چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد مطلب : 126909

گام‌های جدید علیه تروریسم

در تقویم کشور هشتم شهریور به عنوان روز ملی مبارزه با تروریسم نام گذاری شده است. روزی که مناسبت آن پاسداشت هشتم شهریور 1360 است که در یک اقدام تروریستی آشکار که مدعیان حقوق بشر غربی همچنان در برابر آن سکوت کرده‌اند شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر كشورمان و تنی چند از همراهان آنها قربانی جنایت تروریستی شدند.
نگاهی به آنچه از آن زمان تا به امروز بر ایران گذشته است بیانگر زنجیره‌ای از رفتارها و طراحی‌های تروریستی است که از سوی دشمنان این سرزمین اجرا شده و قربانیان بی‌شماری بر جای گذاشته است. تروریسم نظامی در قالب حمایت از رژیم صدام در طول 8 سال جنگ تحمیلی، حمایت از گروه‌های تروریستی همچون منافقین که دستشان به خون بیش از 17 هزار ایرانی آغشته است، گروه‌های تروریستی همچون جیش الظلم، کوموله، پژاک، الاحوازیه و... از ابعاد این تروریسم نظامی بوده است.
همچنین گروه تروریستی در ابعاد برون مرزی با هدف تاثیرگذاری بر ایران اجرا شده است چنانکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا رسما به تاسیس القاعده اذعان می‌کند و ترامپ نیز داعش را ساخته دست اوباما عنوان می‌کند. هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از سوی ناو وینسنس و نیز تروریسم دولتی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی را نیز باید به این تروریسم افزود.
دلاور مردان ایران زمین در نیروهای مسلح با تکیه بر دانش بومی در حوزه هوایی، زمینی، دریایی و پدافندی و نیز حضور مستشاری در سوریه و عراق توانسته‌اند پاسخی همه جانبه به این مدل تروریسم تحمیلی بدهند هر چند که تحرکات کور تروریستی نظیر آنچه در شاه چراغ صورت گرفته ادامه دارد اما در نهایت ایران توانسته پاسخی همه جانبه به دشمنان بدهد.
بعد دیگر تروریسم تحمیلی علیه ایران را تروریسم سیاسی تشکیل می‌دهد که با ایران هراسی به دنبال انزوای جمهوری اسلامی بوده‌اند که عملکردهای قابل توجه دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای همسایه و عضویت در شانگهای و بریکس تا حدود زیادی با این تروریسم مقابله کرده است که وادار شدن آمریکا به کنار نهادن زیاده خواهی‌ها در تبادل زندانیان و آزاد سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران را باید به آن افزود.
بعد دیگر تروریسم تحمیلی به ایران را تروریسم متهم سازی به جای پاسخگویی تشکیل می‌دهد. غرب همواره با پرونده‌های حقوق بشری، هسته‌ای، ایران هراسی بر آن بوده‌ است تا با سیاست پرسش‌گری از پاسخگویی به جنایاتش پیشگیری نماید.با توجه به اینکه اقدام نظامی و سیاسی برای مقابله با تروریسم دولتی و بنیانگذاران تروریسم امکان پذیر نیست راهکار نهایی رویکرد به مجازات و محاکمه آمران و عاملان اصلی تروریسم بهره‌گیری از ظرفیت‌های قضایی و حقوق بین الملل است. به عبارتی دقیق‌تر اقدام اخیر قوه قضائیه در اعلام حکم علیه تروریسم آمریکا در کودتای نقاب و اعلام جریمه 330 میلیون دلاری علیه آن بازگشایی بعد جدیدی از مبارزه ایران با تروریسم است که می‌تواند با بازخواست سرکرده‌های اصلی تروریسم که همان آمریکا و کشورهایی همچون انگلیس می‌باشد امنیتی فراگیر را در منطقه و جهان برقرار سازد.
یکی از مهمترین تروریسم‌های دولتی غرب علیه ملت ایران را در وضع تحریم‌ها می‌توان مشاهده کرد. بر اساس گزارش رسمی خانم «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه ( شهریور سال گذشته) تحریم‌ها علیه ایران غیر قانونی، غیر انسانی، ضد بشریت، ناقض تمامی قوانین بشر دوستانه و منشور ملل متحد است و عاملان و آمران آن باید بازخواست و مجازات و تحریم‌ها سریعا لغو گردد. در کنار مسائلی همچون گزارش خانم دوهان که برای مقابله با تروریسم اقتصادی غرب باید پیگیری گردد، ضعف‌های داخلی و بعضا اشتباه محاسباتی در پیاده کردن نسخه‌های نئولیبرالی در گذشته موجب شده تا همچنان کشور تحت تاثیر تروریسم اقتصادی تحمیلی قرار داشته باشد که برنامه‌ ریزی سراسری با همت واحد مردم و دولتمردان امری ضروری می نماید که اقدام اخیر متخصصان ایرانی در راه اندازی فاز 11 پارس جنوبی نشانگر توانایی کشور در تحقق این مهم است.
نکته پایانی آنکه بعد جدید تروریسم غرب علیه ایران را تروریسم ادراکی تشکیل می‌دهد که محور آن را نیز تحقیر سازی، ناامید سازی، نادیده انگاشتن دستاوردها و بزرگ‌نمایی کاستی‌ها، جا به جا کردن جای  ارزشها با ضد ارزشها و... با چاشنی اغتشاش و تجزیه طلبی تشکیل می‌دهد که فضای مجازی نقشی اساسی در آن دارد. آنچه در حوزه مبارزه با تروریسم باید مورد توجه قرار گیرد، همین تروریسم ادراکی است که تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی ایران را هدف قرار داده است که مقابله با آن نیازمند ابتکار عمل‌های بسیار ویژه در حوزه فرهنگی است.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdce7p8zojh8woi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی