يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد مطلب : 127998

جنایت در راسک

بامداد روز جمعه بار دیگر ایران عزادار شد و 11 تن از نیروهای حافظ امنیت در یک اقدام تروریستی در راسک استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.
شهادت این عزیزان خون بهایی دارد و خون بهای آن، امنیت و آسایش مردم است، خون بهای شهادت حافظان امنیت مبارزه با ترور و تروریسم است. اما چنین اتفاقاتی که در ایران رخ می دهد، نکاتی دارد، نکاتی که باید به آنها بیشتر توجه کرد.
استان سیستان و بلوچستان اکنون یک منطقه حساس است، سال ها است که گروه های تروریستی متعددی در این منطقه فعالیت می کنند و علاوه بر آن که درون استان حضور دارند در آن سوی مرز در پاکستان نیز پایگاه دارند و فعالیت می کنند.
جنایتی که روز جمعه در راسک اتفاق افتاد، در گذشته نیز وجود داشته و تکرار شده است و تکرار چنین وقایعی با توجه به این که در استان به ویژه شهرهای حساس و مرزی فعال هستند، باید برنامه های دقیقی برای کاهش و پایان دادن به اقدامات ترریستی انجام داد.
همانگونه که نیروهای مسلح کشورمان در برخورد قاطع با گروه های تروریستی در کردستان و آن سوی مرزها در اقلیم کردستان عراق اقدام کرده اند، نیاز است تا برخوردهای مشابه و حتی قاطع تر و سخت تر در استان سیستان و بلوچستان از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه گروه های تروریستی انجام شود.
اکنون با اقداماتی که نیروهای سپاه پاسداران علیه گروههای تروریستی کوموله و دموکرات در خاک کردستان عراق انجام دادند و پایگاه ها و مکان های تجمع آنها را با موشک های نقطه زن ویران کردند، از تحرکات تروریستی این دو گروه ضد انقلاب در خاک ایران کاسته شده است.
در کنار اقدامات نظامی، مذاکرات و توافق هایی با دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان عراق انجام شد تا علاوه بر برچیدن پایگاه های کوموله و دموکرات از نزدیکی  مرزهای ایران، عملیات خلع سلاح این دو گروه تروریستی نیز انجام شود.
ایران به عراق تا شهریور ماه گذشته مهلت داده بود تا توافق بین دو کشور عملیاتی شود و پس از آن هشدار داده بود که اگر تعهدات انجام نشده باشد عملیات علیه تروریست ها آغاز خواهد شد.
با توجه به آن که استان سیستان و بلوچستان با پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارد و این دو کشور از نظر ثبات و امنیت بسیار ضعیف و نابسامان است، نیاز است تا اقداماتی انجام شود تا از بروز اتفاقات ناگوار همچون حمله به کلانتری شهر جاسک از سوی تروریست ها جلوگیری شود.
ساخت دیوار مرزی بین ایران و پاکستان و ایران و افغانستان می تواند از اقدامات تروریستی بکاهد و امنیت را برای استان تأمین کند. این اقدام از ورود گروه های تروریستی جلوگیری می کند علاوه بر آن از ورود غیر قانونی اتباع دو کشور نیز ممانعت خواهد کرد.
همچنین باید عملیات گسترده خلع سلاح در استان سیستان و بلوچستان انجام شود و هر کس که سلاح در اختیار دارد در ابتدا در یک فراخوان عمومی سلاح خود را تحویل دهند و در مرحله بعد با ورود نیروهای امنیتی  نظامی به پاکسازی استان از سلاح های موجود بپردازند.
همچنین تکلیف مولوی عبدالحمید که خود از عوامل اصلی بروز ناامنی در استان سیستان و بلوچستان است، باید روشن شود.
مردم استان سیستان و بلوچستان مردمی فقیر هستند که وجود گروه های تروریستی در استان باعث گشته تا اقدامات عمرانی برای کاهش عقب ماندگی به خوبی پیش نرود.
عوامل خارجی و حمایت های کشورهایی چون عربستان سعودی، اسرائیل،انگلیس و آمریکا از گروه های تروریستی در منطقه با اقداماتی که باید انجام شود و برخی از آنها یادآوری شد قطع خواهد شد و این گروه ها در شرایط ضعف و نابودی قرار خواهند گرفت. دیگر مماشات و مدارا کافی است و باید قاطعانه با عوامل ناامنی در سیستان و بلوچستان برخورد شود.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdn50fjyt0xn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی