شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : 127507

نشانه‌هایی از یک نظم جدید

جهان دیروز بار دیگر شاهد بود که چگونه ملت ایران به پاس سالروز 13 آبان در اقصی نقاط کشور فریاد مرگ بر آمریکا سر داد. هر چند که دشمنان این سرزمین در طول یک سال گذشته برآن بوده‌اند تا در جنگ ادراکی و ترکیبی به زعم خویش از یک سو میان مردم و نظام فاصله ایجاد نمایند و از سوی دیگر در اندیشه‌ها و تفکرات ضد استعماری و ضد استکباری ملت ایران خدشه وارد سازند تا از الگو شدن ایران و ایرانی برای آزادی خواهان جهان جلوگیری نمایند اما دیروز ایرانیان بار دیگر نشان دادند که این طراحی‌ها با ناکامی همراه بوده است.
حضور مردم با شعار مرگ بر آمریکا از یک سو پیام آور استمرار حمایت مردم از نظام اسلامی و تمامیت ارضی کشورشان و تاکید آنها بر مقابله با اشوب‌گران، تجزیه طلبان و آنانی است که چشم طمع به این مرز و بوم داشته و به بهانه‌های مختلف و با شعارها و جنجال‌های رسانه‌ای گسترده در جنگی ترکیبی به دنبال چند پاره سازی ایران هستند.
از سوی دیگر ملت ایران با این حضور بار دیگر نشان دادکه دشمنی آمریکا با ایران را نه صرفا از زمان تسخیر لانه جاسوسی که از گذشته‌های دورتر یعنی کودتای 28 مرداد 1332 تا به امروز می‌داند و بر مقابله با فتنه انگیزی‌های آن تاکید دارد.  به هر تقدیر آنچه ملت ایران دیروز در حمله سیزدهم آبان رقم زد پیام‌آور اتحاد و همدلی ایرانیان در مبارزه با دشمنان ایران زمین و حمایت از نظام اسلامیشان بود که می تواند سرآغازی باشد بر نقش آفرینی ایران در نظم نوین جهانی که محور آن را نیز مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا و رویکرد به چند جانبه گرایی عادلانه تشکیل می‌دهد.
نکته قابل توجه آنکه نظم نوین جهانی با نسلی آرمانی را در عرصه منطقه ای و فرامنطقه‌ای نیز می‌توان مشاهده کرد. در طول یک ماه گذشته ملت فلسطین دفاعی مشروع را در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی صورت داده‌اند که جهان را شگفت‌زده و غافلگیر کرده است. نگاهی بر ترکیب سنی مقاومت غزه، گواهی بر نسل نوینی است که با تکیه بر تجربیات گذشته و آموختن این مهم که نه غرب و سازمان ملل هیچ کارکردی برای آنها نخواهند داشت، با تکیه بر توان داخلی برای آزادی سرزمین خویش از اشغالگران قیام کرده‌ و حماسه‌ای بزرگ را رقم زده‌اند.
در همین حال در عرصه منطقه نیز نسل نوینی آرمانی از عراق، سوریه، یمن و لبنان به پا خواسته و با تقویت توان موشکی و پهپادی توانسته‌اند جبهه ای واحد را در برابر متجاوزان تشکیل دهند که نه تنها سرزمین‌های اشغالی بلکه پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار می‌دهند در حالی که نه صهیونیست‌ها و نه آمریکا توان پاسخگویی به آنها را ندارند.
نکته دیگر آنکه در صحنه بین‌الملل نیز نظم نوینی با محوریت نسلی آرمانی با محوریت مقابله با استکبار جهانی به پا شده است که نمود آن را در برگزاری تظاهرات‌های گسترده در سراسر جهان حتی در کشورهای غربی به رغم محدودیت‌ها و سرکوب‌های صورت گرفته می‌توان مشاهده کرد. رویکردی که موجب شده تا بسیاری از دولت‌ها نیز به تبع خواست ملت‌ها در کنار فلسطین قرار گرفته و راه خود را از آمریکا و صهیونیست‌ها جدا سازند.
تمامی این تحولات در حالی رقم خورده است که نظام سلطه و سرمایه داری  سالهاست که تلاش می‌کند با بهره گیری از ابزار رسانه بویژه فضای مجازی تفکر خود را به سایر ملت‌ها و دولتها تحمیل نماید و آنها را به سوقی سوق دهد که همچنان غرب فکر کنند، مانند غرب مصرف کنند و در نهایت تابعی باشند از تابعان نظام سلطه، حال آنکه الگوهای مهم همچون ایستادگی ملت ایران در برابر سلطه‌گری آمریکا و نیز دستاوردهای عظیم ایرانیان در عرصه‌های علمی، فنی، زیربنایی، هسته‌ای، دفاعی و.... آن هم در شرایط تحریم، تسریع کننده حرکت جهانی در مسیر نظم نوین بوده است. مسیر و الگویی که وحدت و یکپارچگی ملی در مسیر مقاومت و ایستادگی در کنار حل مشکلات اقتصادی می‌تواند استمرار بخش و تقویت کننده نقش آفرینی ایران در نظم نوین جهانی باشد.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcjyaevauqe8iz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی