سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
کد مطلب : 128770

دعوت، مشارکت و انتخاب اصلح

اکنون که در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، سه نکته در این مقوله مهم وجود دارد.
این سه نکته دعوت،‌ مشارکت بالا و انتخاب اصلح است. دعوت از یکدیگر برای حضور در انتخابات با توجه به این که بسیاری از عوامل خارجی و داخلی دست به دست هم داده‌ تا میزان مشارکت در انتخابات 11 اسفند پایین بیاید، نکته مهمی است که باید در این فرصت باقی مانده چند روزه تا انتخابات 11 اسفند اتفاق بیفتد.
علاوه بر آن که رسانه‌های گوناگون در کشور باید در این زمینه فعال باشند و افکار عمومی اقناع به حضور در انتخابات کنند، مسئولان نیز در این مسئله وظایفی دارند که در حیطه وظایف مسئولیتی خود باید انجام دهند.
این که ماه‌ها پیش از فرا رسیدن انتخابات در زمینه مسائل اقتصادی باید دست به کار شده و یک ثبات نسبی را حاکم می‌کردند جای شک و تردیدی ندارد. هر چند چنین شرایطی باید در طول سال وجود داشته باشد اما در چنین مواقعی لازم و واجب است تا شرایط اقتصادی بد مردم را تحت فشار کمتری بگذارد.
در این مسئله به نظر می‌اید که اتفاق ویژه‌ای نیفتاده و می‌بینیم که تورم و گرانی هر دو رو به افزایش است و همین مسئله کار را برای دعوت و بالا بردن مشارکت در انتخابات دشوار‌تر می‌کند.
البته باید توجه داشت که مردم ایران با وجودی که نسبت به وضعیت اقتصادی کشور انتقاد و گلایه‌های زیادی دارند،‌اما بسیاری از آنها با این وجود در انتخابات شرکت خواهند کرد. این مسئله در راهپیمایی 22 بهمن ثابت شده است.
اما همین قشری که پای کار ایران و انقلاب هستند هم نسبت به وضع موجود گله مند و معترض هستند. اما باید روی آنهایی که قصد ندارند در انتخابات مشارکت داشته باشند کار کرد. دعوت در این مقوله برای همین است، بحث و گفت‌وگوها میان اعضای خانواده‌، دوستان و همکاران می‌تواند تنور دعوت را داغ کند و قطعاً تأثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.
از سوی دیگر بحث مشارکت مطرح است که نکته مهم این انتخابات است که عواملی در صدد کاهش مشارکت هستند.
آنچه که از فضای رفتاری عوامل خارجی با وجود رسانه‌های پر تعداد و پر حجم در تولیدات دیده می‌شود،‌ از هر آنچه که ابزار و ادوات برای کاهش مشارکت در اختیار دارند بهره برده و تلاش می‌کنند تا چنین شود. همین مسئله خود می‌تواند یک فرصت برای تنویر افکار عمومی که تحت تأثیر آنها قرار گرفته‌اند باشد.
دشمنی‌هایی که با ایران اسلامی می‌شود،‌ از سر دوستی نیست بلکه برای نابودی ایران است،‌ آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که چرا در میان کشورهای غربی که انتخابات برگزار می‌کنند یا آنهایی که به نظام سلطه و آمریکا وابسته‌اند و انتخاباتی هم ندارند، هیچ مخالفت یا تبلیغی در رسانه‌های آنها علیه چنین کشورهایی دیده نمی‌شود؟ اما همواره علیه جمهوری اسلامی ایران حجم زیادی از رسانه‌های غربی با شبکه‌های پر تعداد فعالیت می‌کنند تا مردم را نسبت به انقلاب و نظام اسلامی ناامید کنند و با توجه به این که توانایی رودررویی نظامی با ایران را ندارند در برنامه‌های خود سناریوی ناامید سازی مردم را در پیش گرفته‌اند.
علاوه بر آن که دعوت و مشارکت از اهمیت زیادی در انتخابات برخوردار است، نوع انتخاب نیز مهم است. باید از میان آنهایی که احراز صلاحیت شده‌اند،‌مردم افرادی را برگزینند که شیفته خدمت باشند نه تشنه قدرت،‌که اگر مؤلفه دوم در میان برگزیدگان بیشتر باشد،‌ قطعاً در کنار مشارکت بالای مردم در انتخابات،‌ نمایندگانی انتخابت خواهند شد که در تراز مردم و انقلاب اسلامی باشند.
با وجودی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان دقت لازم را دارد اما این نهاد قانونی و دیگر نهادهایی که آن را در احراز صلاحیت‌ها یاری می‌کنند، ‌از بعد منتخبین آگاهی ندارند و نمی‌توان پیش بینی کرد که چه عملکردی از خود بجا می‌گذارند.
در این مقوله هم باید در ساز و کار انتخاباتی و قوانین مجلس،‌ گنجانده شود که در صورت تخلف هر یک از نمایندگان،‌ بدون اغماض از مجلس اخراج شوند تا مجلس کارآمد شکل بگیرد.
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdccm4qsx2bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی