سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
کد مطلب : 127132

آیا زور دولت به بانک‌ها نمی‌رسد؟

بانک‌ها برای سرمایه گذاری، رونق اقتصادی و تسهیلگری تأسیس شده‌اند تا مردم از مزایای آنها بهره ببرند و بانک‌ها هم سود منطقی، مشروع و قانونی خود را داشته باشند.
فلسفه وجودی بانک و بانکداری سرمایه گذاری در جهت تولید است اما در ایران این اتفاق برعکس می‌افتد،‌ یعنی بانک‌ها در ایران بجای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و ایجاد اشتغال که یک سرمایه‌گذاری ریشه‌ای است و ایجاد اشتغال می‌کند و رونق اقتصادی را به همراه دارد، بیشتر سعی بر بنگاهداری و دلالی دارد تا سرمایه‌گذاری چرا که به سود آنی و بیشتر به دلیل اوضاع اقتصادی متغیر گرایش دارد.
چنین وضعیتی باعث شده تا برخی از بانک‌ها که تعداد آنها هم کم نیست، سعی کنند سرمایه‌های خود را که بیشتر سپرده‌های مردم است، به خرید و فروش، ملک، زمین و ساخت و سازهای بزرگ هزینه کنند.
حتماً نام انواع‌ «مال‌ها» به گوشتان خورده است که بیشتر آنها را سهامداران بزرگ برخی بانک‌های خصوصی ساخته‌اند. این مال‌ها مکان‌هایی شیک و لاکچری است که هر کسی را توان رفتن به آن را ندارد چرا که برای حضور در آنها باید با کارتی پر پول وارد شد.
البته در این زمینه آنهایی که اجازه ساخت چنین مکان‌ها و مال‌هایی را هم داده‌اند مقصرند و باید بازخواست شوند.
چندی پیش بود که دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به طرحی مزین شد که در مقابله با بنگاهداری بانک‌ها ترسیم شده بود،‌اما این دیوارنگاره در کمترین زمان ممکن پایین کشیده شد و تعجب همگان را به ویژه افکار عمومی را به خود جلب کرد.
پسرش این بود که چرا دیوارنگاره از میدان ولیعصر زودتر از موعد برداشته شد؟
منابعی اظهار کردند که این دیوار نگاره که مزین به سخنی از رهبر معظم انقلاب بود، به دلیل فشار برخی روسای بانک‌ها پایین آورده شد که اگر چنین باشد نفوذ و قدرت بانک‌هایی را نشان می‌دهد که بنگاهداری می‌کنند و آن دیوارنگاره و آن سخن رهبری به مذاقشان خوش نیامده است.
این که متولی دیوارنگاره و شهرداری تهران چرا زیر بار فشار رفته و آن را پایین آورده‌اند نیز خود پرسشی است که باید پاسخ داده شود.
در دیوارنگاره به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشته شده بود؛«بانک ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاهداری کنند»
حضرت آیت الله خامنه‌ای در چند نوبت نسبت به عملکرد بانک‌ها انتقاد داشتند و آن را در دیدارهایی که اعضای دولت با ایشان داشتند مطرح کرده‌اند و خواهان اصلاح رویه بنگاهداری بانک‌ها شده‌اند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهور و اعضای هیئت دولت در تاریخ (۱۳۹۷/۶/۷) ضمن انتقاد از «بنگاه‌داری بانک‌ها» و «کارهای هزینه‌آور» دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی، فرمودند: «بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق، مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.»
ایشان در همان دیدار می‌فرمایند؛«چرا بانک‌ها مشکل نقدینگی پیدا می‌کنند برای اینکه شعبه زیاد می‌کنند. برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان می‌سازند. بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌ها است. بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست.»
بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل عملکرد برخی از بانک‌های دولتی و خصوصی است، در جایی که برخی بانک‌ها بجای گره گشایی از مشکلات اقتصادی کشور و مردم مشغول خرید و فروش ارز، دلار، سکه، طلا و ملک و زمین هستند و بیشترین خانه‌های خالی در کشور متعلق به چند بانک است، اوضاع اقتصادی کشور بهبود نخواهد یافت و یک بار برای همیشه باید تکلیف وظایف بانک‌ها روشن شود و اصلاحات عمیق در ساختار بانکداری در ایران اعمال شود تا شاهد تغییرات مثبت در اقتصاد کشور باشیم.
آیا زور دولت و دولت‌ها و دیگر قوا به بانک‌ها نمی‌رسد؟
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcds50fxyt0xf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی