دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
کد مطلب : 127448

اعترافی که دیده نشد

دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی در حالی چهارمین هفته را سپری می کند که یکی از نکات مهم و تامل برانگیز در قبال این جنگ را فشارهای سنگین غربی بر گوترش دبیر کل سازمان ملل برای تغییر مواضعش تشکیل می‌دهد.وزارت خارجه صهیونیست‌ها  اعلام کرد که «اظهارات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مورد جنگ غزه و اینکه علت حمله ۷ اکتبر حماس، 56 سال جنایت و اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده، خشم‌برانگیز، عجیب و لکه ننگی بر پیشانی او و سازمان ملل است و گوترش باید به خاطر آن عذرخواهی نماید». مقامات آمریکایی و انگلیسی نیز سخنان وی را برتابیده و آن را محکوم کرده‌اند. حال این سوال مطرح است که  به رغم آنکه سازمان ملل تاکنون اقدام چندانی در قبال جنگ غزه نداشته، چرا صهیونیست‌ها و غرب چنین علیه یک جمله وی موضع گیری داشته‌اند؟
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خوستار توجه به زمینه‌هایی شد که باعث پدیدآیی عملیات ۷ اکتبر علیه رژیم صهیونیستی شده‌اند. او گفت: «این حمله در خلاً اتفاق نیفتاد... و مردم فلسطین ۵۶ سال تحت اشغال خفه‌کننده قرار داشته‌اند.» این سخنان، در حالی مطرح شده است که این کلام بیانگر چند نکته مهم و اساسی است
نخست آنکه اذعان به 56 سال اشغال خفه کننده علیه فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها که البته تاریخ جنایات انگلیسی‌ها در دوره قیومیت بر فلسطین (از سال  1917 ) و نیز از زمان تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی (1948 که تا به امروز 75 سال می شود) را نیز باید به آن افزود اعترافی آشکار به ماهیت اشغالگرد و عاصب صهیونیستی و مظلومیت ملت فلسطین است که تکه تکه سرزمین آن به اشغال در آمده و هر روز بر میزان درد و رنج این ملت در قالب تروریسم نظامی، اقتصادی و سیاسی صهیونیستی افزوده شده است. سخنان گوترش یعنی آنکه طوفان الاقصی اقدامی کاملا مشروع و مطابق با قوانین حقوق بشری، بشر دوستانه و منشور ملل متحد است که در قالب دفاع مشروع صورت گرفته است و ادعای تروریستی بودن و غیر قانون بودن این عملات کاملا مردود و غیر قابل پذیرش است.
دوم آنکه سخنان گوترش مبنی بر 56 سال تحت اشغال بودن به معنای اعتراف رسمی به ماهیت ضد انسانی و اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی که امنیت و صلح جهانی و حقوق ملت فلسطین برای داشتن سرزمین و امکانات اولیه زندگی را نقض کرده است. به عبارتی دقیق‌تر گوترش رسما عنوان کرده است که برخلاف ادعای غربی‌ها اقدامات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه نه دفاع از خود نه حفظ سرزمین و نه مطابق منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است بلکه این رژیم متجاوزی اشغالگر با ماهیتی جنایتکارانه است.
سوم آنکه سخنان گوترش در باب زمینه‌های طوفان الاقصی بیانگر آن است که کشورهایی که به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازند رسما و قانونا شریک جنایات این رژیم و عامل تشدید درد و رنج ملت فلسطین هستند. در همین حال رسانه‌های غربی که طی این سه هفته تمام قد به حمایت از جنایات صهیونیست‌ها پرداخته و با تطهیر این رژیم به دنبال جابه جایی جای ظالم و مظلوم بوده‌اند نیز مشارکتی رسمی در جنایات این رژیم دارند. رسانه‌هایی که اخلاق حرفه‌ای و انسانیت را قربانی منافع سیاسی دولتمردانشان کرده و دندان‌های خویش را بر پیکر شهدای غزه فرو کرده‌اند، شریک این جنایت بزرگ هستند.
چهارم آنکه سخنان گوترش از یک سو بیانگر مشروع بودن حمایت‌های کشورها و ملت‌هایی است که در کنار فلسطین قرار گرفته‌اند و تلاش دارند تا ضمن پایان اشغالگری صهیونیست‌ها، حقوق قانونی ملت فلسطین را به آنها باز گردانند. از سوی دیگر سخن گوترش باطل بودن ادعاها و اتهامات غرب که سعی دارند تا حامیان فلسطین را به یهودستیزی و حمایت از تروریسم متهم سازند را آشکار می‌سازد و نشان می‌دهد که عملکرد کشورهایی که رسما بر حمایت از فلسطین تاکید دارند امری مشروع، قانونی، انسانی، حقوق بشری است که اتفاقا از سوی ملت‌های جهان نیز مورد تایید قرار گرفته است که تظاهرات جهانی در حمایت از فلسطین و حامیانش سندی بر این مهم است. این سخنان در کنار رای قاطع مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از فلسطین نشان داد که دوران یک جانبه گرایی غرب و بزن در رویی صهیونیست‌ها به پایان رسیده است و جهان در مسیر چند جانبه گرایی ضد سرمایه داری در حرکت است که مقاومت نقشی تعیین‌کننده در آن دارد.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcdo50fjyt0xo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی