دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
کد مطلب : 127326

اعتراف غیرمستقیم

دومین هفته از دفاع مشروع ملت فلسطین در قالب طوفان الاقصی و محوریت غزه در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که در یک سوی معادله ساکنان غزه همچنان بر مقاومت در برابر ارتش متجاوز صهیونیستی تاکید دارند و در سوی دیگر معادله نیز رژیم صهیونیستی با بهره گیری از حمایت‌های همه جانبه غرب بویژه در عرصه رسانه‌ای به کشتار مردم مظلوم غزه ادامه می‌دهد. فلسطینی‌ها بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد و دفاع مشروع عملیات طوفان قدس را طراحی و اجرا کرد‌ه‌اند حال آنکه واکنش رژیم صهیونیستی نسل کشی در غزه بوده است که خود نمود عینی جنایت جنگی است. در کنار آنچه این روزها در میدان جنگ جریان دارد نکته قابل توجه نوع واکنش کشورهای غربی با کلید واژه ایران است.
 مقاماتی فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، اتحادیه اروپا و آمریکا در حالی عنوان می‌کنند که سندی بر حمایت ایران در جنگ از حماس وجود ندارد که جمله‌ای قابل توجه در سخنان آنهاست و آن درخواست میانجی‌گری تهران برای پایان حملات دفاعی حماس به سرزمین‌های اشغالی است. پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز عنوان کرد که این اتحادیه از ایران انتظار دارد از نفوذ خود بر حماس برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه استفاده کند. کاخ الیزه نیز اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی تأکید کرده که ایران با توجه به روابطش با حماس و حزب الله مسئول است و باید با همه توان برای جلوگیری از تنش منطقه‌ای اقدام کند.هر چند که این نوع سخنان همزمان با ادعاهای تهدید آمیز نیز بوده است اما این نوع مواضع و درخواست‌ها از ایران بیانگر چند اصل کلیدی است.
نخست آنکه درخواست برای میانجی‌گری سندی آشکار بر اعتراف غرب به شکست نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در برابر گروهی کوچک به نام حماس است. هر چند که رسانه‌های غربی تلاش دارند تا با برجسته سازی حملات نظامی صهیونیستی و ادعای حمله زمینی، اقتدار ظاهری را برای صهیونیست‌ها نشان دهند اما درخواست میانجی گری غرب از ایران نشانگر واهی بودن این ادعا است بگونه‌ای که می‌توان گفت دستاورد بزرگ صهیونیست‌ها در این جنگ کشتار گسترده زنان و کودکان غزه است که برتری تلفاتی این رژیم را رقم زده است. دوم آنکه این درخواست‌ها نشانگر اقتدار و توانایی مقاومت است که از یک سو در غزه رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرده است و از سوی دیگر در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی نیز حزب الله به هر تحرک صهیونیست‌ها واکنشی همسان را می‌دهد بگونه‌ای که در نهایت صهیونیست‌ها مجبور به تخلیه شهرک‌های اشغاگر در این مناطق شده‌اند.
سوم آنکه غرب سالهاست که ادعای انزوای ایران را سر داده و مدعی هستند که با تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری و هوشمند توانسته‌اند ایران را از معادلات منطقه‌ای و جهانی به حاشیه برانند. در طی ده روز گذشته از جنگ غزه از یک سو دستگاه دیپلماسی ایران با سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه و رایزنی‌های تلفنی جهت اجماع جهان اسلام برای برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی اقدام کرده است و از سوی دیگر رئیس جمهور نیز رایزنی‌های متعددی با سران ترکیه، روسیه، عربستان و... داشته است که بیانگر اهمیت و جایگاه ایران در معادلات منطقه است. از سوی دیگر نیز غربی‌ها به رغم اتهام زنی‌های واهی در باب نقش ایران در این جنگ رسما خواستار میانجی‌گری ایران جهت پایان آن شده‌اند.
مجموع این تحولات نشان می‌دهد که طراحی غرب برای انزوای ایران عملا با شکست مواجه شده است و حتی آنها نیز دیگر توان کتمان این نقش آفرینی را ندارند. در این میان ایران ضمن تاکید بر حق ملت فلسطین در دفاع مشروع در برابر اشغالگران، خواستار مشارکت جهانی در کمک های بشر دوستانه به مردم غزه و مجازات رژیم صهیونیستی به عنوان عامل این بحران شده‌ است. نکته مهم تفاوت دیدگاهی ایران با نگاه و رایزنی‌های غربی‌ها در قبال مسئله فلسطین است چنانکه مقامات ایران در تماس و دیدار با مقامات سایر کشورها بر لزوم کمک‌های انسانی و بشر دوستانه به غزه تاکید داشته‌اند حال آنکه سران آمریکا و اروپا رسما بر حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی برای تشدید جنایت در غزه تاکید نموده‌اند. رفتاری که پرده‌ای دیگر از ماهیت ضد بشری و ضد انسانی غرب برداشته و نشان می‌دهد که این مدعیان حقوق بشر همچنان در تفکرات غرب وحشی با کشتارهای خونین به سر می برند.  

قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdciryazqt1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی