شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
کد مطلب : 125784

واقعیت‌های یک مراسم

گویی جهان متوقف است و صرفا یک خبر حق انتشار دارد و دیگر هیچ و آن خبر تاج گذاری چارلز سوم در انگلیس آن هم در قرن بیست و یکمی است که...
گویی جهان متوقف است و صرفا یک خبر حق انتشار دارد و دیگر هیچ و آن خبر تاج گذاری چارلز سوم در انگلیس آن هم در قرن بیست و یکمی است که جهان خود را محور دموکراسی و متکی به آرای مردم می داند. این رویه‌ای است که در روزهای اخیر رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همچون بی بی سی، من و تو، ایران اینترنشنال و.... در ابعاد گسترده‌ای اجرا می‌کنند.
آنها مراسم تاجگذاری را رویدادی نمادین، مذهبی، پر زرق و برق، با مفاهیم هنری، تاریخی هزار ساله، بی همتا، نشان فخر و توجه جهانی عنوان کرده چنانکه به ادعای بی بی سی مردم انگلیس هویت خود را در خاندان سلطنتی و نه در پرچم کشورشان جستجو می‌کنند. در کنار داستان سرایی در باب مراسم و اداب و رسوم درباره تاج گذاری پادشاه انگلیس در حالی یادآور رفتارهای این رسانه‌ها بویژه بی بی سی در قبال مراسم‌های خاندان سلطنتی است که در باب این رفتارها چند نکته قابل توجه است.رسانه‌های مذکور در حالی برآنند تا مردم انگلیس را شیفته سلطنت و مراسم‌های مذکور معرفی نمایند که شواهد امر نشانگر موج گسترده نارضایتی مردمی از حاکمیت سلطنت برکشورشان است. این اعتراضات چنان بوده است که پیش از آغاز مراسم تاج گذاری گراهام اسمیت رهبر بزرگترین جنبش ضد سلطنت انگلیس از برنامه‌ریزی اعضای این گروه برای برپایی تظاهرات اعتراضی در مراسم تاج‌گذاری «چارلز سوم» و حمل پلاکاردهایی با شعار «تو شاه من نیستی» خبر داده بود که البته در چارچوب سرکوب اعتراضات مردمی پیش از آغاز مراسم وی و صدها نفر دیگر بازداشت شدند.
بر اساس یک نظرسنجی شرکت یوگاو ، حمایت از سلطنت در انگلیس که در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۳ درصد بود اکنون به ۵۳ درصد کاهش یافته است. ۷۸ درصد جوانترها اعلام کردند خاندان سلطنتی در نظرشان اهمیتی ندارد و موضوعی نیست که به آن علاقمند باشند. موج گسترده اعتراض‌ها چنان است که دولتمردان انگلیس را با چالشهای امنیتی مواجه ساخته است چنانکه حدود ۱۵۰ میلیون پوند از مبلغ ۲۵۰ میلیون پوندی هزینه مراسم صرف استقرار افسران پلیس و تدابیر امنیتی مراسم خواهد شد.
در حوزه اقماری نیز مقامات بسیاری از اقمار از جمله نیوزلند، استرالیا، اسکاتلند، ولز خواستار استقلال شده اند همچنین رهبران بومی دوازده کشور عضو حامعه مشترک المنافع از چارلز سوم، پادشاه بریتانیا خواسته‌اند تا به خاطر آنچه که «قرن‌ها تبعیض نژادی استعماری، برده‌داری، نسل‌کشی و سرقت فرهنگی» دولت‌های بریتانیا نامیده‌اند از این ملل رسما عذرخواهی کند. نکته قابل توجه همزمان با این مراسم فقر و بحران اقتصادی جاری بر انگلیس است. در حالی که آمارها از تورم بالای ده درصدی و نیز ناچاری مردم برای انتخاب میان غذا و گرم کردن خانه حکایت دارد و در ماه‌های اخیر بسیاری از اتحادیه‌ها در اعتصاب و تظاهرات خیابانی به سر می‌برند که رسانه‌های مذکور با فخر فروشی و خودبرترپنداری انحصارگرایانه خاندان سلطنتی به تشریح طلا و جواهرات و تشریفات استفاده شده در این مراسم از تاج سلطنت گرفته تا کالسکه و جواهرات به کار رفته در لباس و وسایل چارلز پرداختند.
نکته قابل توجه مهم در رفتار این رسانه‌ها یک بام و دوهوای رفتاری آنها است که در حالی که این شبکه در قبال مسائل مذهبی و دینی و آیینی سایر کشورها آن را رفتارهای پوسیده، خرافه، بی ارزش عنوان و عبور از آنها را شجاعت، حقوق بشر، ازادی و متجدد بودن و به روز بودن می‌نامند اما در رفتاری صد درصد متناقض با این رویه آداب دینی و مذهبی در باب تاجگذاری چارلز را مهمترین و جذاب ترین بخش مراسم عنوان می‌کنندکه باید به بهترین نحوه برگزار و حتی عوام نیز به خاطر اهمیت و قداست این امر حق دیدن آن را ندارند آنها رسما مراسم تاج گذاری را اقدامی مذهبی و پر زرق و برق عنوان می‌کنند..
در همین حال این رسانه‌ها در قبال سایر کشورها در حالی توجه به خواسته‌های نسل جوان و کنار نهادن دیدگاه‌های سایر اقشار جامعه و آنچه افراد سنت گرا و مسن می‌نامند را ترویج و برای تحقق آن نسخه آشوب و اغتشاش می‌پیچند که در قبال داخل انگلیس و مقوله‌ای همچون پادشاهی انگلیس ضمن اذعان به مخالفت و بی توجهی ۷۸ درصد جوانان به مسئله پادشاهی و تاکید آنها بر تشکیل نظام جمهوری این خواسته را امری مردود و بی اعتبار و غیر ارزشی عنوان و لزوم توجه و احترام به دیدگاه‌ها سنتی یا همان کهنسالان حامی سلطنت را ترویج و سرکوب نسل جوان را امری مجاز و قانونی در چارچوب حفظ ارزش‌ها عنوان می‌کنند.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcevn8zejh8wfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی