يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
کد مطلب : 128530
متکی در گفت‌وگوی اختصاصی با سیاست روز:

گرانی در ایام انتخابات آب به آسیاب دشمن ریختن است

گرانی در ایام انتخابات آب به آسیاب دشمن ریختن است
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت گفت: بنده به ‌عنوان شهروند متذکر می‌شوم که مسئولین مخصوصا الان که ایام انتخابات است بسیار گوش ‌به‌ زنگ باشند، بعید نیست که دست‌هایی پشت پرده قصد داشته باشند مسائلی را برای کشور به وجود بیاورند.
منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق کشورمان در آستانه انتخابات، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با سیاست روز درباره مساله رد صلاحیت حسن روحانی از انتخابات مجلس خبرگان گفت: مجموع عملکرد حسن روحانی در دو زمینه کشورداری و تعاملات با مساله ولایت، شخصیتی از ایشان را در اذهان مردم ترسیم کرده است که به نظر بنده رد صلاحیت ایشان برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان هیچ تاثیری در آمار مشارکت مردم در انتخابات یازدهم اسفندماه امسال نخواهد داشت.
سخنگوی شورای وحدت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اوضاع اقتصادی کنونی کشور ادامه داد: بنده معتقدم که مردم باید تناسب تعریف شده‌ای میان درآمد و هزینه‌های زندگی داشته باشند. آن کسی که افزایش حقوق را با نرخ تورم مرتبط دانست، چنین نگاهی داشته است. معتقدم اگر گرانی در اقلام و مایحتاج زندگی مردم به وجود می‌آید متعاقبا نباید قدرت خرید مردم پایین بیاید، یعنی همیشه باید یک تناسبی میان دریافتی آنها و میزان خرج‌کرد و هزینه ماهانه وجود داشته باشد. متأسفانه در حال حاضر این عمده‌ترین معضلی است که مردم با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. مسئولی که با کمال شجاعت از تریبون خود استفاده و اعلام می‌کند که مثلا ٣٤ درصد اینترنت افزایش قیمت خواهد داشت و کسی یا اپراتوری حق ندارد از این مقدار بیشتر بفروشد، قطعا فضای روانی جامعه را نمی‌شناسد. ٣٤ درصد افزایش یعنی اعتراف آشکار به این مساله که قیمت‌ها می‌تواند به همین مقدار افزایش پیدا کند در‌ حالی ‌که موقع افزایش حقوق‌های کار‌مندی و کارگری وقتی اعدادی بیشتر از ٢٠ درصد مطرح می‌شود به ‌سرعت مسئولین از طرح آن دچار نگرانی می‌شوند و اعتقاد دارند که افزایش بیش از ٢٠ درصد باعث تورم می‌شود.
وی همچنین گفت: بنابراین بنده به‌عنوان شهروند متذکر می‌شوم که مسئولین مخصوصا الان که ایام انتخابات است بسیار گوش ‌به ‌زنگ باشند. بعید نیست که دست‌هایی پشت پرده قصد داشته باشند مسائلی را برای کشور به وجود بیاورند. هر موضوعی تا ایام انتخاب در باب گرانی در کشور شکل بگیرد، قطعا آب در آسیاب دشمن ریختن است. بنابراین دولت باید ارزیابی کند که آیا درآمد مردم با هزینه‌ها سازگاری دارد یا نه؟
وزیر خارجه اسبق کشورمان با ذکر این موضوع که مواضع مجلس فعلی مواضعی انقلابی ولی با عملکردی غیر ‌قابل دفاع است، ادامه داد: بنده، هم به دلایل کارشناسی هم به دلیل قضاوت مقام معظم رهبری درباره مجلس فعلی، اعتقاد دارم که مواضع مجلس یازدهم انقلابی است. بنده همچنین بسیاری از نمایندگان را هم مصداق انقلابی بودن می‌دانم اما این بدین معنا نیست که بگوییم مجلس یازدهم عملکرد خوبی داشته است. مجلس در دوره اخیر در مساله کمک به کنترل قیمت‌ها و گرانی‌ها و پایین ماندن نرخ ارز عملکرد خوبی نداشته و انقلابی بودن صرف، دلیل بر عملکرد خوب نیست در ‌واقع مجلس یازدهم عملکرد خوبی نداشته است.
متکی در ادامه با اشاره به بحث انتخابات و حضور نمایندگان در این عرصه اضافه کرد: نمایندگان مردم تهران متاسفانه با آحاد جامعه بیگانه‌اند. به‌ عنوان مثال الان در کف جامعه و خیابان‌های تهران اگر از مردم بپرسید آیا نمایندگانتان را در مجلس می‌شناسید یا نه به نظرتان جوابشان چه خواهد بود؟ این بیگانگی نشان می‌دهد که پیوند میان مردم و مجلس و نمایندگان منطقی نیست. در روز‌هایی که در حال بررسی لیست نمایندگان برای مجلس دوازدهم هستیم، بسیاری از نمایندگان دیگر شهرستان‌ها تقاضا دارند که در تهران اعلام نامزدی کنند، دلیل آن چیست؟ چون در تهران نمایندگان با مردم بیگانه‌اند و پاسخ‌گویی به مردم وجود ندارد.
سخنگوی شورای وحدت با برشمردن مشکلات مجلس یازدهم عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی مجلس یازدهم، رأی‌های اعتمادی بود که به وزاری معرفی شده دولت دادند. چرا بعد از مدت کوتاهی چندین وزیر استیضاح و یا به مجلس فراخوانده شدند؟ اگر دولت در معرفی وزرا دچار اشتباه و سردرگمی شده و افراد ضعیفی را برای پست وزارت به مجلس معرفی کرده است، می‌بایست نمایندگان بررسی می‌کردند و با چشم باز رای اعتماد به وزرا می‌دادند ولی این کار را نکردند و این مهم انجام نشد.
متکی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره دورنمای مجلس دوازدهم عنوان کرد: مجموعه‌های سیاسی باید برای مجلس جدید طرح بدهند. ما در قالب شورای وحدت برای مجلس جدید طراحی داریم. شخصی که برای ورود به مجلس نامزد می‌شود قطعا حامیان مالی و سیاسی دارد که از او حمایت می‌کنند و در ‌نهایت فرد مورد نظر با رأی مردم به مجلس راه پیدا می‌کند ولی متأسفانه به ‌محض ورود به مجلس ارتباط آن با عقبه قطع می‌شود. ما در شورای وحدت قصد داریم نمایندگانی که با حمایت ما موفق می‌شوند به مجلس راه پیدا کنند، از فردای ورود به صحن موظف کنیم که کار تشکیلاتی اشان را شروع کنند. ما گروه شورای وحدت را در مجلس تشکیل خواهیم داد و این گروه سه وظیفه مهم مجلس را مبتنی بر خرد جمعی پیگیری خواهد کرد.
وظیفه اول، بررسی طرح‌ها و لوایح؛ این موضع طبق دستور هفتگی مجلس در جلسات شورای وحدت مورد بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد و جمع‌بندی‌های لازم انجام می‌شود و در ‌نهایت به ‌صورت جمعی و با رأی اکثریت تصمیم گرفته می‌شود که آیا به طرح رأی بدهیم یا نه!
وظیفه دوم، انتخاب وزرا؛ نمایندگان ما در مجلس در این انتخاب نهایت دقت را می‌کنند و با دقت سابقه وزیر معرفی شده به مجلس را بررسی خواهند کرد. آنها همچنین با وزیر مورد نظر جلسات متعدد و مصاحبه‌هایی ترتیب می‌دهند و با دقت هر چه تمام‌تر برنامه وزیر را چندین بار مرور می‌کنند و بر اساس این تحقیقات تکمیلی تصمیم می‌گیرند که آیا به وزیر معرفی شده رای اعتماد بدهند یا نه.
وظیفه سوم نظارت بر کشورداری و اجرای قوانین و عملکرد دستگاه‌هاست که مسئولین اجرایی بد‌انند، مجلس آگاه و بیدار است.
وزیر خارجه اسبق کشورمان در رابطه با ارائه لیست مستقل از سوی شورای وحدت گفت: ارائه لیست مستقل و یا مشترک بستگی به شرایط انتخابات دارد. ما داریم شرایط را رصد می‌کنیم. حضور جریان‌های سیاسی مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. از نظر کلی، ما آمادگی داریم چنانچه شرایط ایجاب کند با جریان‌های اصولگرا، ارزشی و ولایی، لیست مشترک ارائه بدهیم. فعلا و در حال حاضر ما در حال آماده‌سازی فهرست مستقل شورای وحدت هستیم اما اگر ضرورت پیدا کرد ما وارد مذاکراتی خواهیم شد که می‌تواند به ارائه لیست مشترک منتهی شود. این لیست مشترک به گروه خاصی اختصاص ندارد و شامل همه گروه‌های ارزشی می‌شود.
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت در پاسخ به سوالی با مضمون پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم عنوان کرد: فضای عمومی حاکم بر جامعه این است که هنوز تنور انتخابات گرم نشده است. بنده فکر می‌کنم که جریان‌های سیاسی در حال رصد اوضاع فعلی هستند. به اعتقاد من باید این جریان‌ها وظیفه اشان را انجام دهند. ترغیب به حضور در انتخابات بزرگترین و مهم‌ترین وظیفه احزاب سیاسی در این مقطع کنونی است. مجموعه‌های سیاسی که اعتقاد دارند انتخابات پیش‌رو نمایشی است به مردم اهانت می‌کنند. باید به این گروه‌ها گفت که امثال شما با همین انتخابات دولت را دست گرفته‌اید و سالیان طولانی در رأس قدرت بودید. زیبنده نیست که شخصی که خودش از همین طریق انتخاب شده، در محافل مختلف اعلام کند که انتخابات نمایشی است. این امر اهانت به نظام است. برای یک جریان سیاسی وهن است که فقط به‌ دنبال بهره‌گیری و استفاده از نظام باشد.
 
گروه سیاسی - علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcgw79qzak9xn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی