بحران زد و پویتن را هم قانع کرد که باید برای دفاع از سوریه وارد شود و اگر این تصمیم با دیپلمات‌ها بود، قطعاً با حضور و مداخله ایران در بحران سوریه مخالفت می‌کردند و اگر توان آن را داشتند ممانعت می‌کردند.
گفتمان دنیا اکنون فراتر از دیپلماسی صرف است و قدرت‌ و توانایی‌های نظامی و دفاعی حرف اول را می‌زند.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdch6mnz623ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی