دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
کد مطلب : 125736

محور تحول و تبیین

امروز دوازده اردیبهشت به پاس خدمات بزرگ مردی به نام شهید مرتضی مطهری، به نام روز معلم نامگذاری شده است...
امروز دوازده اردیبهشت به پاس خدمات بزرگ مردی به نام شهید مرتضی مطهری، به نام روز معلم نامگذاری شده است. روز زنان و مردانی که در طول تاریخ همواره نقشی مهم و اساسی را در تحولات کشور و جایگاه آن در عرصه داخلی و خارجی ایفا کرده‌اند چرا که سطح آموزش و سواد یک جامعه از مولفه‌ها و شاخص‌های اصلی تعیین کننده جایگاه جهانی کشورهاست. این نقش تاریخی در حالی هر روز بر اساس مولفه‌های روز باز تعریف و توجه به آن الزام آور می‌گردد که نگاهی به تحولات این روزهای کشور این نقش را دو عرصه مهم نمود بیشتری می‌دهد.
مروری بر برخی ادبیات‌های به کار رفته از سوی فعالان مطرح حوزه اقتصادی امری قابل توجه است چنانکه خودروسازان و قطعه سازان رسما بی‌کیفیت بودن تولیدات خود را فریاد می‌زنند و البته زیان انباشته را دلیل آن عنوان می‌دارند. تولید کنندگان لوازم خانگی به رغم آنکه با توقف واردات کالا از خارج فرصت مناسبی برای کسب بازار و جلب رضایت مردم یافته‌اند که آنها نیز پایین بودن کیفیت تولیداتشان را به پایین بودن قیمت و زیان انباشته عنوان داشته‌اند. این روزها در حالی مباحثی همچون گرانی دارو مطرح است که قاچاق دارو دلیل این گرانی و نابسامانی عنوان شده است. مجموع این مباحث در کنار چالشهای فرهنگی و اجتماعی در حالی ماهیتی اقتصادی دارد که در عمل ریشه‌های فرهنگی را می‌توان در آنها مشاهده کرد.
در یک بعد فرهنگ مصرف‌گرایی نادرست آفتی است که سالهاست بر کشور جاری شده است که اصلاح آن از طریق فرهنگ سازی امری ضروری است. اما نکته مهم در این میان گرفتار بودن اقتصاد کشور در تفکرات و اندیشه‌های لیبرالی و نئو لیبرالی است که بر اساس آن کسب در آمد از هر راهی مجاز شمرده می‌شود. این تفکر لیبرالیستی که قاچاق دارو در حالی که کودکان پروانه‌ای و بیماری‌های خاص به دارو نیاز دارند را برای کسب درآمد بیشتر مجاز می‌شمارد.
این تفکر لیبرالیستی است که به قطعه‌ساز و خودرساز این اجازه را می‌دهد که برای کسب سود بیشتر ضمن اذعان به تولیدات بی کیفیت بر ادامه همان روند اصرار نماید و برایش جان میلیون‌ها انسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند اهمیتی نداشته باشد.بر این اساس تا زمانی که این تفکر لیبرالی و نئولیبرالی در اقتصاد کشور وجود دارد و برای زدودن آن فرهنگ سازی صورت نگیرد، نه خصوصی سازی، نه تصدی‌گری دولت و نه افزایش قیمت‌ها حلال اقتصاد کشور نخواهد بود.این فرهنگ سازی برای مقابله با این تفکرات هر چند که با همت سراسری از جمله رسانه‌ها لازم الاجراست اما مهمترین فعالان این فرهنگ سازی معلمان در فضای مدارس می‌باشند که در کنار تربیت نسل آینده می‌توانند از ظرفیت دانش‌اموزان برای روشن سازی و آموزش به خانواده‌ها بهترین بهره را ببرند.
نکته دیگر آنکه جنگ ترکیبی و ادراکی دشمن علیه کشور امری انکار ناپذیر است که چالشهای ماه‌های اخیر کشور نمودی از این جنگ است. جنگی که ناجوانمردانه دشمن با ابزار رسانه، ادراک کودکان و دانش آموزان را هدف قرار داده و سعی در تبدیل نمودن آنها به کودک سربازانی دارد که از غفلت و بی خبری و روح پاک و بی آلایش آنها برای ویران سازی و چند پاره سازی وحدت ملی و حتی کشور بهره گیرد. معلمان مهمترین و محوری ترین افرادی هستند که در جهاد تبیین با زبانی منطقی و اقنایی می‌توانند دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم را از تهاجم دشمن حفظ نمایند. اقدامی که در کنار تاثیر گذاری بسیار بر زندگی فردی و اینده این آینده سازان کشور می‌تواند مانعی بزرگ در برابر طراحی‌های صورت گرفته علیه میهنمان باشد.
چالش‌های فرهنگی امروز در جامعه نتیجه غفلت‌هایی است که در حوزه‌های مختلف از سوی متولیان امر از جمله در حوزه‌ آموزش و پرورش صورت گرفته است و معلمان به رغم آنکه کاری سخت در مسیر اصلاح این روند در پیش دارند اما از توان و ظرفیت بالایی برای رسیدن به مقصود نیز برخوردار می‌باشند. در این میان نیز از یک سو مسئولان باید برای تحقق مطالبات و حقوق حقه معلمان این قشر زحمت‌کش و تاثیر گذار بر حال و اینده کشور، گام‌های عملی بردارند تا معلمان و اساتید دانشگاه بدون دغدغه‌ معیشت به امر آموزش و پرورش همزمان فرزندان این مرز و بوم بپردازند و از سوی دیگر این قشر فرهیخته نیز با بالابردن سواد رسانه‌ای و دانش روز خویش ضمن آگاهی از نیازهای کشور، بهترین کارکرد را در برابر جنگ ترکیبی دشمن که بویژه علیه فرهنگ جامعه است، را داشته باشند و همچون گذشته نقش تاریخی خود را در حفظ و حراست از سرافرازی و تمامیت ارضی کشور ایفا نمایند. روز معلم بر تمامی معلمان و استاتید ایران زمین مبارک باد.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcbfsb80rhb5zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی