چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
کد مطلب : 127214

پیام‌هایی که به پرواز در آمد

رزمایش پهپادی مشترک ارتش کشورمان از سه شنبه آغاز شده است. در همین چارچوب نیز در ادامه مراحل اصلی رزمایش مشترک پهپادی ارتش، پهپاد کمان ۱۹ برای نخستین بار با انجام پرواز به چرخه عملیاتی ارتش وارد و عملیات اخلال هواپایه و اقدامات جنگ الکترونیک نیز در حوزه پهپادی با موفقیت اجرا شد.عملیات اختلال در ارتباط پهپادی به صورت هواپایه و توسط پهپادهای ابابیل ۴ و کمان ۱۹ با موفقیت اجرا شد.پهپاد ابابیل۵ توانست عملیات رصد و‌ شناسایی رزمناو اورلیبرک آمریکایی را به مدت حدود ۲۴ ساعت‌ در شمال اقیانوس هند را انجام دهد. این رزمایش و بهره‌گیری از توان پهپادی برای تامین امنیت کشور و منطقه در حالی صورت می‌گیرد که در باب این رزمایش چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه‌ هیچگونه فعالیت اقتصادی بدون توجه به مولفه‌های امنیتی محقق نخواهد شد و کشوری می‌تواند در چارچوب رشد اقتصادی گام بردارد که ابتدا زمینه‌های امنیتی در برابر تهدیدات بیرونی را فراهم ساخته باشد. رزمایش‌های نیروهای مسلح در سطوح هوایی، دریایی، زمینی ، پدافندی و پهپادی و موشکی پیام‌ آور بیداری مردان این سرزمین در تامین سراسری امنیت کشور در کنار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی برای فعالان حوزه اقتصادی و دولتمردان برای تحقق مطالبات و اهداف اقتصادی مردم و کشور می‌باشد.
دوم آنکه این رزمایش با بهره‌گیری از توان بومی و دانش متخصصان فنی کشورمان پس از ارسال ماهواره نور 3 به فضا بعد دیگری از توان علمی و فنی جوانان ایران زمین را به رخ جهانیان می‌کشد. اقدامی که فعل خواستن و توانستن را با معنای حقیقی تعریف کرده و نشان می‌دهد می‌دهد که تحریم و تهدید نمی‌تواند اراده ملت‌های بزرگ برای رسیدن به اهدافشان را متزلزل سازد. در همین حال این رزمایش‌ها پاسخی به آنانی است که در چارچوب امیدزدایی و تحقیر سازی ملت ایران همواره ادعای ایرانی فقط می‌تواند آبگوش بز باش بپزد را عنوان می‌کنند.
سوم آنکه برگزاری این رزمایش در آستانه غروب تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت در آخر مهر ماه، بیانگر شکست طراحی‌های اروپا و آمریکا برای حفظ غیر قانونی تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران است. ایران بر اساس قطعنامه شورای امنیت از آخر مهر ماه حق هرگونه آزمایش موشکی و پهپادی و خرید و فروشی در این حوزه را دارد و هیچ تحریمی علیه آن نباید باقی بماند. اروپا و آمریکا با ادعاهای واهی بر ادامه تحریم‌های یک جانبه در این حوزه تاکید کرده‌اند حال آنکه این رزمایش شکست زودهنگام این تحریم‌ها را آشکار می سازد در عین آنکه می‌تواند زمینه ساز جذب مشتریان برای پهپادهای ایرانی نیز باشد.
چهارم آنکه هر چند که غرب در فضای رسانه‌ای به دنبال القای نگرانی منطقه از توان موشکی و پهپادی ایران است اما برگزاری این رزمایش و واکنش کشورهای منطقه در قبال آن بیانگر دو نکته محوری می‌باشد. اولا ایران در تامین امنیت خویش و منطقه با هیچ طرفی تعارف ندارد و اقتدار خویش را در این زمینه به کار خواهد گرفت. ایران چنانکه در حوزه زمینی توانست مبارزه با تروریسم را محقق و امنیت را به منطقه بازگرداند در عرصه هوایی و دریایی نیز این روند را ادامه داده و توان پهپادی آن در این چارچوب می باشد. تهران تاکید دارد که در تامین امنیت منطقه و همسایگان هرگز کوتاهی نخواهد داشت در عین آنکه پاسخی سخت و خشن به هر متجاوز و بحران سازی علیه امنیت خود و منطقه خواهد داد.
ثانیا واکنش کشورهای منطقه و تاکید آنها بر توسعه همه جانبه روابط با ایران نشانگر واهی بودن ادعاهای ایران هراسانه غرب است. روند تحولات ما‌ه‌های اخیر منطقه از جمله توسعه روابط ایران و عربستان و نیز اجرایی شدن توافقنامه‌های امنیتی ایران و برخی کشورهای منطقه علیه تروریسم و تجزیه طلبان از اعتماد سراسری به ایران حکایت دارد که خود سندی بر واهی بودن ادعای غرب مبنی بر نگرانی منطقه از توان پهپادی و موشکی ایران است.
 به هر تقدیر می‌توان گفت که توان پهپادی کشورمان پیام آور اقتدار ملتی بزرگ است که با تکیه بر داشته‌های درونی و جوانان این مرز و بوم توانسته به قدرتی تاثیر‌گذار در معادلات منطقه‌ای و جهانی مبدل گردد چنانکه غرب که زمانی پهپادهای ایرانی را فتوشاپ می‌نامید امروز رسما به اقتدار و توان بالای پهپادهای ایرانی اذعان داشته و آن را تهدیدی برای غارت‌گری خود در منطقه و جهان عنوان می‌کند.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcezf8zejh8wwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی