پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
کد مطلب : 127482

او از چه می‌گوید؟

پس از مدت‌ها که آمریکایی‌ها ادعاهای تکراری و نخ نما شده خود درباره نقش ایران در جنگ اوکراین را کنار گذاشته بودند در اقدامی تامل برانگیز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا غروب در سنای این کشور مدعی شد پیروزی روسیه بر اوکراین با حمایت ایران، مسکو و تهران را جسور می‌کند. وز
یر خارجه آمریکا در اظهاراتی در کنگره گسترش روابط ایران و روسیه را جزو نگرانی‌های جدی کشورش توصیف کرد.وزیر خارجه آمریکا که در جمع قانونگذاران آمریکایی حضور داشت مدعی شد کمک‌های روسیه به ایران در زمینه فناوری می‌توانند علیه اسرائیل یا آمریکا مورد استفاده قرار بگیرند. این ادعاها که هرگز نیز سندی برای آنها ارائه نشده در حالی از سوی بلینکن مطرح شده است که در باب چرایی آن چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه بایدن رئیس جمهور آمریکا در حالی جنگ اوکراین را مولفه‌ای برای انتخابات 2024 و البته نمایش قدرت جهانی آمریکا و حفظ سلطه بر اروپا و فشار بر روسیه و چین می‌داند که مجلس نمایندگان جمهوریخواه با درخواست دهها میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده است. بایدن در حالی برآن بوده تا کمک به رژیم صهیونیستی را با بودجه درخواستی برای اوکراین ترکیب تا ابزار فشاری بر کنگره باشد که جمهوریخواهان کنگره با دور زدن وی طرح شامل کاهش بودجه سازمان جمع‌آوری درآمد دولت فدرال را برای بودجه کمک به رژیم صهیونیستی مطرح کرده‌اند که عملا شکستی برای بایدن است. این امر چنان بوده که کاخ سفید گفته است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، طرح مورد حمایت اکثریت جمهوریخواه کنگره برای تامین بودجه کمک‌های نظامی به اسرائیل بدون کمک نظامی به اوکراین را وتو خواهد کرد.
در این شرایط می‌توان گفت که بلیکن با تکرار ادعاهای ضد ایرانی بر آن بوده تا جمهوریخواهان کنگره را به پذیرش کمک به اوکراین سوق دهد چنانکه وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا درباره درخواست تکمیلی ۱۰۶ میلیارد دلاری جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد:«درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه پیوندهای روشنی دارند.» در همین حال آستین وزیر دفاع ایالات متحده در کمیته تخصیص سنا با بیان اینکه اگر آمریکا کمک مالی به اوکراین را متوقف کند، روسیه در درگیری بین دو کشور پیروز خواهد شد، درخواست ۴۴ میلیارد دلار بیشتر را به عنوان کمک نظامی و دیگر موارد به دولت کی‌یف مطرح کرد.وضعیت غربی‌ها در اوکراین چنان رو به وخامت است که در سخنانی که بیشتر مخاطبش کنگره آمریکا بوده، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در نروژ گفت، جنگ در غزه نباید به تضعیف اراده و توانایی غرب برای حمایت از اوکراین منجر شود.استولتنبرگ گفت: «زمستان جدید نزدیک است و باید منتظر حملات جدید علیه منابع انرژی و سایر زیرساخت‌های حیاتی  اوکراین باشیم.هیچ نشانه‌ای از برنامه ریزی روسیه برای صلح وجود ندارد. آنها برای جنگ بیشتر برنامه ریزی می کنند.وی ادامه داد: ما باید به حمایت از اوکراین ادامه دهیم. این یعنی سلاح‌های بیشتر.»
دوم آنکه آمریکا در حالی خود را موظف به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌داند که در عمل حتی فرماندهی عملیات حمله به غزه توسط آمریکایی‌ها نیز نتوانسته کمکی به این رژیم نماید که افزایش جنایات صهیونیست‌ها در غزه از جمله کشتار جبالیا سندی بر این مهم است. در همین حال به رغم هشدارهای آمریکا، سایر گروه‌های منطقه از حزب الله گرفته تا گروه‌های عراقی و انصارالله یمن علیه پایگاه‌های آمریکایی و اراضی اشغالی فعال شده‌اند. این وضعیت شکستی سنگین برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است که می‌تواند طراحی آنها برای دو تکه کردن غزه با اسکان تشکیلات خودگردان در شمال برای ایجاد جنگ فلسطینی فلسطینی با جنوب غزه را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در این شرایط می‌توان گفت که بلینکن با ادعاهای ضد ایرانی بر‌آن است تا از یک سو افکار عمومی را از وضعیت بحرانی رژیم صهیونیستی دور سازد و از سوی دیگر با یکسان معرفی کردن شرایط اوکراین و رژیم صهیونیستی و معرفی ایران به عنوان بازیگری که در هر دو پرونده ایفای نقش دارد، به توجیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بپردازد. به هر تقدیر می‌توان گفت آنچه از سوی بلینکن در کنگره مطرح شده است برگرفته از وضعیت بحرانی بایدن در عرصه داخلی و جهانی است که مقامات کاخ سفید را به تکرار ادعاهای واهی علیه ایران سوق داده است.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcbwzb85rhb5ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی