شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
کد مطلب : 127572

ابعاد جدید یک همگرایی

جهان همچنان پس از سی و هفت روز شاهد مقاومت مشروع ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان آن است که نه تنها عرصه منطقه‌ای بلکه جهان را نیز در مسیر معادلات جدید قرار داده است. در این مدت سران غرب در حالی برای فرار رژیم صهیونیستی از شکست در برابر طوفان الاقصی از هیچ اقدامی فروگذار نیستند که ملت‌ها در بسیاری از کشورها حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا با نادیده گرفتن محدودیت‌های اعمالی، در حمایت از فلسطین تظاهرات گسترده‌ای برپا کرده‌اند. در کنار آنچه در میدان نبرد و صحنه جهانی می‌گذرد برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی با محوریت فلسطین در ریاض از نکات قابل توجه است بویژه اینکه تقریبا این نخستین بار است که نشستی در این سطح طی سالهای اخیر با محوریت فلسطین که شالکه و فلسفه اصلی تشکیل این سازمان بوده برگزار می‌گردد.در این میان اما اصل قابل توجه حضور رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مذکور است که از دو جنبه دارای اهمیت است.
 نخست آنکه طی یک دهه اخیر این نخستین بار است که ارشد ترین مقام سیاسی ایران در ریاض حضور یافته است و این امر نوید بخش توسعه همه جانبه روابط میان ایران و عربستان پس از توافقنامه امضا شده میان دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور در اواخر اسفند سال گذشته است. ایران و عربستان از ابتدای سال 1402 تلاش کرده‌اند تا به احیای روابط در حوزه‌ها مختلف پرداخته که نتیجه آن نیز بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و نیز تاکید مقامات اقتصادی برای توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری بوده است. با توجه به این شرایط سفر رئیسی به عربستان نقطه عطفی تازه در مناسبات تهران-ریاض است که قطعا دستاوردهای بسیاری برای دو کشور در مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت بویژه اینکه عضویت در بریکس و طرح یک جاده یک کمربند چین می‌تواند به ارتقای این نقش آفرینی کمک نماید.
دوم آنکه این سفر بعد دیگری از نقش آفرینی ایران در معادلات منطقه‌ای را نشان می‌دهد. به رغم آنکه غرب سعی دارد تا همچنان با ایران هراسی، مانع از همگرایی کشورها به ایران و به زعم خویش منزوی سازی ایران بپردازد اما روند تحولات ناکامی این طراحی را نشان می‌دهد که برگزری نشست 3+3 درباره قفقاز در تهران، سفر اخیر رئیس جمهور به تاجیکستان و سپس ازبکستان برای حضور در نشست سران اکو و اکنون نیز نشست سازمان همکاری اسلامی بیانگر نقش موثر جمهوری اسلامی در معادلات منطقه‌ای است. در همین حال ارائه طرح‌هایی کاربردی و عملی همچون   توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان ، رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکارى مصر، خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه، قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامى،  دولت‌های اسلامی ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنند، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا ، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی در این اجلاس، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی، نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت،  تسلیح مردم فلسطین در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت آمریکایی در این جنگ نابرابر بیانگر اراده جدی ایران در حمایت از فلسطین و در عین حال به حرکت درآوردن ظرفیت‌های جهان اسلام در مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان آنهاست که ریشه تمام بحران‌های منطقه هستند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ریاض از یک سو بعد جدیدی از روابط میان دو کشور است که می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی تحقق این مهم را رفع نماید و از سوی دیگر این سفر نشانگر جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی است که شکست طرح غرب برای انزوای ایران را آشکار می‌سازد.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcbzzb85rhb5sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی