سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
کد مطلب : 125747

آیا به مدارس دولتی بها داده خواهد شد؟

سال‌ها است که آموزش و پرورش کشور بیراهه می‌رود و همچنان به راه خود ادامه می‌دهد...
سال‌ها است که آموزش و پرورش کشور بیراهه می‌رود و همچنان به راه خود ادامه می‌دهد با وجودی که «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» سال‌ها است که آماده است اما اجرایی نمی‌شود.
با وجود چنین سندی که بر اساس فرهنگ، ‌آیین،‌ رسوم و مذهب ایران تهیه شده است سند ۲۰۳۰ به اجرا گذاشته می‌شود که در آن سعی بر گرایش فرزندان ایران اسلامی به سوی بی بند و باری و مستهجن بود. رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار جمعی از فرهنگیان و معلمان کشور نکاتی مهمی را مطرح کردند که نشان دهنده دید عمیق ایشان به مسائل مهم در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و جوانان کشور است. شاید بتوان مهمترین مسئله‌ای که ایشان در سخنانشان مطرح کردند، موضوع مدارس دولتی و مدارس خصوصی و غیر انتفاعی دانست.
حضرت آیت الله خامنه‌‌ای در همین باره فرمودند«این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخش‌های خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این!»
هر چند در قانون اساسی آموزش و پوروش برای آحاد مردم رایگان در نظر گرفته شده است اما از مقطعی همان مسئولین در را به روی بخش خصوصی و تأسیس مدارس خصوصی و غیر انتفاعی باز کردند تا فاصله طبقاتی هر چه بیشتر خود را در کشور نمایان کند.
همین سیاست باعث شد تا توجه به مدارس دولتی کمتر شود یا حتی بنا شد تا از والدین دانش آموزان مدارس دولتی هم پول دریافت شود.
آموزش و پرورش طبقاتی که تبعیض را به همراه دارد، باعث سرخوردگی دانش آموزانی می‌شود که در مدارس دولتی درس می‌خوانند و فرصت بیشتر را به آنهایی داده است که در مدارس خصوصی و غیر انتقاعی تحصیل کرده و با پرداخت میلیون‌های تومان پول شهریه، با بهره گیری از امکانات تحصیلی بیشتر و البته اغماض در دادن نمرات برای نشان دادن توان آموزشی،‌ ورودی دانشگاه‌ها را نیز در اختیار خود بگیرند.
چنین فضایی با عدالت بیگانه و ناسازگار است اما عده‌ای از مسئولین بی‌توجه به عواقب آن، ‌به گسترش مدارس خصوصی دامن زدند و بسیاری از مدیران که در آموزش و پرورش مسئولیت داشتند اقدام به تأسیس مدارس خصوصی کردند و از این امتیاز بهره بردند.
هم اکنون چند گونه مدرسه در کشور وجود دارد که طبقات جامعه را ایجاد کرده، مدارس دولتی، مدارس خصوصی یا غیر انتقاعی،‌مدارس نمونه مردمی، مدارس هیأت امنایی، مدارس فرهنگ و ... که چنین لایه‌هایی از مدرسه نتیجه‌ای جز تشدید فاصله طبقاتی در جامعه ندارد.
با توجه به سخنان روز گذشته رهبری در همین زمینه، به نظر می‌رسد که وزیر آموزش و پرورش که قرار است برای رأی اعتماد به مجلس معرفی شود، در صورت رأی اعتماد راهبردها و راهکارهایی که ایشان مطرح کردند،‌باید در دستور کار فوری خود قرار دهد چرا که اکنون هم دیر شده و اگر دست به کار نشود،‌همان اتفاقی خواهد افتاد که رهبری فرمودند «واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی برای نابود کردن کشور فکر خوبی است.»
اگر قرار است که توصیه‌ها و تأکیدات رهبری در آموزش و پرورش اجرایی شود که باید بشود،‌بها دادن به مدارس دولتی،‌بالا بردن امکانات و ظرفیت‌های این مدارس از مقطع دبستان تا مقاطع دیگر،‌بهبود وضعیت آموزشی،‌ بهبود وضعیت امکانات آموزشی و پرورشی و از همه مهمتر استخدام آموزگاران متخصص و متعهد در مدارس دولتی رقابت را با مدارس خصوصی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که اقبال به سوی مدارس دولتی بیشتر شده و مدارس خصوصی و غیر انتقاعی از چشم بیفتد.
هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای آینده کشور است، هم آینده نزدیک و هم آینده دور،‌ پس برای تربیت فرزندان ایران اسلامی باید آموزش و پرورشی باشد که بر اساس اصول اخلاقی و فرهنگ ایرانی اسلامی تربیت شده باشد.
مدارس خصوصی و پولی بخشی از فرزندان ایران را تافته جدا بافته از کشور بار می‌آورد که بر اساس آمارها اکثر آنها پس از پایان تحصیلات چه در مقطع دبیرستان و چه در مقطع دانشگاه، ایران را ترک می‌کنند. برای تک تک آنها در داخل کشور هزینه شده اما با مهاجرت خود به کشور بیگانه خدمت می‌کنند. آموزش و پرورش نیازمند تحول و تصمیمات جدی است که راه آن را رهبری نشان دادند.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdok0f5yt0x56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی