يکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
کد مطلب : 126866

سخنان سنجیده در آستانه سالگرد اغتشاشات

هر جامعه‌ای برای ادامه حیات خود نیازمند آرامش، آسایش فکری و تحرک سازنده و فعال است، اگر هر یک از این مؤلفه‌ها تضعیف یا نابود شود، راه برای پیشرفت دشوار و سنگلاخی خواهد شد و رسیدن به قله‌ای که رهبر معظم انقلاب نوید آن را داده‌اند سخت‌تر خواهد گشت.
انقلاب اسلامی ایران در بدو پیروزی تاکنون با هجمه‌های سنگینی از سوی دشمنان خارجی و عوامل نفوذی و سرسپرده خود در داخل کشور روبرو بوده است.
با این حال اما توانسته با همراهی مردم توطئه‌ها را پشت سر بگذارد گرچه مشکلات زیادی را هم سبب شده است و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.
قطعاً اگر نبود آن دشمنی‌های خارجی و داخلی، تحریم‌ها،‌ تهدیدات و جنگ، پیشرفت‌های ایران اسلامی بسیار چشمگیرتر از اکنون می‌بود.
اکنون در هفته دولت قرار داریم؛ دولت‌ها با رؤسای جمهور متفاوتی در ایران بر سر کار آمدند و رفتند و هر یک از آنها نقاط ضعف و قوتی داشتند. اکنون دولت سیزدهم دو سال از عمر دوره نخست خود را سپری کرده است و با وجود ضعف‌هایی که داشته، توانسته چالش‌ها و مشکلات موجود کشور را به اندازه‌ای سامان دهد و تلاش زیادی کرده تا یک ثبات نسبی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کشور حاکم کند.
گرچه برای ایجاد چنین فضایی فراز و نشیب‌های تندی هم پشت سر گذاشته شده اما ایستادگی مردم اجازه نداد تا توطئه‌های سنگینی که برای ایران تدارک دیده شده بود،‌ عملیاتی و پیروز شود. تلاش زیادی از سوی دشمنان انجام شد تا فضای کشور ناامن شود و آشفته گردد تا پیشرفت از حرکت بایستد.
سال گذشته بود که فتنه‌ای بزرگ بر سر فوت مرحوم مهسا امینی شکل گرفت و ماه‌ها کشور درگیر آن بود، شرایطی که پس از اعمال محدودیت‌های کرونایی، در کشور باعث شد تا وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور آشفته شود. کرونا تأثیر منفی زیادی بر اقتصاد کشور گذاشت و می‌رفت تا محدودیت‌ها به کل برچیده شود که آشوب‌های شهریور 1401 آغاز شد.
به سالگرد این آشوب‌ها نزدیک می‌شویم و با نزدیکتر شدن به آن، فضای مجازی، رسانه‌های جبهه دشمن همچون اینترنشنال، بی بی سی فارسی، من و تو، صدای آمریکا و ده‌ها شبکه‌ ماهواره‌ای دیگر در تلاش‌اند تا زمینه را برای آشوب‌های سالگرد آن اتفاق فراهم کنند.
برای خنثی کردن چنین فضایی، علاوه بر آن که باید دستگاه‌های ذیربط آمادگی و هوشیاری لازم را داشته باشند و تقویت کنند، فضای اظهار نظرات در باره وقایع سال گذشته نیز باید سنجیده، منطقی، عاقلانه و محاسبه شده باشد.
همانگونه که گفته شد، کشور اکنون به یک ثبات سیاسی و اقتصادی رسیده و با اقدامات قابل توجهی که دولت در زمینه دیپلماسی خارجی مبتنی بر اقتصاد انجام داده، می‌توان امیدوار بود که ادامه این روند، شرایط سخت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید به شرط آن که همچنان آرامش همراه با تلاش در کشور حاکم باشد.
برای ادامه چنین فضایی در کشور، سخنان و مواضع هم باید سنجیده باشد، هر شخص و جریانی در کشور که دل در گرو ایران، مردم، انقلاب و آرمان‌های آن دارد، باید از سخنان تحریک آمیز که خوراک به رسانه‌های جبهه دشمن می‌دهد پرهیز کند.
هر سخن ناسنجیده‌ای از سوی رسانه‌های دشمن رصد شده و با تنظیم و تدوین خبر به طور خاص و جهت دار از سوی آنها به طور گسترده در فضای مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری به افکار عمومی مردم ایران بمباران خبری می‌شود تا تأثیر خود را بگذارد.
در این میان دستاوردهای دولت در صحنه بین‌المللی همچون پیوستن به بریکس که یک اتفاق اقتصادی برگ برای کشور است و پیش از آن پیوستن به شانگهای،‌ می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد، اما اگر فضای کشور آشوب و اغتشاش باشد، چنین اتفاقی بر روند به ثمر رسیدن پیوستن به این دو سازمان اقتصادی از بین خواهد رفت و بی‌تأثیر خواهد شد.
نگاهی به اظهارات مقامات کشورهایی که رفتاری خصمانه با ایران دارند نشان می‌دهد که از پیوستن ایران به بریکس عصبانی هستند و برای بی اثر کردن نتایج آن تلاش می‌کنند و می‌توان تلاش آنها را در این روزها و در آستانه سالگرد آشوب‌های سال گذشته به وضوح دید.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcg339q3ak9x74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی